Författare Ämne: Vad gäller med förarkort i skrivare  (läst 337 gånger)

Utloggad Christer K

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1430
Vad gäller med förarkort i skrivare
« skrivet: 24 augusti 2020, 00:57:56 AM »
Det finns en regel som säger att buss i linjetrafik under ett visst antal mil. Då behöver man inte ha förarkort i färdskrivaren.
Hur är det med skolbussar, behöver man ha förarkort i eller inte? Det rör sig inte om linjetrafik utan ren skolbuss.
Om skolbussen kör en landsbyggslinje på cirka 5 mil innan skolkörningen, ska man ha förarkortet i då?

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Utloggad Brl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2
SV: Vad gäller med förarkort i skrivare
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2020, 13:05:29 PM »
Mitt korta svar: Ja du ska ha förarkortet i färdskrivaren och köra enligt KoV.

Förmodar att du avser ett av de gemensamma undantag inom EU då kör- och vilotidsregler inte gäller utan istället ersätts med den generella arbetstidslagen.
Ett av dessa är Undantagen Körning som då gäller linjelagd persontransport inom 50 km:

Det är tveksamt om ren skoltrafik är linjetrafik i lagens mening.
Viss skoltrafik som även är annonserad för allmänheten lär dock vara att anse som linjetrafik dvs okej med OUT. 

För digitala färdskrivare i OUT:
Om man tillämpar undantagen körning (Out of Scope) måste detta dokumenteras genom tydliga körschemor, tidbok eller loggbok eftersom bevisbördan kommer ligga på bussbolaget vid en företagskontroll.
Viktigt att komma ihåg att det gäller hela arbetsperioden.  Om man under perioden har en körning som faller inom kör- och vilotidsreglerna så ska hela perioden följa kör- och vilotidsreglerna, dvs tiden i OUT-läge blir att betrakta som annat arbete. Har dessutom inte förarkortet suttit i färdskrivaren i OUT-läge måste manuell inmantning ske för alla händelser man haft som förare - körtider, uppehåll, mm
Såvitt jag vet finns inga tillämpningsföreskrifter hos bilinspektörer om ren skoltrafik (kommunalt upphandlad) är tillåten att ingå i undantagen körning (OUT).
Skolorna är ju öppna dagtid ca 08.00 till 15.30 ... det är väl ingen större vits att köra skoltrafik i OUT, bara mer krångligt för både förare och företag.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 24 augusti 2020, 14:17:33 PM av admin »