Sören!
Linjetrafiken drar drygt 30 bussar, sedan är det lika många skolbussar och nu ett antal "Coronabussar" för gymnasiet.
Totalen ligger någonstans omkring dryga 70 bussar.
De 32 bussar du nämner 2013 var enbart linjetrafikens, det året var det om jag minns rätt 34 skolbussar, totalt dryga 60
Taxi är upphandlat separat och ingå inte här, skoltaxi är f.ö en väldigt marginell företeelse i den vanliga skolskjutsen, främst särskola och barn med särskilda behov som reser så.
Gotlandsbuss motpart i detta är Region(Kommun) Gotland, rent processtekniskt tror jag att Förvaltningsrätten kommer att avvisa målet mht att det inte är inkommet i rätt tid En överprövning av ett avtal kan göras inom 6 månader från att det har tecknats vilket skulle innebära att den tiden gick ut i juni i år. Att sedan det som GB anger inte var känt i början på juni eftersom avtalet startade först 15 juni ger dock ingen extra rätt till prövning.
GB har förmodligen rätt i sakfrågan men ingen utom de två inblandade parterna (Region Gotland resp Bergkvarabuss) vet vilka tilläggsavtal som har tecknats, vilka dispenser som har lämnats etc. Skulle Gotlandsbuss också kunnat förhandla till sig dessa dispenser är frågan, förmodligen eftersom operatören sitter ganska säkert när avtalet påbörjats.
Med tanke på vad som hänt i Norrtälje skoltrafik håller jag det för osannolikt att Bergkvarabuss utan Regionens medgivande "slarvat" med bränslet, vare sig med gasen eller med HVO/RME.
(I Norrtälje Tidning och i TV var det flertal artiklar om tankning av felaktiga bränslen för några veckor sedan)
Jag är inte på något sätt part i målet utan numera bara åskådare utan att ta någons parti.