Hej!Nej, 1943 var lite för tidigt för att hyvla ner Hamngatsbacken ("puckeln").På länkade bilder från Stockholmskällan med angivet år 1959 är omdaningen ännu inte utförd men troligen i faggorna därav fotodokumenteringen:https://stockholmskallan.stockholm.se/post/4257https://stockholmskallan.stockholm.se/post/1969(högerstyrd Opel Rekord Caravan i förgrunden, ovanligt!)mvh K R
Hösten 1962 åkte jag regelbundet med 56:an - den linje som H24 kom att introduceras på. Bussarna beskrevs i detta vikblad, som medfördes i tidtabellsfacken:
Om färgfotografering: Min far Dick Hallström började färgfotografera på 1950-talet. Några Björknäsbussar blev det.Jag kan inte länka till dem, men man kan titta in på Facebookgruppen "De gula Björknäs-bussarna", där några bilderfinns. Dicks största blunder: En dag gick han till Slussen och tog en färgbild på en Alfa Romeo-trådbuss på linje 98. Sedan dubbelexponerade han den. Varför gick han inte tillbaka och tog en ny? Därmed har jag än idag inte sett ettriktigt färgfoto av dessa bussar i trafik.Mvh Tom
56:an blev enmans hela trafiktiden, alla dagar, från 26.11.1960. Från april 1959 hela söndagar och del av vardagskvällar.Osäker på om alla Söderhallens H24 hade hunnit levereras till trafikstarten för linje 50? Kanske prioriterade man linje 50 och körde inledningsvis även med vagnar avsedda för Hbh? Men det är förstås bara en teori....
Jo minsann - det stämmer bra med 1962 (klämde dit resp. datum, som ju eljest bara står på sid.1):Min uppmärksamhet på nya linje 50 var lika bristfällig (av samma anledning) trots att jag bör ha noterat den på Vasagatan varje vardag.