Författare Ämne: Arriva 7400 - två SL-bilder  (läst 1655 gånger)

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2051
Arriva 7400 - två SL-bilder
« skrivet: 24 april 2020, 19:17:10 PM »

ONK 63J

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2922
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #1 skrivet: 24 april 2020, 21:14:54 PM »
undrar ju lite om SL har haft synpunkter på den här bussen med tanke på att de inte verkar gå att sätta dit reklam eftersom de väl mest är folierat glas på sidorna och även motorluckan?

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23895
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #2 skrivet: 25 april 2020, 09:51:12 AM »
Lyckos er i Stockholms län som har nå´t att fotografera. Här i Västmanland händer aldrig nånting...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Mikael T Nilsson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5955
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #3 skrivet: 25 april 2020, 13:16:54 PM »
Tack för trevliga bilder.

@Bussmocke: Ja, det händer alltid något i Stockholm. Förutom nyleveranserna till Arriva Råsta och Norrort är det väl de fd Norgebussarna i de olika Nobinagaragen som är relativt nya i SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23895
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #4 skrivet: 25 april 2020, 13:58:21 PM »
Jo, får se när det kan bli nån resa. Ser mörkt ut nu
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad elliot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 32
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #5 skrivet: 27 april 2020, 14:38:13 PM »
Ja bussmicke du får nog vänta ett tag till tror jag

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 820
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2020, 09:25:22 AM »
Fick höra, att dessa nya MAN har automatisk avstängning av motorn vid varje stopp som nyare bilar har. Jag hoppas att detta är en funktion som precis som på bilar går att stänga av. :)

//R

Utloggad JAB

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 11
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2020, 16:56:09 PM »
Tappar man inte effekten av hybriddriften om man tvingar motorn vara igång vid stoppen ?

Utloggad Robert Brink

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 820
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2020, 19:39:27 PM »
Är dom hybrid? Det har jag missat... ???  Men då förstår jag om motorn stängs av vid stopp.

//R




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
« Senast ändrad: 06 maj 2020, 23:01:05 PM av admin »

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5359
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2020, 19:48:28 PM »
Det borde väl stå "Biodieselhybrid" vid framhjulen, likt Keolis bussar i city...?

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2952
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2020, 20:20:07 PM »
Fick höra, att dessa nya MAN har automatisk avstängning av motorn vid varje stopp som nyare bilar har. Jag hoppas att detta är en funktion som precis som på bilar går att stänga av. :)

//R

Varför då, det är väl bra att stänga av motorn vid stillastående?

DL

  • Gäst
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2020, 20:33:55 PM »
EfficientHybrid står det på dessa.

Inloggad vincentjkpg

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 142
SV: Arriva 7400 - två SL-bilder
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2020, 20:56:38 PM »
De är av typen lätthybrid. Likt Mercedes gashybrider som rullar i bland annat Malmö och Jönköping.

Citera
MAN:s EfficientHybrid kan enklast beskrivas som en liten, elektrisk hjälpmotor som kompletterar dieselmotorn och bidrar till en minskad drivmedelsförbrukning på upp till 16 procent.

Kompakthybriden består i princip av relativt liten generator/elmotor samt små superkapacitorer på taket. Generatorn omvandlar bromsenergi som lagras i supercapacitorerna. Energi därifrån gör att bussens elförsörjning blir oberoende av själva drivlinan. Det avlastar dieselmotorn och gör det möjligt att automatiskt stänga av motorn vid exempelvis hållplatser eller trafikljus.

När bussen accelererar levereras elström från supercapacitorerna till elmotorn som hjälper till vid acceleration och minskar både bränsleförbrukning och buller. Däremot kan bussen inte köras på enbart el, till skillnad från fullskaliga hybridbussar.

https://www.bussmagasinet.se/2018/03/en-ny-generation-stadslejon-fran-man/