Författare Ämne: Nobina 4189 i Borås [Bilder]  (läst 1915 gånger)

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8203
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #15 skrivet: 22 maj 2020, 06:43:02 AM »
Tack HYO2  . Jag glömde både 404 5500 får väl skylla på allmänt dåligt minne  ??? ;D ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3184
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #16 skrivet: 22 maj 2020, 11:01:07 AM »
En titt på TÅ73: 404 körs endast juni-december och ersättes av linje 402 Sandared-Bollebygd Ny linje Borås-Bollebygd 110 (tror den är ny). Sandared Borås 151.
När de nya färdskrivarkorten kom så gjordes flera linjer ganska korta genom att flera sträckor blev delade.
TÅ73 kallas för Bollebygdslinjer och omfattar även de linjer som Nettbuss /Vy) kör från Göteborg-Borås över Bollebygd. Dessutom vissa linjer som går Göteborg-Borås med olika ändhållplatser, sjukhuset SÄS, fd I15 och Viared. Som ytterligare finess så är det olika körsträckor beroende på om det är från Göteborg eller till Göteborg.
På några linjer från 14 juni finns tidtabellerna på Västtrafik -tidtabeller.

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 669
    • Svensk Busshistoria
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #17 skrivet: 22 maj 2020, 12:19:48 PM »
Och mindre ska de visst bli motorerna, 7-liters ska visst införas i den nya generationen.

9-litersmotorn kommer också finnas kvar.

Boråsbussarna har 320hk-motorn. När jag leveranskörde bussen hade den helt ok drag tyckte jag. Tyvärr är 320hk-motorn med gasdrift betydligt segare på en ledbuss, men väl bra drag på en boggibuss (Suburban).

Vad gäller 285hk så har inte Scania någon sådan motor. Det finns en 7-litersmotor på 280hk mycket riktigt, men den kommer knappast erbjudas i varken led eller boggibussar, utan i 12m stadsbussar där den kan vara helt okej.

Man måste ju titta på vridmomenten mer än hk-antalet. Idag drar man ut betydligt mer kraft ur motorerna än vad man gjorde förr, och höga hk-antal behövs därmed inte för att få bra effekt.

Kanske något att tänka på....
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #18 skrivet: 27 maj 2020, 11:36:03 AM »
Connect ska köra  301 303 319 325 350351 360 361 och 159 157. I december kommer även 320 208 204 200 plus några 2xx.

Nobina  har 150 151 (Sandared)  153 550 400 450 440 154 155 samt från december  101  120 och ev någon mer  lokal linje mot Göteborg..

Nobina ska även köra linje 300 & 330 fr.o.m. December, tillhör inte linje 320 det nya Kinna-avtalet?

Utloggad HY02

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 29
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #19 skrivet: 27 maj 2020, 18:25:09 PM »
Nobina ska inte köra Linje 320.
Västtrafik har ju gjort om paketen så denna linje kanske är tilldelad Connect?

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2910
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #20 skrivet: 27 maj 2020, 19:07:19 PM »
Boråsbussarna har 320hk-motorn. När jag leveranskörde bussen hade den helt ok drag tyckte jag. Tyvärr är 320hk-motorn med gasdrift betydligt segare på en ledbuss, men väl bra drag på en boggibuss (Suburban).

Vad gäller 285hk så har inte Scania någon sådan motor. Det finns en 7-litersmotor på 280hk mycket riktigt, men den kommer knappast erbjudas i varken led eller boggibussar, utan i 12m stadsbussar där den kan vara helt okej.

Man måste ju titta på vridmomenten mer än hk-antalet. Idag drar man ut betydligt mer kraft ur motorerna än vad man gjorde förr, och höga hk-antal behövs därmed inte för att få bra effekt.

Kanske något att tänka på....


Du som har kört de flesta modeller av Scania... hur är skillnaden på en Suburban boggi med gas respektive diesel i körning och vibrationer/ljudnivåer? mest bara nyfiken...

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8203
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #21 skrivet: 27 maj 2020, 22:14:11 PM »
Nobina ska inte köra Linje 320.
Västtrafik har ju gjort om paketen så denna linje kanske är tilldelad Connect?
 



320  ska Connect köra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3184
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #22 skrivet: 28 maj 2020, 10:24:33 AM »
320 körs med bussar från Tranemo. Ett omlopp körs av Nettbuss/Vy.(nuvarande avtal). 

När vi ändå skriver litet lokalt.
Hur många bussar har Transdev i Tranemo och Svenljunga ?

Utloggad Tanum97

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #23 skrivet: 28 maj 2020, 14:08:37 PM »
320 körs med bussar från Tranemo. Ett omlopp körs av Nettbuss/Vy.(nuvarande avtal). 

När vi ändå skriver litet lokalt.
Hur många bussar har Transdev i Tranemo och Svenljunga ?

Det är samma avtal, Flexbuss i Tranemo kör för Vy.

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8203
SV: Nobina 4189 i Borås [Bilder]
« Svar #24 skrivet: 28 maj 2020, 14:58:09 PM »
 

När vi ändå skriver litet lokalt.
Hur många bussar har Transdev i Tranemo och Svenljunga ?
[/quote] 


I Tranemo  har Transdev 7 bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina