Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

Startat av Ulf Berlin, 04 september 2020, 22:05:06 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Jörgen

Sävlången och Asplången är kvartersnamn på Sandfjärdsgatan, vilka de övriga på gatan heter Björklången, Borlången, Idlången och Mysslingen.

Så snarare är nog att bostadsföreningarna har tagit namnet från kvarteren de ligger i.
Mvh: Jörgen

oskarrabit

Det verkar som att hållplats Karolinska sjukhuset Eugeniavägen kommer att byta namn till Hagaplan vid tidtabellsskiftet.

Det går att söka resor i appen från Hagaplan som visar resor från Eugeniavägen och i de nya tidtabellerna för 3, 5, 6, 122 och 508 så heter hållplatsen Hagaplan i listan.

IvveRivve004

Det var värst. Först hette hållplatsen Karolinska institutet, sedan Karolinska institutet östra, sedan Karolinska sjukhuset Eugeniavägen och nu kommer den att heta Hagaplan.

Buzzlover

Nya/Nyupstådda hållplatser T26 som jag märkt av.
Ny Oxenstiernas allé (Ursvik, L157 & 519)
Återuppstådd Johannes skola (Sthlm Innerstad, L519.)
Återuppstådd Smedstorp (Sollentuna, L687.)
Återuppstådd Norrsättra (Sollentuna, L687.)
Ny Lisa Meitners gata (Sthlm Innerstad, L122 & 508)
Namnändrad Karolinska sjukhuset Eugeniavägen blir Hagaplan (Solna, L3, 5, 6, 58, 122, 508, 598 & 697.)
Ny Gammelängstorget (Vallentuna, L659)
Ny Sigtuna Stadsängar (Sigtuna, L579, UL183 & UL188.)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: oskarrabit skrivet 28 november 2025, 12:34:27 PMDet verkar som att hållplats Karolinska sjukhuset Eugeniavägen kommer att byta namn till Hagaplan vid tidtabellsskiftet.

Det går att söka resor i appen från Hagaplan som visar resor från Eugeniavägen och i de nya tidtabellerna för 3, 5, 6, 122 och 508 så heter hållplatsen Hagaplan i listan.

Har blivit fel i inmatningen till Reseplaneraren och SL.se. Bl.a saknas L896 Nynäshamn - Centralen (Vasagatan) helt.
Hagaplan verkar förvisso vara korrekt inlagd nu men det sker fortfarande justeringar märker man, Lisa Meitners gata har t.ex. lagts in nu i dagarna.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

IvveRivve004

Citat från: Buzzlover skrivet 10 december 2025, 22:12:47 PMNya/Nyupstådda hållplatser T26 som jag märkt av.
Ny Oxenstiernas allé (Ursvik, L157 & 519)
Återuppstådd Johannes skola (Sthlm Innerstad, L519.)
Återuppstådd Smedstorp (Sollentuna, L687.)
Återuppstådd Norrsättra (Sollentuna, L687.)
Ny Lisa Meitners gata (Sthlm Innerstad, L122 & 508)
Namnändrad Karolinska sjukhuset Eugeniavägen blir Hagaplan (Solna, L3, 5, 6, 58, 122, 508, 598 & 697.)
Ny Gammelängstorget (Vallentuna, L659)
Ny Sigtuna Stadsängar (Sigtuna, L579, UL183 & UL188.)

Lite märkligt dock att 591:an inte trafikerar Oxenstiernas allé när den ändå går förbi den... Förresten kommer varken buss 157 eller 519 att stanna vid Sundbypark östra...

Ändå otroligt att busskuren vid Johannes skola har fått stå kvar så länge trots att det var 10 år sedan de bussar som gick dit sist (buss 40 och 70) lades ner.

B10M

Det är väl för att Nobina har missat att hållplatsen Oxenstiernas allé har införts. Så kan det bli när varje entrepenör ska planera trafiken själva och ingen har något helhetsansvar. Synd med tanke på att det inte finns någon annan busslinje i Stora Ursvik på vardagsnätter.

Kristian

Linje 727, 729 och 783:
Hållplats Sjövreten läggs ned, samtidigt öppnar Slättmalm (kommande bostadsområde f.ö.) några hundra meter närmare Vårsta.

Sputnik

Hållplatsen Sickla Bro har återuppstått när Spårvagnarna har återgått till ordinarie sluthållplats Sickla samt Nacka Kommun har färdigställt Värmdövägen i området. I samband med det har tillfällig hållpats Sickla västra gått i graven.