Bättre utbildning i Sverige är nästan alltid synonymt med längre utbildning. När jag tog körkort la de flesta inte ner mer än 80 timmar på D-kortet, sedan kom kraven på YKB och utbildningens längd ökade till ett halvår. Det var i samband med det som kvalitén på förarna sjönk rejält. Man kan säga att de kassaste förarna har den mest omfattande utbildningen. Så längre utbildning leder knappast till bättre förare.
Vad som skulle behövas är två saker, ett att förrättningsmännen för uppkörning måste vara helt oberoende till utbildningsverksamheten. Det får inte bli som det var på ett större utbildningsfirma för AF, där alla förare fick körkort tredje gången gillt.
Sedan måste rekryteringen till utbildningen för D-kort flyttas över till firmorna. En firma som själv rekryterar till utbildning blir betydligt mera nogräknad med vilka som de väljer utifrån en lämplighetsaspekt än vad AF är, där man oftast endast ser till att tömma ut "slasktratten" där de som inte kan få några andra jobb på arbetsmarknaden finns. Att sakna kompetens och lämplighet för andra jobb är inte samma sak som att vara lämplig att köra buss.