Författare Ämne: Nytt till GUB  (läst 1052 gånger)

Utloggad Bese001

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1245
Nytt till GUB
« skrivet: 13 februari 2020, 13:45:09 PM »
Hej!

Passerade planen där gamla Swebus/Nobinadepån låg och hittade följande nya MAN A23 Led Biogas:

456: HNF 59T
457: BBE 34S
458: RRP 46H
460: OZM 23J
461: SOK 55M
HDM 59 U var ej märkt. Det bör finnas en 455 och 459 också, varav HDM 59U är en.
Dessa 6 bussar är påställda 2020-02-06/07 enl bilregistret.

Ska bli spännande att se vad de ersätter. MAN A21 31X kanske? Flera av dem stod bredvid, dock fortfarande påställda.
Eller så är det en utökning?


Utloggad caa

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 165
SV: Nytt till GUB
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2020, 16:58:56 PM »
Ersätter 31X serien. 314, 315, 318, 319 är avrustade redan.

Utloggad Svenn Erik Nielsen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 406
SV: Nytt till GUB
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2020, 10:38:23 AM »
hej alla

Her är dom alla 8 i föjge Svensk Busshistoria:
455  WSG 78L
456  HNF 59T
457  BBE 34S
458  RRP 46H
459  WBY 28S
460  OZM 23J
461  SOK 55M
462  HDM 59U

Svenn Erik

Utloggad AO

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1589
SV: Nytt till GUB
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2020, 11:59:16 AM »
Är det den äldre versionen av Lion´s City eller den nya?

Utloggad Gano

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 227
SV: Nytt till GUB
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2020, 15:18:05 PM »
Är det den äldre versionen av Lion´s City eller den nya?

Tyvärr den äldre.

Utloggad Ulf Rådeström

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 645
    • Svensk Busshistoria
SV: Nytt till GUB
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2020, 15:55:08 PM »
Tyvärr den äldre.

Intressant är dock att bussarna är byggda i Ankara, Turkiet. Troligen har man flyttat över de "gamla" modellerna till Turkiet, åtminstone vad gäller A23, till förmån för att bygga nya 12C och 18C i Polen.

Bussarna körs 2500-3200km på landsväg beroende på om de åker färja Grekland-Italien samt vilken övrig väl man väljer att transportera dem upp till hamnen i Gdansk, Polen fvb Nynäshamn.
Svensk Busshistoria - "Bussdatabasen på nätet"

Inloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4908
  • Никлас Быгдестам
SV: Nytt till GUB
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2020, 10:43:28 AM »
Intressant är dock att bussarna är byggda i Ankara, Turkiet. Troligen har man flyttat över de "gamla" modellerna till Turkiet, åtminstone vad gäller A23, till förmån för att bygga nya 12C och 18C i Polen.

Bussarna körs 2500-3200km på landsväg beroende på om de åker färja Grekland-Italien samt vilken övrig väl man väljer att transportera dem upp till hamnen i Gdansk, Polen fvb Nynäshamn.


Kan det verkligen vara lönt att köra dem på färja mellan Grekland och Italien? Från Turkiet borde det vara smidigast att antingen köra dem via Bulgarien, Rumänien, Ungern och vidare uppåt. Eller via Bulgarien, Serbien och vidare uppåt.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D