Författare Ämne: SV: Vaz/Lada licenstillverkad Fiat från Sovjetunionen  (läst 1002 gånger)

Inloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: Vaz/Lada licenstillverkad Fiat från Sovjetunionen
« skrivet: 20 december 2019, 18:27:33 PM »
Hmm…
Den används för de avstigande som kommer från Roslagen och Vaxholm ;)/Ulf
(23.000 för en VAZ :o Undras hur många som såldes...)
Det var mycket för en sådan "bil" 1977, en ny Volvo 240 kostade runt 30.000 kr 1975.
« Senast ändrad: 21 december 2019, 16:57:53 PM av zjbus »

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4951
SV: SV: Mot Roslagen 1977
« Svar #1 skrivet: 20 december 2019, 18:35:11 PM »
(23.000 för en VAZ :o Undras hur många som såldes...)

Bilarna i serien VAZ-2105, VAZ-2104 and VAZ-2107 är världens tredje mest tillverkade och sålda bil, efter T-Forden och Volkswagens Bubbla.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva
De var rätt populära i början av 80-talet, då de hade samma kvalitet och pålitlighet som en Volvo 240, men var billigare i drift.

Dock kan ju denna specifika reklamen hänvisa till föregångarna, 2101, 2103 och/eller 2106. De är dock alla besläktade.

Inloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586


Inloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: Vaz/Lada licenstillverkad Fiat från Sovjetunionen
« Svar #4 skrivet: 20 december 2019, 20:34:50 PM »
https://youtu.be/wFCoGrYPyto  ;D
Undrar vilket år detta inslag från Trafikmagasinet är ifrån, 30.000 kr för bilen får i alla fall mig att tro en bra bit in på 80-talet, en ny Volvo 240 fick man för samma pengar 1975.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4951
SV: Vaz/Lada licenstillverkad Fiat från Sovjetunionen
« Svar #5 skrivet: 21 december 2019, 07:05:40 AM »
Klippet är från 1982 enligt beskrivningen under, då man behövde ge betydligt mer än 30 000 kronor för en ny Volvo 240.

Kombin 2104 slutade tillverkas år 2012. Fyrdörrarsverionerna 2105 och 2107 tillverkades fram till år 2010 i Ryssland och fram till år 2015 i Suzukis anläggning i  Egypten.

Den på samma Fiat baserade Lada 2121 Niva tillverkas i tre olika versioner än idag. Standardkort, förlängd med bakdörrar, samt som förlängd pickup med eller utan baksäte.
« Senast ändrad: 21 december 2019, 12:44:58 PM av Ersa »

Inloggad zjbus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1586
SV: Vaz/Lada licenstillverkad Fiat från Sovjetunionen
« Svar #6 skrivet: 21 december 2019, 15:16:43 PM »
Klippet är från 1982 enligt beskrivningen under, då man behövde ge betydligt mer än 30 000 kronor för en ny Volvo 240.

Kombin 2104 slutade tillverkas år 2012. Fyrdörrarsverionerna 2105 och 2107 tillverkades fram till år 2010 i Ryssland och fram till år 2015 i Suzukis anläggning i  Egypten.

Den på samma Fiat baserade Lada 2121 Niva tillverkas i tre olika versioner än idag. Standardkort, förlängd med bakdörrar, samt som förlängd pickup med eller utan baksäte.
Såg det sen att första sändningen var då. Ja nybilspriset för en Volvo på 30.000 kr 1975 hade förstås gått upp 7 år senare men Volvo och Vaz hade inte mycket gemensamt, en svensk gedigen kvalitetsbil och en öststatsbil som producerades med lågt pris som främsta målsättning där mycket säkerhet, kvalitet och hållbarhet inte till skillnad mot Volvo ställdes främst, finns många exempel på det som Christer Glenning berättar om i klippet.
Finns flera västerländska bilar som fortsatte att produceras i andra länder långt efter de tagits ur produktion och ersatts av modernare efterträdare, t.ex. VW Bubblan som ersattes av VW Golf som lanserades 1974 fortsatte att tillverkas i Mexico en bit in på 2000-talet har jag för mig att det var.