137 Förstärkningsbuss (1 bild)

Startat av Andreas Ljungqvist, 08 december 2007, 16:45:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: AL skrivet 10 december 2007, 11:45:53 AM
Min personliga uppfattning är nog att den bästa och mest tydliga informationen kan, och bör ges, vid hållplatserna genom lättlästa kartor, tidtabeller och annan viktig information, medan bussarna mycket väl skulle klara sig alldeles utmärkt med ett linjenummer!

Och idag är det oftast tvärtom. På "stolpen" står det bara ett linjenummer och ändhållplats. Alla "via-texter" ska tydligen få plats på bussens skylt. Det mest tragiska är mindre städer där det aldrig förklaras vilka linjer och vilken åkriktning som går mot/via Centrum :(

Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 10 december 2007, 17:36:45 PM
Ja, på den nya Mobitecskylten kan det bli lite smått, men då gäller det att hitta ett större typsnitt.
Själv föredrar jag alternativ B långt före C.
Alternativen D och E är de sämsta.

Har du fler såna bilder på skylttexter??
Jag tycker D & E är de bästa.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Oweborka

Citat från: Cyklisten skrivet 08 december 2007, 18:24:39 PM
Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.
Just detta med helt riktig Destination är inte så relevant för Folk läser inte detta Då VI i Hudik SKYLTAR MED DIREKT BUSS DELSBO så har v8i fort farande halva bussen full vid DelsboTorg Full Sen undrar dom om inte vi går till LJUSDAL så Summan av detta är FOLK LÄSER INTE..

Men dina skyltar är helt superba mera sådana ta patent ;D ;D

Simon A

Citat från: Oweborka skrivet 10 december 2007, 19:31:53 PM
Just detta med helt riktig Destination är inte så relevant för Folk läser inte detta Då VI i Hudik SKYLTAR MED DIREKT BUSS DELSBO så har v8i fort farande halva bussen full vid DelsboTorg Full Sen undrar dom om inte vi går till LJUSDAL så Summan av detta är FOLK LÄSER INTE..

Men dina skyltar är helt superba mera sådana ta patent ;D ;D
Håller med dig ingen läser vad som står längre, ibland verkar dom inte ens veta vilken linje det rör sig om. En gång när jag åkte med pappa på 7:an i Uppsala som det står skyltat i fram "Årsta centrum via Brantningstorg" så kom ända ett ramaskri när bussen svängde av Vaksalagatan och frågan "Går inte den här bussen till Gränby Centrum". Varför ska vi ha skyltar när ingen ens läser dom längre?
En morgon när jag skulle till skolan hörde jag en fråga från en tjej som undrade varför det stod Biomedicum skyltat på bussen. Att bussen skyltar vart den är på väg var tydligen något nytt. Iof hade det nyligen varit en linjeändring som gjorde att 115 började gå till Biomedicum istället för Uppsala men ändå.

//Simon

Ersa

Visst känner man igen det. Det är tur att det finns en uppfinning som heter "mikrofon" som man kan tala i och berätta att man närmar sig ändhpl och att de kvarvarande resenärerna får byta till den ordinarie bussen. Visserligen är det alltid c:a 10-15 pers som helt missar även denna information helt, pga mp3-spelare, men ändå...  ::)

En kul grej är dock att om folk inte åka tittar de gärna. Skyltar man "God jul" istället för "Ej i trafik" på tomkörningar möts man av leende människor som pekar glatt mot bussen för sina vänner.  :)

Ersa

Citat från: Johan H skrivet 10 december 2007, 18:59:06 PM
Har du fler såna bilder på skylttexter??
Jag tycker D & E är de bästa.

Det beror på vad du vill se.
D & E förklarar ju inte alls att bussen kanske bara går halva sträckan eller mindre...

Patrik Henriksson

Jag tycker nog att det är ganska enkelt.
1. Samma linjebeteckning som ordinarie buss skyltas med.
2. Destination som motsvarar vad ordinarie turer på linjen skyltas med, när de slutar på samma ställe, eventuellt kompletterat med annan under- eller viadestination om extrabussen avviker från ordinarie körväg.
3. Kombineras med "extrabuss"

"Extrabuss" begriper de allra flesta. Det gäller INTE för bokstäverna E, X eller interna termer som "förstärkning" eller "dubblering".

Vi har fasta extrabusskombinationer för de destinationer där det används frekvent eller planenligt, och övriga fall täcks upp med "Extrabuss" i form av en extratext att kombinera med lämplig destination enligt punkt 2. Och naturligtvis - typsnitt med god läsbarhet (Binotype).

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 08 december 2007, 18:24:39 PM
Bort med alla "Extrabuss", "Förstärkningsbuss" och annat, det är destinationen som är viktig för passagerarna, inte bussens status. Det händer att sådana extrabussar inte kör hela linjesträckan och då blir det ännu viktigare med tydlig destinationsskylt.

Håller med dig i stort. I just det här fallet lär det dock inte ha varit några problem. 137 går Lund - Bjärred, vilket är en rätt kort sträcka, utan större tätorter emellan.

Cyklisten

Jag menade rent allmänt :) Det är ändå bra att veta vart bussen går om man inte känner till linjenätet. Och bl.a. Malmö stadsbussar är ett lite större problem, t.ex. "5 Extrabuss" slutar oftast på Centralen i stället för Kroksbäck, "2 Extrabuss" går bara Västra Hamnen - Gustav Adolfs Torg (såg den bara två gånger). För några år sedan tog jag en extrabuss från SACO-mässan i hamnen, bussen skyltades "15X Gustav Adolfs Torg". Fint och tydligt. Och bussen var en B10LA-ledbuss, ovanlig syn på linje 15 :)