Frågan är vad biten mellan Kista C och Helenlunds stn. skulle fylla funktion för en förstärkningslinje? Redan i nuläget passerar ju 613 samma sträcka som ett stöd för 178 samt att även 523 passerar förbi på sträckan under en stor del av trafikdygnet. Linje 179 (och även 514 i off-peak) har sedan sin största belastning på sträckan Kista C-Rinkeby C-Tensta C-Spånga stn. även om det givetvis inte är tomt på övriga delsträckor.
Detta är även lite att relatera till demografin då många som inte går till skola eller arbeten istället tillbringar dagarna i köpcentrumet i Kista C och bor i de övriga områdena. En del åker t.o.m. till Kista C på förmiddagen, sedan hem för lunch och därefter tillbaka för att fortsätta att hänga. Överlag är det mycket folk under nästa hela trafikdagen på sträckan jag nämnde ovan. Minns att jag under en tid på mina tjänster hade 179, med ankomst Kista C i riktning Vällingby C, precis strax efter att centrumet stängde vid 21:00. Vid ett tillfälle räknade jag 18 st. barnvagnar (givetvis kom inte alla med, men för många) och överlag skulle det ibland, även förr, ha behövs ordningsvakter eller liknande för att hjälpa till med lastningen.
Ett ytterligare problem (som jag nämnt i andra trådar) med att försöka att förstärka på olika håll är att terminalerna på de flesta platserna i Storstockholm har slagit i kapacitetstaket för länge sedan. Det innebär att det är brist på både tillgång till hpl.lägen samt reglerplatser. Både Kista C såväl som Spånga stn. är t.ex. bägge rödlistade ur kapacitetshänseende. Helenelunds stn. i sin tur har ganska begränsat med plats den med i maxtimme samt att platsen inte heller är inte anpassad för vändning för trafik som ankommer söderifrån.