Författare Ämne: Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?  (läst 1473 gånger)

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5303
SV: Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?
« Svar #15 skrivet: 16 juni 2020, 00:19:52 AM »
Stort tack till alla för info. Då har jag mera grund att stå på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1776
SV: Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?
« Svar #16 skrivet: 21 juni 2020, 23:17:30 PM »
Några exempel från Örebro län:
T 290 Scania-Vabis BF76 1967 523785 Östernärkes Omnibustrafik AB, Asker. Reg. 17 augusti 1967
T 657 Scania-Vabis BF76 1967 523781 Weidermans Buss AB, Kumla. Reg 1 september 1967. Förstörd genom brand på garageplanen.
T 692 Scania-Vabis BF76 1967 523782 Weidermans Buss AB, Kumla. Reg 17 maj 1967. Bevarad som veteranbuss, nybesiktigad och fullt körklar.
Ingen av bussarna ovan var omställningsbuss och hade alltså dörr bara på höger sida

T 709 Scania CF110 L 53  1968 524289 Nora Bergslags Järnvägs AB. Reg 4 juli 1969. Blev senare GDG 1950 placerad i Dalarna.

Det här att den raka aktern som kom 1966 skulle ha något att göra med vilket chassifabrikat som användes tvivlar jag på. Det var väl helt enkelt en modernisering av karossen till tidens mode.

Mvh Jan G

Utloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?
« Svar #17 skrivet: 21 juni 2020, 23:46:03 PM »
Här ett foto från SBH på T692: www.svenskbusshistoria.se/go?id=38971   Den är i dag registrerad på WEIDERMANS TRANSPORT AB som förmodligen är samma företag som Weidermans Buss AB efter namnbyte/omorganisation.
Mvh zjbus

Inloggad Mats Karlsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2822
SV: Byggår för Scania-Vabis BF76/SKV?
« Svar #18 skrivet: 22 juni 2020, 09:56:49 AM »

Det här att den raka aktern som kom 1966 skulle ha något att göra med vilket chassifabrikat som användes tvivlar jag på. Det var väl helt enkelt en modernisering av karossen till tidens mode.

Jo, så var det. Det nya bakpartiet var en ren modernisering av karossen. Höglunds i Säffle moderniserade också på samma sätt. De sedvanligt rundade taknackarnas tid var över.