Du som har tankar och reflektioner, kunskap om det hela eller bra kontakter är mer än välkommen att kontakta oss. Vill du vara anonym går det bra.
Skicka ett mail till: august.bergkvist@sverigesradio.se så förmedlar jag det vidare till kollegorna som primärt arbetar med 76:an.
Tack till er som hjälpt oss vidare så här långt.
/ August Bergkvist, P4 Stockholm - Sveriges Radio
Jag undrar om det inte är något lurt, för ingen kan påstå eller lura i mig att
kapningen av 76:an till Karlaplan just den här vägen skulle ha ett behov. Radiohuset/SvT har 4:an liksom resande med 76:an från Frihamnen har inget huvudsakligt behov av att komma till Djurgårdsbron eller Narvavägen i sammanhanget. D v s då hade det varit bättre att gå in Valhallavägen vid Hakberget och släppa vid tunnelbaneuppgången vid Fältöversten och sedan vända i nästa rondell och tillbaka.
Kapacitetstappet Norrmalmstorg- Södermalm i rusningstid på minst 600-700 platser i rusningsriktningen rymmes inte på 2:an. 2:an lär inte få tätare trafik. Det känns liksom att detta alternativ går emot Keolis princip att prioritera trafik där det finns passagerare för att generera en intäkt.
Kanske det är något "politiskt" mellan Regionen (Trafikförvaltningen), Keolis och Staden i någon framkomlighetsfråga? Är det någon
vänstersväng eller har man byggt nya Slussen för att inte kunna ta emot lika mycket busstrafik - d v s cyklar måste ha det enkelt och bra i första hand?
Och att dra in hållplatsen Räntmästartrappan permanent där enkelt byte kan ske till Djurgårdsfärjan och Skärgårdstrafiken är också ogenomtänkt!
Men det är klart - stannar man inte för av- och påstigning - så kan man spara in på kollektivtrafiken helt. Allt färre kan åka.