Författare Ämne: Bussföretagen hr problem med ekonomin  (läst 1919 gånger)

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #15 skrivet: 02 augusti 2020, 19:56:52 PM »
Ulf får gärna svara själv, så slipper andra gissa åt honom.

Utloggad Maven

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 109
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #16 skrivet: 03 augusti 2020, 12:59:23 PM »
Men har alla bussar ATR? Vi har några som har en synlig mojäng ovanför varje dörr (även bak alltså), men det är inte alla. När jag jobbade på Keolis, var ATR-bussarna uppmärkta även i vagnen för att föraren skulle veta. Så har inte Arriva.

Inte alla, fortfarande bara runt en tiondel, så statistiken är hyfsat tillförlitlig för vintervardagar, men mer eller mindre dålig för helger och sommar, beroende på hur vagnutsättarna har satt ut ATR-bussarna. Men det är trots allt mycket bättre än inget. Access räknar ju bara påstigande resenärer, inte var de kliver av, och räknar bara de som viseras elektroniskt, så alla SL-rapporter som visar belastning, trängsel och liknande på avgångsnivå baseras på ATR.
I de senaste SL-upphandlingarna (fr.o.m. Ekerö och Märsta och framåt, tror jag) så är det entreprenörens ansvar att tillhandahålla system för resanderäkning, och då ska det finnas på samtliga fordon. De nya systemen är ju mycket mer kompakta än gamla ATR, som väl är ett 40 år gammalt system.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3751
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #17 skrivet: 03 augusti 2020, 15:34:51 PM »
Tja,eftersom vissa trafikutövare inte har biljettkontrollen i egen regi så skrev jag så...
Blev mest förvånad över att detta förekommer i landet m h t smittspridningen som
fortfarande är stor(i trånga utrymmen),men uppenbart så.../Ulf

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5301
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #18 skrivet: 04 augusti 2020, 13:22:57 PM »
Gissade på att det var det som avsågs, men det kanske hade varit bättre om du skrivit ut det mera i klartext.  ;)

Sedan är detta med hur betalning och annat ska hanteras sannolikt ett dilemma på flera kanter. I grund finns det ju heller inga förbud i egentlig mening mot att t.ex. ha biljettkontroller. Det går ju även att genomföra dessa på olika vis så att kontakt och avstånd upprätthålls.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #19 skrivet: 04 augusti 2020, 13:29:56 PM »
Snarare är det väl så att utvecklingen går mot att operatören ska ta mer och mer ansvar för helheten av trafiken. Åtminstone i huvudstadslänet. Däremot är det ofta så att just biljettkontroller verkar vara en känslig fråga, om beslutsfattare är lite konflikträdda.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3751
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #20 skrivet: 04 augusti 2020, 16:17:13 PM »
Jag ville inte skriva i klartext,då jag refererade till sign:mittlinjes inlägg.../Ulf

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4946
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #21 skrivet: 05 augusti 2020, 07:19:18 AM »
Klartext vore dock uppskattat för alla, så en stor del läsare slipper spekulationer över vad olika oklara inlägg med citationstecken betyder.

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 289
SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
« Svar #22 skrivet: 09 augusti 2020, 01:20:33 AM »
Vad har du för källa till att det handlar om minskat resande nästan enbart?
Enkel matematik. Det totala intäktsbortfallet per månad minus SLs påstådda fördubblade intäktsbortfall genom fusk.