Författare Ämne: transdev nya Volvo 8900  (läst 3500 gånger)

Utloggad janjoh

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #30 skrivet: 17 december 2020, 18:32:22 PM »
Linje 100, 101, 102 till Borås ingår inte i Göteborgs stadstrafik och de har inte fri påstigning bak. Jag blir så arg över hur västtrafik sköter kommunikationen över biljetterna och viseringen för det är enorm fuskåkning och det beror på dem att de varit otydliga och sen har det ökat i hela västra Sverige, och övriga landet också för den delen i framförallt områden där många reser som exempelvis Uppsala, Stockholöm, Umeå. Nu pågår pandemin men när den är över kommer det krävas åtgärder för SL säger ju själva det märks stort och andra länsbolag så det är klart det är lika i Göteborg och det är ständigt fri påstigning.

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 32
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #31 skrivet: 17 december 2020, 19:13:55 PM »
Förtydligande av ovanstående från Västtrafiks hemsida:

"I Göteborgs stadstrafik på linjerna 1–199 kan du gå ombord via samtliga dörrar och du behöver inte visa biljetten för föraren, men du behöver visa den vid en biljettkontroll. I resten av Västra Götaland och Kungsbacka ska ombordstigning på bussar ske i främre dörren och biljetten ska visas för föraren. Du som har barnvagn, rullstol eller rullator använder bakdörrarna på bussen (markerade med orange ram) och visar biljetten för närmsta biljettläsare."

Precis  :)

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5866
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #32 skrivet: 17 december 2020, 19:54:53 PM »
Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3840
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #33 skrivet: 17 december 2020, 21:34:17 PM »
Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3413
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #34 skrivet: 17 december 2020, 22:40:30 PM »
Det är helt nya bussar på linje 101,102 och 120 medan det är nygamla på linje 100.
De bussar jag känner till som gick på andra linjer tidigare hade påstigning baktill. Även de nya bussarna som går på andra linjer har påstigning baktill, dvs i mitten. Det finns kortläsare i mittendörren också.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8305
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #35 skrivet: 18 december 2020, 04:16:50 AM »
Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf
 


Finns inte plexiglas.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad mittlinje

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #36 skrivet: 18 december 2020, 07:47:29 AM »
Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?

Givetvis. Är mycket man själv skall hålla koll på i samhället så varför skall detta vara ett undantag. Egenansvar är det viktigaste ansvaret i samhället och det finns information att söka på enkelt sätt.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3413
SV: transdev nya Volvo 8900
« Svar #37 skrivet: 18 december 2020, 18:03:32 PM »
För att förstå linjenummer i Göteborg skall vi komma ihåg att trafiken som sådan har olika historik.
Den gamla förvaltningen Göteborgs Spårvägar körde lokal trafik med i huvudsak tvåställiga linjenummer men komplettering av tre siffror för industri och extralinjer.Göteborgs Spårvägar (förvaltning) delades och Göteborg Spårvägar AB tog över trafikutövningen och en förvaltning under trafiknämnden tog över trafikplanering och kallade sig Stadstrafiken. Från (olika datum,planering 1974 tillverkställighet 1977) ca 1977 tog Göteborgsregionens Kommunförbund över lokaltrafiken. Kallade den oftast Göteborgsregionens Lokaltrafik. Men kom senare att sköta trafiken med ett dotterbolag GLAB.
Det genomfördes ett linjenummersystem med tresiffriga nummer där man kan se var linjen går genom första siffran. Länshuvudmanna´reform och detta innebar att Göteborg kom att tillhöra ett företag (GBL) med viss självständighet för Stadstrafiken och för GLAB . Älvborgs landsting och Skaraborgs landsting hade egna bolag i sitt län. Älab hade linjenummer 200 till Ulricehamn,300 Göteborg-Mark-Kind, 400 med komfortbuss Borås-Horred,500 Borås-Trollhättan.600 Göteborg-Vänersborg,900 Tranemo-Falköping. Linje 104 var annars linjen Borås-Mark med "vanlig" buss. Linjen emellan Göteborg och Borås infördes i nov 1983 under linjenr 830 och juni 84 kom förlängningen till Norrköping. Älab införde nr 100 när de tog över linjen till Borås (830 kvar på andra destinationer).
Västra Götaland tog över och de samordnade en del. Dock inte linjenummer. Samma linjenr system finns men det förekommer dubbla nummersättningar. Dvs Västtrafik använder sig av linjenummer med ytterligare interna uppgifter. Jag hittade inte var denna finns fn.
Jag anser det inte alls svårt att se skillnader i linjenummer. Nu 13 dec ändrades linje 330 till 430 för att ej förväxla med linje Göteborg-Kungälv-Stenungsund.GL införde ju 7 jan 1990 genomgående bussar expressbussar. Jag minns från den tid jag åkte i Göteborg att folk (=resenärer) trodde att man kunde kliva på vid Korsvägen och komma till Kungälv. Jag tror att många lärde sig att man fick låta bli att åka. De resenärer som klev på en buss skyltad 300 och 330 lärde sig snart hur linjerna gick när man klev av vid Övattnet. (Hållplats efter en Ö i sjön. Denna Ö har en liten lekstuga.)
Linjenr i Göteborg enligt GLAB tiden 100 gemensam,200 till Öckerö,300 Kungälv-Tjörn-Stenungsund,400 Ale,500 Alingsås-Lerum,600 Härryda,700 Mölndal-Kungsbacka,800-900 hela övriga Bohuslän.
Detta är en förklaring till gemensamt linjenummersystem. Sedan om folk åker fel blir man ilsken på bussföraren, GLAB,samhället, regeringen,kungen.Efter ett tag lär sig de flesta hur man skall komma fram och hem. Ibland genom att hamna på fel hållplats. Se Skinners teori över hur man reagerar med erfarenhet. Ursäkta att jag blir långrandig.