Författare Ämne: "Söderortsbor vill rädda buss 153"  (läst 6059 gånger)

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 904
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #15 skrivet: 24 september 2019, 12:24:08 PM »
Söderort är ett produktionsavtal och innerstan är ett VBP-avtal. Linje 153 är olönsam för Keolis eftersom de bara får betalt för ena riktningen. Om man lägger ner den och hänvisar resenärerna till innerstadsbussarna får Keolis mer betalt där. Det är verkligen inte konstigt om Keolis vill lägga ner linjen.

Man kan väl säga att Trafikförvaltningen uppmanar utförarna att komma med besparingar, likväl som förslag på utökningar, men naturligtvis vore Keolis korkade om de inte ville lägga ner en enkelriktad högtrafiklinje.

Men det visar ju också det bakvända i att Trafikförvaltningen lagt över en stor del av planeringen på utförarna.
Brukar dock nästan vara lättare att få Trafikförvaltningen att gå med på att ha trafik i båda riktningarna än att lägga ned. Fast det kanske är svårt att motivera med 153.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #16 skrivet: 24 september 2019, 16:37:20 PM »
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån
Supporter av Transdev

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3254
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #17 skrivet: 24 september 2019, 16:54:10 PM »
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån

Det har jag svårt att tro på. Grejen med VBP är ju just att aktörerna ska kunna påverka själva, att man skulle förlora en hel depå ur ett stort avtal för att man ev tar bort en linje utan bäring låter lite fantasifullt.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #18 skrivet: 24 september 2019, 17:27:33 PM »
Dessutom med ett nedläggningshot av linje 233 så riskerar de att förlora en hel del resenärer och även förlora Frihamnsdepån

Att linjer tillkommer, ändrar sträckning och ibland även försvinner helt styrs utifrån behov. Det är inget nytt utan en del av förutsättningarna. Som Fredrik Gelin skrev tidigare i tråden så är beläggningen på 233 ganska låg och resurserna kan därför sannolikt göra bättre nytta på annat håll på Lidingö.

Sedan står och faller knappast busstrafiken, eller Frihamnsgaraget för den delen, om en mindre och dåligt utnyttjar linje försvinner. Om det sedan är så att du har personliga skäl till att ogilla Keolis så är det bättre om du hanterar det i forum på annat håll. Förslagsvis genom att kontakta Trafikförvaltningen (SL) eller Keolis direkt.

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2019, 11:32:13 AM »
Att linjer tillkommer, ändrar sträckning och ibland även försvinner helt styrs utifrån behov. Det är inget nytt utan en del av förutsättningarna. Som Fredrik Gelin skrev tidigare i tråden så är beläggningen på 233 ganska låg och resurserna kan därför sannolikt göra bättre nytta på annat håll på Lidingö.

Sedan står och faller knappast busstrafiken, eller Frihamnsgaraget för den delen, om en mindre och dåligt utnyttjar linje försvinner. Om det sedan är så att du har personliga skäl till att ogilla Keolis så är det bättre om du hanterar det i forum på annat håll. Förslagsvis genom att kontakta Trafikförvaltningen (SL) eller Keolis direkt.
Vad om man sätter en liten buss som t:ex MAZ 206 eller MB Sprinter
Supporter av Transdev

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2019, 19:29:00 PM »
Vad om man sätter en liten buss som t:ex MAZ 206 eller MB Sprinter

I detta specifika fall så får man förutsätta att aktuell entreprenör har gjort en korrekt bedömning. En midibuss eller motsvarande som ska användas exklusivt för endast en linje, med andra ord något som inte går att merutnyttja eller samköra med speciellt mycket annat, är inte alltid en hållbar idé. Att hålla på med olika speciallösningar blir, rent generellt, sällan billigare.

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #21 skrivet: 27 oktober 2019, 06:03:06 AM »
Arrivas 350 körs av mindre bussar
Supporter av Transdev

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #22 skrivet: 27 oktober 2019, 11:35:51 AM »
Den är även ett försök. Skulle den bli permanent så får man se vad som händer.

Utloggad Lulebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 151
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #23 skrivet: 27 oktober 2019, 11:58:07 AM »
Linjen kräver särskild busstyp och då måste man ha reserv.
De testade stor buss innan trafikstatistik men skrapade i underredet när de körde av färjan.

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5146
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2019, 12:05:02 PM »
Det senare är inget större problem utan anslutningarna ska vara inom de toleranser som krävs. I värsta fall får man ju höja bussens luftfjädring när man rullar av och på.

Ett större problem är mera att det är brist på dels hållplatskapacitet i framförallt Fittja, men även för att resandeunderlaget inte är stort. Bättre då att prova i liten skala först.


Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4253
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #25 skrivet: 27 oktober 2019, 12:42:36 PM »
Det senare är inget större problem utan anslutningarna ska vara inom de toleranser som krävs. I värsta fall får man ju höja bussens luftfjädring när man rullar av och på.

Ett större problem är mera att det är brist på dels hållplatskapacitet i framförallt Fittja, men även för att resandeunderlaget inte är stort. Bättre då att prova i liten skala först.

Det är inga problem med färjan Ekerö-Slagsta

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 23741
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #26 skrivet: 27 oktober 2019, 23:47:00 PM »
Den är även ett försök. Skulle den bli permanent så får man se vad som händer.
Och när kommer det besked i saken?


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #27 skrivet: 28 oktober 2019, 18:37:57 PM »
Om man kör ett sådan minibuss så kostar det inget för Keolis.
Supporter av Transdev

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #28 skrivet: 28 oktober 2019, 18:42:46 PM »
233 har man försökt lägga ned PR 2015, 2017 och i år, Alla tre gånger så besvarades det med en stark nej
från Lidingö Stad.
Supporter av Transdev

Utloggad Karsten

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2945
SV: "Söderortsbor vill rädda buss 153"
« Svar #29 skrivet: 28 oktober 2019, 18:51:48 PM »
Om man kör ett sådan minibuss så kostar det inget för Keolis.

Hur menar du nu? Det kostar väl alltid för någon om det ska köras buss?