Jag delar uppfattningen att Säffle med sina tidiga system 2000-karosser lämnade en del att önska, men de blev bättre med åren och var framåt sekelskiftet rätt hyfsat hopskruvade.
Att karosserna rör sig och läcker från taket här och var berodde väl på hur karosserna byggdes.
Man började ju från System 2000 bygga med aluminumplankor på en stomme istället för större paneler som använts tidigare.
Läckagen kom oftast från skarvar eftersom dessa till viss del limmades ihop.
När karosserna rörde sig orkade inte limmet hålla tätt i skarvarna.
Klimatsystemet i dessa bussar var dock ingen höjdare vad jag minns från tiden jag körde i Täby.
Just klimatsystemet och företrädesvis värmen blev bara sämre för varje ny bussgeneration som lämnade Säffle från sent 80-tal och framåt.
H22, H24 och 25 var så gott som alltid varma när jag kom till bussen medan H27:orna var lite mer tveksamma och från H29:orna fick man vara glad om det fanns någon värme alls.
Däremot var det sällan problem att få upp värmen i bussarna sommartid...
Detta gäller i viss mån fortfarande, så allt var inte sämre förr även om jag håller med om att det är mycket som blivit bättre med åren också. Däremot gissar jag att det kommer att bli svårare att bevara dagens bussar musealt i körbart skick pga all elektronik som måste fungera. Man måste även ha tillgång till dyra program och utrustning för felsökning vilket kan vara negativt för ideella föreningar om man inte får dessa till skänks.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk