Författare Ämne: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?  (läst 4478 gånger)

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1055
Canon EOS RP
Sony DSC-HX400V
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #16 skrivet: 26 oktober 2019, 11:22:16 AM »
Varianter av MP 89-tågen i Paris återfinns även i Lausanne och Santiago.
Dem är byggda på en plattform
Supporter av Transdev

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4910
  • Никлас Быгдестам
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #17 skrivet: 27 oktober 2019, 12:01:57 PM »
Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6292
  • Söder söder söder...
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #18 skrivet: 30 oktober 2019, 11:42:21 AM »
Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg

Se där ja, häftigt!

Betydligt mer spartansk utsida och insida, men annars är ju likheterna slående =)

Utloggad Transdev-tan

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 39
  • Stark supporter av Transdev
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #19 skrivet: 04 november 2019, 06:33:57 AM »
Det roliga är att ni har missat ett fall som borde vara välkänt i Sverige :)

I Bukarest finns det vagnar som egentligen är samma som C20 i Stockholm. De är byggda på samma plattform och med samma teknik.

Den väsentligaste skillnaden är att Bukarestvagnarna är bredare än Stockholmsvagnarna, eftersom de i Bukarest har en annan bredd på vagnarna.

Klicka på länken här. Ni ser då att den största skillnaden egentligen är just bredden, den är bredare än vi är vana vid. Men annars ser man att det är C20. Titta på sidorna så ser man tydligt att det egentligen är C20. Och ser man dessa i verkligheten så hör man att de har exakt samma ljud också som C20 :D

https://www.railway-technology.com/wp-content/uploads/sites/24/2017/10/1-train-7.jpg
Londons S7 Stock och 2009TS är också byggda på detta plattform
Supporter av Transdev

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6292
  • Söder söder söder...
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #20 skrivet: 05 november 2019, 11:44:29 AM »
Londons S7 Stock och 2009TS är också byggda på detta plattform


S7:an låter dock inte riktigt lika likt i sin gång...

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 101
SV: Samma tunnelbanetyp på två olika orter i världen?
« Svar #21 skrivet: 05 november 2019, 12:55:31 PM »

S7:an låter dock inte riktigt lika likt i sin gång...
S7/S8 är ju i princip samma vagntyp som C30 däremot