Författare Ämne: Farväl linje 509 till Brommaplan  (läst 2634 gånger)

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: Farväl linje 509 till Brommaplan
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2020, 15:47:25 PM »
Det här anslaget sitter uppe i hållplatskuren. Notera att anslaget har rubriken Störningsinformation. Jag trodde att linjeomläggningen är permanent, men det kanske bara är en tillfällig störning?

Är egentligen inte rätt information, dvs. detta räknas inte till störningsinformation då förändringen är avsedd att vara permanent. Vissa entreprenörer har dock inte den bästa kollen/sköter inte detta på bästa vis. SL å sin sida har numera mycket begränsade resurser för uppföljning och förlitar sig i huvudsak på att dylikt felanmäls till kundtjänst så får aktuell entreprenör sedan hantera det därifrån. 


Några frågor till forumexpertisen som avslutning: När lades 509:an om och började trafikera Kolonnvägen (hpl. Ballongberget och Ulriksdals station)? Sedan lades linjen om en gång till och började trafikera Gustav III:s boulevard med hållplats bland annat vid Frösunda torg. Vilket år var det?

Har inga direkta årtal utan mera på ett ungefär, så de som har bättre koll kan säkert fylla på. Trafikeringen via Kolonnvägen (som då även fortfarande hette Södra Kolonnvägen) kom väl då Ballongberget (Ballonggatan) färdigställdes för inflyttning vilket bör ha varit omkring 1993-1994. Omläggningen upp över Gustav III:s (s.k.) boulevard* osv. kom mycket senare när man byggt mer bostäder i den inre delen av området. Bör ha varit i senare halvan av 00-talet, säg omkring 2007-2008. Kan vara så att detta ändrades i samband med att Keolis tog över Råsta från Veolia i augusti 2007.



* En boulevard (av franskans boulevard med samma betydelse) är en lång, bred gata, med två körfält och trädplantering med gångstråk mellan dem... vilket är en beskrivning som gatan i Solna alltså inte alls stämmer in på, men med lite storhetsvansinne så.

Utloggad Per E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 9
SV: Farväl linje 509 till Brommaplan
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2020, 19:31:10 PM »
Omläggningen av linje 509 till Södra Kolonnvägen från E4 genomfördes den 15 augusti 1994. Frågan gällande Gustav III:s boulevard (inte Gustav 111:s boulevard (!) som det stod på papperspåsarna man fick i början när Thelins kondis öppnade där), är intressant. Tittar man på en SL-karta från 1998 och 1999 framgår att linje 508 går där då. Förändringen var inplanerad till den 17 augusti 1998. Omläggningen genomfördes aldrig! Detta på grund av bristande framkomlighet på grund av utbyggnaden av bostäder och kontor. På den tiden var inte SL och Solna helt överens i alla frågor. Solna ville ha ett skriftligt kontrakt mellan tjänstemännen som band SL till att dra linje 509 genom boulevarden i ett tidigt stadium i ett försök att få invånarna att tidigt resa kollektivt. Så långt allt väl. På den tiden var det dock landstingspolitikerna som tog beslut om linjesträckningar och inte enskilda tjänstemän, så något kontrakt kom aldrig till.

Och som inte det var nog, fick invånarna vänta extra länge, då byggherrarna inte ville se några bussar alls på boulevarden som störde arbetsfordonen på gatorna. Därför kom det inte till någon busstrafik förrän den 18 augusti 2003 då linjerna 70 och 508 las om dit.

När det blev möjligt att köra genom hela området las även linje 509 om via boulevarden. Det skedde den 24 juni 2011.

Utloggad Peter Bolin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25
SV: Farväl linje 509 till Brommaplan
« Svar #17 skrivet: 08 januari 2020, 19:02:04 PM »
Omläggningen av linje 509 till Södra Kolonnvägen från E4 genomfördes den 15 augusti 1994. Frågan gällande Gustav III:s boulevard (inte Gustav 111:s boulevard (!) som det stod på papperspåsarna man fick i början när Thelins kondis öppnade där), är intressant. Tittar man på en SL-karta från 1998 och 1999 framgår att linje 508 går där då. Förändringen var inplanerad till den 17 augusti 1998. Omläggningen genomfördes aldrig! Detta på grund av bristande framkomlighet på grund av utbyggnaden av bostäder och kontor. På den tiden var inte SL och Solna helt överens i alla frågor. Solna ville ha ett skriftligt kontrakt mellan tjänstemännen som band SL till att dra linje 509 genom boulevarden i ett tidigt stadium i ett försök att få invånarna att tidigt resa kollektivt. Så långt allt väl. På den tiden var det dock landstingspolitikerna som tog beslut om linjesträckningar och inte enskilda tjänstemän, så något kontrakt kom aldrig till.

Och som inte det var nog, fick invånarna vänta extra länge, då byggherrarna inte ville se några bussar alls på boulevarden som störde arbetsfordonen på gatorna. Därför kom det inte till någon busstrafik förrän den 18 augusti 2003 då linjerna 70 och 508 las om dit.

När det blev möjligt att köra genom hela området las även linje 509 om via boulevarden. Det skedde den 24 juni 2011.

Det här är för mig mycket intressanta uppgifter. Då har vi rett ut att det var i augusti 1994 som linje 509 började trafikera Kolonnvägen (eller Södra kolonnvägen som den hette då). Om jag minns rätt blev de nya hållplatserna Ballongberget, Ulriksdals IP, Ulriksdals station och Vallgatan.

Det var alltså i juni 2011 som linjen efter lång väntan (över ett decennium) lades om och började trafikera Gustav III:s boulevard. Då fick 509:an samma linjesträckning som den fortfarande har genom den delen av Solna.

Jag hade hoppats på att någon av de som var med på den där sista tursättningen med H80 på 509:an 1987 är aktiv på forumet, men så är tydligen inte fallet. Eftersom det inte var någon föreningsutfärd och före internets tid visste jag inte ens om att den körningen ägde rum.

Nu tror jag att vi har gått till botten med 509:ans historia. Det som vi inte har tagit upp här finns att läsa i Arne Hällqvists utmärkta bok.

/Peter Bolin