Den första 24m bussen för linje 16 i Göteborg

Startat av Johnny, 10 augusti 2017, 22:14:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussfanatikern

Den andra ska det vara för att det var 4100 som var den första.

Cyklisten

Har man nu gått ifrån dubbelledbussar på 16? :o Har inte varit där på ett bra tag, detta får rättas till snart...

joacimw

både och..4100-4103 är inte längre i trafik men de finns fortfarande dubbelleder kvar

Christer K

Kollade på Transportstyrelsen där var den påställd och ägare var Transdev.

// Christer
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Cyklisten

Citat från: joacimw skrivet 11 augusti 2017, 19:27:36 PM
både och..4100-4103 är inte längre i trafik men de finns fortfarande dubbelleder kvar

Då kommer nästa fråga på tur, varför fick dessa skrotas? Ålderskraven gäller väl inte specialfordon som dessa, eller? Har man planer på att skaffa nya dubbelledbussar inom snar framtid?

Ersa

Följdfråga: Om man vill köpa in nya dubbelledbussar; vilken tillverkare skulle bygga sådana idag?
B9S har ju inte tillverkats sedan 2011, och finns det någon annan nu tillverkad ledvagn som inte är en pusher?

Erling.L

Citat från: Cyklisten skrivet 13 augusti 2017, 23:10:35 PM
Då kommer nästa fråga på tur, varför fick dessa skrotas? Ålderskraven gäller väl inte specialfordon som dessa, eller? Har man planer på att skaffa nya dubbelledbussar inom snar framtid?

Var väl miljözonen som de blev för gamla för plus att de var rätt slut
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ersa

Citat från: Erling.L skrivet 14 augusti 2017, 00:17:41 AM
Var väl miljözonen som de blev för gamla för plus att de var rätt slut

Hade det inte gått att byta ut B9-motorerna mot Volvos nyare B8 som är i en högre euroklass? Eller spelar det ingen roll för Västtrafik som inte tummar på ålderskraven på 10(?) år, hur rena och moderna motorer bussarna än har, samt om de är specialbyggen?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2017, 23:52:50 PM
Följdfråga: Om man vill köpa in nya dubbelledbussar; vilken tillverkare skulle bygga sådana idag?
B9S har ju inte tillverkats sedan 2011, och finns det någon annan nu tillverkad ledvagn som inte är en pusher?
Vilken teknik används i Van Hools på Malmöexpressen? (visst, de är väl bara 23-meter - men ändå)? De har väl bakmotor?

Sedan har väl kostnaden för dessa specialleveranser varit så pass höga, att man kan undra om det verkligen är värt det (förutsatt att man kör med fler omlopp istället)? När man kör med låggolv går ju så mycket yta bort ändå, att man får väldigt lite extra utrymme för de där sex meterna - eller fyra om man jämför med de längsta typerna som inte är tvåledade),

Men att få någon att tillverka tror jag är det minst problemet - om man inte ser till prislappen förstås. Knappast någon entreprenör som frivilligt tar på sig den kostnaden om de inte måste.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 14 augusti 2017, 01:20:57 AM
Hade det inte gått att byta ut B9-motorerna mot Volvos nyare B8 som är i en högre euroklass? Eller spelar det ingen roll för Västtrafik som inte tummar på ålderskraven på 10(?) år, hur rena och moderna motorer bussarna än har, samt om de är specialbyggen?

Det är väl tveksamt om det gått. Men bussarna var nedslitna även interiört och man hade således fått kosta på dem rejält om de skulle fortsätta användas. Det hade säkert varit mer fördelaktigt att köpa nya dubbelledade bussar i så fall vilket Västtrafik inte tycks ha varit intresserade av.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 13 augusti 2017, 23:52:50 PM
Följdfråga: Om man vill köpa in nya dubbelledbussar; vilken tillverkare skulle bygga sådana idag?
B9S har ju inte tillverkats sedan 2011, och finns det någon annan nu tillverkad ledvagn som inte är en pusher?

Vanhool AGG300, vet dock inte om motorn i den är anpassad till typ HVO eller om det bara är vanlig diesel som gäller.


janjoh

Jag har hört att det beror på att de avlastat linje 16 med linje 58 på Norra älvstranden ( som går från Bockkranen i Västra Eriksberg via Centralen och Svingeln till Bergsjön) och då kan köra med samma busstyp på flera linjer, dvs vanliga Volvo ledbussar.
Men linje 16 är ju även fullsatt på sträckningen från Brunnsparken till Kapellplatsen /Chalmers, så vist finns det behov av dubbelledbussar.
De ledbussarna som Västtrafik köpte in 2007 börjar bli rejält slitna, både interiört och dörrarna börjar vilja krångla. De 18 dubbelledbussar som är inköpta 2011-2012 är i bättre skick och har bra AC vilket behövs på denna linje.

Dessutom är de nyare Volvo hybrid ledbussarna från 2017 rätt dåliga. Skramliga och trånga bussar. Det som är positivt med dem är de nya stolarna. Dessa bussar går mycket på linje 16, 58, 99 och spårvagnsersättningen 6E.

Adrian Langemar

Citat från: janjoh skrivet 14 augusti 2017, 15:31:12 PM
Jag har hört att det beror på att de avlastat linje 16 med linje 58 på Norra älvstranden ( som går från Bockkranen i Västra Eriksberg via Centralen och Svingeln till Bergsjön) och då kan köra med samma busstyp på flera linjer, dvs vanliga Volvo ledbussar.

Det är ju uppenbart att Västtrafik inte förstår särskilt mycket om grundläggande trafikplanering. Ska man ha en fungerande avlastning måste båda linjerna gå lika ofta och med jämna intervall (jämför linje 18/19). Som det är nu går linje 58 alldeles för sällan för att ge en meningsfull avlastning.

Bussfanatikern

#14
Citat från: Erling.L skrivet 14 augusti 2017, 00:17:41 AM
Var väl miljözonen som de blev för gamla för plus att de var rätt slut

Dom blev uppgraderade till Euro 5 precis som dom ett år yngre syskonen och kunde därför rulla i miljözonen under ytterligare ett antal år.
Däremot så var dom som sagt utslitna plus att dom drabbades av både krockskador och haverier.

4100: Slopad på grund av hög ålder. - Används nu som reservdelsförråd.

4101: Slopad på grund av massa tekniska fel som inte var lönsamma att åtgärda. - Såld till polisen som övningsobjekt.

4102: Slopad efter krock med spårvagn på Göta Älv-bron vintern 2016, Skadorna blev för dyra att reparera. - Skrotad

4103: Slopad på grund av bakaxelhaveri hösten 2016 och inte värd att reparera. - Skrotad