Huvudmeny

VDL Citea Electric

Startat av Fredde, 01 augusti 2017, 00:04:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Hej,

Mötte en Citea Electric på lastbil vid Markaryd ikväll, styrandes norrut.

Det var en 12-meters med namnet målat på sidan, färgen var ingen läns-sättning vad jag kunde se.
Vad kan denna tänkas vara på väg?

Esbjörn

Frippe Fribas

Demobuss?
VDL har ju lyckats väldigt bra tidsmässigt med sin elversion av Citea, jag har inte sett någon av helbyggarna presentera någon helel ledbuss ännu.
Det som är lite unikt med VDL är att de även erbjuder en helel ledbuss vilket de än så länge bara har konkurrens från Van Hool om vad jag sett.
Det är ju flera stora upphandlingar på gång de närmaste åren där det kan bli aktuellt med helelbussar, så VDL vill kanske marknadsföra sin produkt innan de andra tillverkarna hinner ikapp.
De var tidigt ute även med den konventionella versionen, men där tog det flera år att få ett större kontrakt så det gäller ibland att ha tålamod pm man vill introducera en ny produkt på vår relativt konservativa marknad.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Esbjörn

Bussen är ett syskon till den Citea Electric som rullat i Härnösand 2 1/2 år hos Bybergs.
De har chassinummer i följd.
Googlar man på chassinumren visar det sig att båda dessa byggdes som hybridvagnar 2011.
Åtminstone den ena rullade i Tyskland som Hybrid fram till 2014.
Bussen som körts i trafik i Hsand är dock regad som 2015 års modell....förbryllande.
Det verkar alltså som att vagnarna (åtminstone den som är inregistrerad) klassats som nya efter ombyggnad till helelektrisk drift.

Knut

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 augusti 2017, 06:43:07 AM
Demobuss?
VDL har ju lyckats väldigt bra tidsmässigt med sin elversion av Citea, jag har inte sett någon av helbyggarna presentera någon helel ledbuss ännu.
Det som är lite unikt med VDL är att de även erbjuder en helel ledbuss vilket de än så länge bara har konkurrens från Van Hool om vad jag sett.
Det är ju flera stora upphandlingar på gång de närmaste åren där det kan bli aktuellt med helelbussar, så VDL vill kanske marknadsföra sin produkt innan de andra tillverkarna hinner ikapp.
De var tidigt ute även med den konventionella versionen, men där tog det flera år att få ett större kontrakt så det gäller ibland att ha tålamod pm man vill introducera en ny produkt på vår relativt konservativa marknad.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Solaris har også hel el leddbuss
https://www.facebook.com/solarisbusandcoach/photos/pcb.1228609220578141/1228607843911612/?type=3&theater

Bussmicke

Citat från: Esbjörn skrivet 14 augusti 2017, 12:43:50 PM
Bussen är ett syskon till den Citea Electric som rullat i Härnösand 2 1/2 år hos Bybergs.
De har chassinummer i följd.
Googlar man på chassinumren visar det sig att båda dessa byggdes som hybridvagnar 2011.
Åtminstone den ena rullade i Tyskland som Hybrid fram till 2014.
Bussen som körts i trafik i Hsand är dock regad som 2015 års modell....förbryllande.
Det verkar alltså som att vagnarna (åtminstone den som är inregistrerad) klassats som nya efter ombyggnad till helelektrisk drift.

Reg.nummer och Bybergsnummer på denna? I vilken stad ska den rulla?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.