Författare Ämne: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar  (läst 2310 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5062
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #15 skrivet: 24 november 2020, 12:58:41 PM »
Jag har för mig att det har skrivits här på forumet att dubbeldäckarna dessutom är bundna till just Norrtälje vilket gör det svårt att byta ut dem mot andra bussar även om det rent teoretiskt kanske skulle gå att byta med exempelvis Upplands dubbeldäckare som troligen inte behöver Euro 6, men då kanske det finns andra krav som sätter käppar i hjulen.

Samma krav på Euro 6 introduceras samtidigt i miljözonen Uppsala, så alla berörda UL-bussar, inklusive alla gula dubbeldäckare, samt alla fordon på SL 677 måste vara Euro 6 från och med nyårsdagen 2021. Ytterst få dispenser har beviljats i Uppsala, förutom något som gäller ett begränsat antal fordon fram till juni 2022. Antagligen för att klara sig fram till sin egen stora UL-upphandling.
Dock har man planerat och arbetat med konverteringen av ett flertal gula UL-bussar ett tag nu, från Euro 5 till Euro 6.
« Senast ändrad: 24 november 2020, 13:18:52 PM av Ersa »

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5062
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #16 skrivet: 24 november 2020, 17:22:20 PM »
När man talar om dispenstrollen, står de i farstun.
Nu kom beskedet att "SL-trafiken får dispens att köra i miljözonen fram till 6 juni 2021". Exakta detaljer ännu okänta, och jag kan inte uppge källa via weblänk ännu.

Frågan är vad som händer efter dess. Blir det att konvertera alla berörda bussar under detta halvår nu, för att kunna köra vidare fram tll 2022, om upphandlingarna för de bägge trafikområdena dröjer.

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3380
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #17 skrivet: 24 november 2020, 17:58:32 PM »
Jag undrar varför man inte redan satt igång konverteringen? Känns som att de förlitat sig på en dispens, kanske pga upphandlingarna. Inget lär ju ändrat sig till juni, skulle Transdev trots allt ta över, så lär det bli svårt för dom att hinna det till juni oavsett.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 752
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #18 skrivet: 24 november 2020, 20:47:26 PM »
Om jag inte minns fel ska Transdev ha rätt till 8 månaders förberedelsetid, antar att det räknas från att det är säkert att de får anbuden. Så något övertagande till 6 juni lär det inte bli.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3008
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #19 skrivet: 24 november 2020, 21:51:03 PM »
När man talar om dispenstrollen, står de i farstun.
Nu kom beskedet att "SL-trafiken får dispens att köra i miljözonen fram till 6 juni 2021". Exakta detaljer ännu okänta, och jag kan inte uppge källa via weblänk ännu.

Frågan är vad som händer efter dess. Blir det att konvertera alla berörda bussar under detta halvår nu, för att kunna köra vidare fram tll 2022, om upphandlingarna för de bägge trafikområdena dröjer.

Står ju på Stockholms stads hemsida att dom inte beviljar några despenser för miljözonen alls. så detta låter ju lite anmärkningsvärt

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5062
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #20 skrivet: 24 november 2020, 22:28:24 PM »
Jag håller med om att det låter lite märkligt. Vi får se vems vilja som går igenom till slut, vem som utfärdat olika eventuell dispenser, och vems uppgifter som kommer att stämma i slutändan. Det är ju inte så lång tid kvar innan facit kommer.
« Senast ändrad: 25 november 2020, 13:04:26 PM av Ersa »

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5062
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #21 skrivet: 25 november 2020, 00:17:15 AM »
Om jag inte minns fel ska Transdev ha rätt till 8 månaders förberedelsetid, antar att det räknas från att det är säkert att de får anbuden. Så något övertagande till 6 juni lär det inte bli.

Jag skulle vilja påstå att vinnande operatör helst borde få tolv månader på sig för att förbereda sig, för att det ska bli riktigt optimalt. Speciellt om det rör sig om bägge trafikområdena, med gott om nya dubbeldäckare och flera euro6-linjer.

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 752
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #22 skrivet: 25 november 2020, 07:22:42 AM »
Det var ju ungefär tolv månader från det tänkta datum då tilldelningsbeslutet skulle ha kommit och till trafikstarten.

Utloggad Kvarne

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1780
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #23 skrivet: 25 november 2020, 07:39:19 AM »
Dispens stämmer och det gäller fram till det datum Ersa skriver.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Inloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5864
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #24 skrivet: 25 november 2020, 10:46:13 AM »
Frågan är ju hur kostnaden gällande konvertering för tiden efter den egentliga avtalsslutet och fram tills datum då nytt avtal börjar. Entreprenörerna kan ju hävda att konvertering inte skulle behövts i den egentliga avtalstiden med dispens fram till juni 2021, men nu när avtalen förlängs behövs det om inte dispenserna förlängs.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Inloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3380
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #25 skrivet: 25 november 2020, 10:49:52 AM »
Dispensen gavs väl föst igår? Så egentligen skulle ju alla ha konverterats innan avtalstiden tog slut. Om man inte räknar på 8 år från januari som väl egentligen skulle gällt för E35 om man inte skjutit på det till april.

Inloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5864
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #26 skrivet: 25 november 2020, 11:50:31 AM »
Visst men kan ändå skilja i antalet bussar som behöver konverteras för 6 mån trafik jämfört med xx månader. Några vagnar kan ju kasta in handduken efter sex månader.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3008
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #27 skrivet: 25 november 2020, 16:04:46 PM »
Så de kommer alltså bli en generell dispens för SL bussar på 6 månader? Då uppstår ju några  funderingar...

varför ? och vad kommer t ex lastbilsnäringen  tycka om att bussar får dispens men inte lastbilar.  det här känns bara som att skjuta på problemet, de kommer ju behövas åtgärnas till sommaren iallafall,  kan de vara så illa att bussbolagen inte varit medvetna om detta?

Utloggad igel

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 752
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #28 skrivet: 25 november 2020, 17:07:31 PM »
När inkluderades Valhallavägen i miljözonen, var det när Norralänken öppnades?

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5341
SV: Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar
« Svar #29 skrivet: 25 november 2020, 18:01:30 PM »
Gällde väl redan söder om korsningen med Lidingövägen. Däremot kom väl resten till just när Norra länken öppnades.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman