Huvudmeny

Avgasbroms/retarder???

Startat av theobergsten, 21 september 2017, 20:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

theobergsten

Hej! Jag har hört talas om avgasbroms som förstärker motorbromsen rejält och gör så att man inte behöver använda fotbromsen lika mycket, avgasbromsen verkar kraftig. Det orsakar kraftiga nedväxlingar ofta på höga varv men det är väl normalt? Hur är det med retarder, "orsakar" det också kraftiga nedväxlingar? Vilket är bäst eller finns det oftast båda två på moderna bussar?

Blue

På äldre bussar så hade man avgasbroms, den fungerar bäst om varvet är högt. Sen började bussar utrustas med tillsatsbromsar, vanligtvis Telma som är elektromagnetisk eller Voight Retarder som är hydraulisk.
På senare år så dominerar någon form av retarder och på Setra så styrdes även avgasbromsen av retarderspaken. Sista steget på retardern aktiverade avgasbromsen och elektroniken växlade ofta ner för att få en effektivare avgasbroms.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

theobergsten

Citat från: Blue skrivet 21 september 2017, 23:07:48 PM
På äldre bussar så hade man avgasbroms, den fungerar bäst om varvet är högt. Sen började bussar utrustas med tillsatsbromsar, vanligtvis Telma som är elektromagnetisk eller Voight Retarder som är hydraulisk.
På senare år så dominerar någon form av retarder och på Setra så styrdes även avgasbromsen av retarderspaken. Sista steget på retardern aktiverade avgasbromsen och elektroniken växlade ofta ner för att få en effektivare avgasbroms.
Tack för informationen men vet du om t.ex. MAN A78 (Lion's City) från 2007 har både och eller endast avgasbroms för där sker kraftiga nedväxlingar i backar o.s.v?

homer

Om jag inte minns fel hade Nobinas B12MA i 56, 57 och 58 serien avgasbroms inbyggd i vanliga bromspedalen/retadern, rätta mig gärna om de är fel...

theobergsten

Citat från: homer skrivet 23 september 2017, 10:38:33 AM
Om jag inte minns fel hade Nobinas B12MA i 57 och 58 serien avgasbroms inbyggd i vanliga bromspedalen/retadern, rätta mig gärna om de är fel...
Hej! Jag vet tyvärr inte så mycket om Nobinas bussar utan egentligen mest om Västtrafiks bussar. Men de MAN A78 som finns i Uddevalla från 2007 + 2009 har en spak för retarder/avgasbroms har jag sett.

John P

Citat från: theobergsten skrivet 23 september 2017, 17:12:05 PM
Hej! Jag vet tyvärr inte så mycket om Nobinas bussar utan egentligen mest om Västtrafiks bussar. Men de MAN A78 som finns i Uddevalla från 2007 + 2009 har en spak för retarder/avgasbroms har jag sett.

Västtrafik äger normalt sett inga bussar, dock har jag för mig att de faktiskt äger en del av de Scania - bussar som Nobina har i Borås men detta är väl mer av ett undantag..( Någon som vet mer i detalj får gärna klargöra detta närmare... ) Bussarna i Uddevalla ägs ju  i vart fall av Uddevalla Omnibuss.  På Volvos bussar så brukar ju de bussar som saknar retarderspak ha en knapp på instrumnentbrädan där man kan stänga av och sätta på retarder / avgasboms, (retarder vid bromsning med fotbroms som bör vara på i normalfallet) . När det gäller Volvos bussar med retarderspak så tycker jag konstruktionen är lite dum, här ligger ju nämligen automatikläget ( retarder vid bromsning med fotpedalen )  ett snäpp ned på retarderspaken och så bör spaken i normalfallet stå. Tycker det är ganska lätt att man helt råkar stänga av automatik om man använt retarderspaken, spaken skjuts upp ett hack för långt helt enkelt, hade varit bättre med en av/ på knapp för automatiken.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

theobergsten

Citat från: John P skrivet 24 september 2017, 17:20:40 PM
Västtrafik äger normalt sett inga bussar, dock har jag för mig att de faktiskt äger en del av de Scania - bussar som Nobina har i Borås men detta är väl mer av ett undantag..( Någon som vet mer i detalj får gärna klargöra detta närmare... ) Bussarna i Uddevalla ägs ju  i vart fall av Uddevalla Omnibuss.  På Volvos bussar så brukar ju de bussar som saknar retarderspak ha en knapp på instrumnentbrädan där man kan stänga av och sätta på retarder / avgasboms, (retarder vid bromsning med fotbroms som bör vara på i normalfallet) . När det gäller Volvos bussar med retarderspak så tycker jag konstruktionen är lite dum, här ligger ju nämligen automatikläget ( retarder vid bromsning med fotpedalen )  ett snäpp ned på retarderspaken och så bör spaken i normalfallet stå. Tycker det är ganska lätt att man helt råkar stänga av automatik om man använt retarderspaken, spaken skjuts upp ett hack för långt helt enkelt, hade varit bättre med en av/ på knapp för automatiken.
Ja just det men jag menade de bussar som kör i uppdrag av Västtrafik t.ex. Buss i Väst AB, Uddevalla Omnibus m.fl. De Volvo 7900 Hybrid som finns i Uddevalla har ingen retarderspak vad jag har sett men de brukar växla ner kraftigt i backar. Tack för svar!

Staffan Sävenfjord

Citat från: John P skrivet 24 september 2017, 17:20:40 PM
Västtrafik äger normalt sett inga bussar, dock har jag för mig att de faktiskt äger en del av de Scania - bussar som Nobina har i Borås men detta är väl mer av ett undantag..( Någon som vet mer i detalj får gärna klargöra detta närmare)

Västtrafik tog över 32 av Borås Lokaltrafiks bussar. Av dessa disponeras 29 av Nobina. Tre OmniLink med gamla fronten står avställda och registrerade på Västtrafik.

Gelgamesh

Jag som aldrig kört en buss på denna sidan 1990 kan ju tycka att avgasbromsen är bra om man använder den rätt. Problemet är väl just de många momenten som uppstår på en (gammal) manuell buss. Ett exempel är min Setra från 1975 där avgasbromsen manövreras på en liten fotknapp vänster om kopplingen. Det är även denna man använder för att stänga av motorn. kanske säger det mer om mig än om tekniken, men jag blir lite tävlingsbenägen att använda avgasbromsen så mycket och långt som möjligt, men det blir ju ganska mycket rörelse med vänsterfoten om man t.ex i en lång backe som slutar i en T-korsning skall klara av både bromsning med två reglage, successiv nedväxling och förstås blinkers (och kanske torkarna utan intervall) samtidigt som man ju faktiskt kör buss.

Antar att det måste varit en gudagåva att få avgasbroms/retarder/etc. som ett förstaläge på bromspedalen. Men även att få till manövreringen med en liten "blinkersspak". Sen att en automatlåda kan växla ner sig själv för rätt varv är ju i sammanhanget lysande. Blir riktigt avundsjuk...  :)

För er som ev. kört i Strömmabacken, alltså den där "ändlösa" backen mellan Öxabäck och Överlida i Mark/Svenljunga kommun så måste jag fråga, hur bra funkar de moderna bussarna nerför? Antar att man "bara kör" och bussen löser resten, men jag är lite nyfiken på just hur det upplevs? Själv praktiserar jag väl mest uttrycket "vevande Orangutang med öppen mun" nerför denna backe då hjärncellerna fokuserar på att matcha varvtal, mellantrampa, växla, avgasbromsa, sköta placering och blinkers.

Kan dock meddela att en kompis och f.d Netbusschaufför i.a.f. blev imponerad av hastigheten min antika buss orkade hålla uppför. Alltid något.. :)

Till frågan om varvtal: Ja! Den gamla sanningen om "samma växel nerför som uppför" är vad so gäller fortfarande. På min manuella buss så har man absolut möjlighet att uppleva skillnaden mellan höga och låga varv i relation till avgasbromsens effekt. Så länge det inte är alltför brant så kan man s.a.s. ha lite nytta av den även på lite för hög växel, men om farten och varvet tvingas upp så känner man klart hur effekten blir starkare och starkare.

Nu är det kanske inte är så många som just kört Strömmabacken här men för er som vet: Jag håller lagom hastighet nedför hela backen med bara avgasbroms, men där det blir som brantast på slutet så behöver jag börja "för tidigt" med färdbromsen för att det inte skall gå för fort. Men detta kräver som sagt absolut rätt växel. Slarvar jag med växlingarna så blir det en massa bromsande.

WalleW

Trevligt att läsa om alla varianter av tillsats-bromsar.

I sammanhanget har jag genom åren haft det blandade nöjet att prova på de allra flesta.
Mina första erfarenheter av avgasbromsar på bussar härrör från de övningsbussar som fanns på Råsta i slutet av 60-talet, där SJ-specade (6)905, Volvo B58M med Hägglundskaross och Wilson-låda (SL H80) hade den vanligare fotkontakten strax bakom en motsvararande fotkontakt för hel-/halvljuset.

Den andra övningsvagnen, (6)731, var även den en SJ-specad Volvo B58M fast med SKV-kaross och manuell vx-låda (SL H81). Vad jag minns var den då den enda med aktivering av avgasbromsen i färdbroms-pedalen, och då genom att man fick använda hälen för att "vicka pedalen bakåt".
I början var det inte alltid så komfortabelt när man intog "beredskaps-läge" med högerfoten på bromsen...

/   M v h   Walle

Gelgamesh

Intressant att redan B58 fanns med "modern" lösning på avgasbromsmanövrering. Jag har en B10M från 1984 stående och jag har dessvärre glömt manövermetoden men någon grej i bromspedalen är det inte i.a.f.

-Glömde förresten nämna att Setra 1975 dessutom tyckte att det var en strålande idé att sätta fotknappen för starkhornet alldeles intill avgasbroms/motorstopp. Man får väl ge dem en poäng för att man s.a.s. lär sig ganska snabbt. Själv behövde jag två påminnelser. Den första i samband med provkörning före köp (i Göteborgs rusningstrafik dessutom) och andra gången inomhus i bussgaraget hemma. Om händelsen hemmavid bör nämnas att jag gjorde missen stående utanför bussen när jag sträckte mig in via förardörren för att manövrera med ena handen.

Lärdom den hårda vägen alltså.

(Man undrar ju hur många som tutat i stället för att stänga av motorn sådär efter ett körpass kring 04:30-tiden lite lagom trötta.)