Författare Ämne: Transdev säljer Flygbussarna  (läst 5420 gånger)

Utloggad Henning Gulddager

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 11

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2857
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #1 skrivet: 19 november 2019, 12:25:30 PM »
ojdå, ska vi spekulera lite...

gissningsvis inte någon av de andra drakarna, Keolis, Nobina eller Arriva

Flixbus är väl kanske de högst troliga? eller VY?

Utloggad Carl Eric

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2760
  • Jag och Barks Buss BUS2GO
    • Kolla in Barks Buss hemsida!
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 14:41:40 PM »
Det är klart att det kan vara Flixbus, men det står samtidigt i artikeln:

Citera
Bakgrunden till försäljningen är ett strategiskt beslut i Transdevs internationella koncernledning som innebär att Transdev ska fokusera på upphandlad trafik. Transdev har redan sålt av kommersiell verksamhet i flera andra länder.

Således är det inte exakt samma situation som med Swebus, att Flixbus köpte upp en fd. konkurrent rakt av. Dessutom, vad ska Flixbus göra med alla bussar och all personal från Flygbussarna?
25-årig tidtabellsnörd som bor i Uppsala, pluggar för att bli präst och kör buss på Nobina Uppland och Barks Buss! Besök gärna min Instagram.

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #3 skrivet: 19 november 2019, 15:16:06 PM »
Och de andra större aktörerna som nämns i tråden tror jag har samma strategi,dvs inte så intresserade av ett köp. Frågan är vem i Sverige som skulle vilja? Bergkvara?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad MrBrave

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 32

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3120

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4764
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #6 skrivet: 19 november 2019, 19:50:38 PM »
Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2857
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #7 skrivet: 19 november 2019, 20:07:47 PM »
https://www.bussmagasinet.se/2019/10/john-strand-ny-kommersiell-chef-pa-nobina/

Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5639
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #8 skrivet: 19 november 2019, 22:04:10 PM »
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva

Tror inte Nobina vill köpa sig på en sån här särskild verksamhet. Strands befattning tolkar jag mer ska innebära att sälja tjänster och service i olika appar etc. Nämns just att det ska vara ”komplement till kollektivtrafiken”

Men men vi får se framöver
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad yngrot

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 8167
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #9 skrivet: 20 november 2019, 08:59:53 AM »
Ändå lite förvånande att Transdev säljer Flygbussarna  de går ju med vinst
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Utloggad Henning Gulddager

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 11
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #10 skrivet: 20 november 2019, 11:40:45 AM »
Är Flygbussarna Airport Coaches ett eget aktiebolag, helägt av Transdev eller Merresor? I så fall kan ju köparen vara vilket stort bolag eller internationell riskkapitalist som helst. Dvs det behöver inte nödvändigtvis vara ett redan etablerat svenskt bussföretag som köpt det.
Ska dock bli intressant att få reda på svaret. Allt är tänkbart.

Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3120
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #11 skrivet: 20 november 2019, 11:49:42 AM »
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.

Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #12 skrivet: 20 november 2019, 13:33:02 PM »
Även om det blir en liten avkastning så är det troligt att FAC kommer att få det svårare i framtid. Airportbus /så kallad Flygbuss/ kommer få det svårt i framtiden.
Nu vet jag inte exakt vilka linjer man kör mer än man har trafik till Bromma,Skavsta och Arlanda i Stockholm;Till Landvetter flygplats i Västsverige och till Sturup från Malmö.
Flygtrafiken påstås minskad i framtid. Antalet resenärer till Landvetter kan minska eftersom Västtrafik troligen behöver köra vissa delar och vad gäller Stockholm så är det väl enbart till Arlanda som det behövs flyg och buss som anslutning.

Vem kan ta över ? I princip måste man ha en trafikansvarig som kan godkännas. Merresor är väl ett bolag som Veolia drev och gick över till Transdev. Möjligen kan ju Veolia ta över men de kanske tycker mer om skrot än bussar.
Kanske är det så att det kan bli integration bakåt, dvs det blir flygplatserna som får sköta Transfer dit.
Flygbussar säljs,Arrivas tåg och bussar säljs, MTR går dåligt, .. Vad månde hända.  När man är på väg mot en lågkonjunktur kan en del fenomen inträffa. Göra sig av med delar som inte behövs i en lågkonjunktur. Säljs de lite tidigare går det att få bättre betalt. Är det så det ser ut i dag tror Ni ?

Veolia sålde ju sin buss-sektion till Transdev, så känns inte så troligt att dom köper tillbaka bussar.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4764
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #13 skrivet: 20 november 2019, 13:48:21 PM »
Transdev bildar ett nytt aktiebolag där allt som tillhör Flygbussarna flyttas över. Sedan är det detta nya bolag som säljs.

Tack för informationen. Det innebär alltså att det i teorin kan vara en aktör utanför bussbranschen som tar över, för att komma in i branschen.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23741
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Transdev säljer Flygbussarna
« Svar #14 skrivet: 20 november 2019, 15:29:06 PM »
Detta gör ju Nobina lite mer trolig som köpare, åtminstånde mer trolig än Keolis och Arriva
Ingen som funderat på Bergkvarabuss?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.