Nobina Norrtälje fråga

Startat av Buzzlover, 11 november 2017, 10:26:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2017, 13:50:00 PM
Precis det jag skrev. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig annorlunda. Man måste missköta sina åtaganden rätt grovt i dagens läge, om man ska lyckas med konststycket att inte få förlängt med de två optionsåren.

När det gäller optionsåren har väl SL/SLL oftast valt att förlänga i de fall där operatören varit positiv till detta, det finns väl egentligen inga fall alls? där detta inte har skett, däremot finns det många fall där operatören har avböjt.

I det aktuella fallet med Norrort kan man nog anta att beslutet att inte utnyttja optionen var lika mkt Arriva:s som SLL:s.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 november 2017, 18:00:58 PM
När det gäller optionsåren har väl SL/SLL oftast valt att förlänga i de fall där operatören varit positiv till detta, det finns väl egentligen inga fall alls? där detta inte har skett, däremot finns det många fall där operatören har avböjt.

I det aktuella fallet med Norrort kan man nog anta att beslutet att inte utnyttja optionen var lika mkt Arriva:s som SLL:s.

Nja, knappast. Det skulle inte ha kommunicerats ut på det sätt som det gjordes i sådana fall. Men däremot fanns det en del frågetecken - bland annat hur Roslagsbanans nya vagnar och depå skulle hanteras. Arriva har ju försökt ta igen det man förlorat på gungorna genom att försöka maxa intäkterna på tilläggsavtalen, vilket gör att det ekonomiska skälet inte riktigt funnits och Trafikförvaltningen nog skulle ha behövt se framemot ganska tuffa och segdragna förhandlingar.

Att trafikförvaltningen oftast låter avtalen förlängas är ju både utifrån ekonomiska skäl och för att ha en bra relation till operatörerna (där också priset kan antas bli lägre om operatörerna känner sig trygga med att kunna räkna med förlängning). 

Däremot hade nog kundnöjdheten hos Arriva liten påverkan. Nobina Järfälla/Upplands Bro har ju nästan konstant legat mycket under Arriva Norrort i kundnöjdhet (förutom vid uppstarten på E20), utan att man för den skull diskuterat uppsägning av avtalet där. Trafikförvaltningens analys av MTR inför förlängningen av tunnelbanan var ju inte heller någon rolig läsning, men man valde ändå att låta dem få förlängt.

Kundnöjdhet/missnöje är ju dock ett bra argument att framhålla om man nu ändå ska behålla avtalet respektive säga upp det.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Buzzlover

Men för att återgå till ursprungsfrågan, vet någon varför endast 5565 och 67 sparades och inte dem andra?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Peter Rost

Citat från: Buzzlover skrivet 14 november 2017, 11:24:40 AM
Men för att återgå till ursprungsfrågan, vet någon varför endast 5565 och 67 sparades och inte dem andra?

Att 5565, och 5567 fortfarande är i trafik är nog snarare slumpartat, och skicket de är i. De fem nya Elbussarna ska ju som bekant börja rulla i augusti nästa år.

Bese001



Hej!

Om vi pratar om Norrtälje så undrar jag om någon vet vad som hänt med 7994, XCU 925?
Avställd 170228. Skriven på Fridströms 170317.

Ersa

Citat från: Bese001 skrivet 16 november 2017, 17:50:05 PM
Om vi pratar om Norrtälje så undrar jag om någon vet vad som hänt med 7994, XCU 925?
Avställd 170228. Skriven på Fridströms 170317.

7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.

Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 16 november 2017, 18:18:56 PM
7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.

Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.

7994 står kvar med vitt skynke över sig på Nobinas garage i Norrtälje
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!


Ulf Berlin


Bese001

Hej!

Tack för svaret, även om det inte var så kul att läsa om.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 16 november 2017, 18:18:56 PM
7994 drabbades av något tekniskt fel och stannade på vajerdelen av E18 mellan Brottby och Söderhall i slutet av februari 2017, och blev strax efteråt påkörd bakifrån av en fullastad lastbil med släp. Båda fordonen blev skrot, och lastbilsföraren skadades allvarligt. Alla i bussen klarade sig efter omständigheterna rätt bra.

Eventuella överskrivanden i CBR efter olyckan har sannolikt att göra med hur de bägge försäkringsbolagen arbetade med olyckan och ärendena.

Helt otroligt att ingen dog i den olyckan. Undrar hur det är med lastbilschauffören?

Buzzlover

#26
Citat från: buskörare skrivet 18 november 2017, 08:53:04 AM
Helt otroligt att ingen dog i den olyckan. Undrar hur det är med lastbilschauffören?

Om jag inte minns fel så omkom lastbilsföraren tyvärr
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

MM

Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2017, 11:07:47 AM
Om jag inte minns fel så omkom lastbilsföraren tyvärr

Lastbilsföraren överlevde.

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredde

Då har 7994 bytt ägare:

Registreringsnummer
XCU925

Förvärvsdatum
2017-11-24

Namn
RACKSTAD BIL & DELAR AB

Adress
RACKSTAD

Postnr
67192

Ort
ARVIKA