Huvudmeny

Arriva 88xx lista

Startat av Anders Lundén, 27 mars 2017, 19:22:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Lars_L skrivet 31 maj 2017, 06:36:21 AM
Däremot bör ju Arriva kunna lösgöra bussar från andra avtalsområden i landet, och en del från Märsta och Ekerö.

Arriva har ju bara Halmstad utöver Sthlm, så inte så mkt att hämta där...

Bussmicke


Denna skall in i listan på sidan 1, vet inget Arrivanummer än.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juni 2017, 02:19:43 AM

Denna skall in i listan på sidan 1, vet inget Arrivanummer än.

Är det Vinkeln eller är den Nylackerad?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

I dag syntes en ny förmåga på 22B under eftermiddagen: 8186 - som  de övriga 817x och 818x en Scanialedvagn. La dock inte regnr:et på minnet, men är säkert som de övriga en gammal Keolis.

Fredrik Gelin

Jag såg vad som såg ut att vara en äldre röd Vest boggi när jag passerade Danderyd i bilkö igår, men eftersom det var ett plank mellan mig och terminalen gick det inte att se inventarienumret.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2017, 17:25:08 PM
Jag såg vad som såg ut att vara en äldre röd Vest boggi när jag passerade Danderyd i bilkö igår, men eftersom det var ett plank mellan mig och terminalen gick det inte att se inventarienumret.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Om man räknar bort boogin, så rullar röda trotjänaren 9025 från Rimbo varje vardag på RB-ersättningen, tillsammans med andra kollegor.
Någon boogivagn med Vestkaross har jag då inte sett på 27an (men det är ju ingen garanti för att någon sådan inte finns).

Mikey

Busline Tumba har en SL-röd Vest V25 boggi med reg-nr KGG548 som har smugit runt i länet sista tiden (påställd i april). Jag vet dock inte mer precist vad den kör för, har inte sett den på ersättning iaf.

Fredrik Gelin

Då var det förmodligen den jag såg, den var definitivt längre än 12-13m och hade minst en "mjölkig" ruta på vänster sida och det tror jag inte om Fridströms som brukar ha god ordning på sina fordon.

Peter Öden

Hej !

Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.

Mvh Peter Ö

virtual1

Citat från: Peter Öden skrivet 10 juni 2017, 15:30:41 PM
Hej !

Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.

Mvh Peter Ö
[/quote

Finns arrivanumrena att skåda nånstans på bussarna?

Ersa

Citat från: Peter Öden skrivet 10 juni 2017, 15:30:41 PM
Fridströms 9027/ALO 862 (Arriva 8843) är avställd 2017-06-07.

Står på verkstad och väntar på några få reservdelar från Volvo. Avställd pga lång leveranstid av delar. (Hade kanske rentav gått snabbare att få delar om den vore av ett utländskt märke?)

Citat från: virtual1 skrivet 10 juni 2017, 17:56:03 PM
Finns arrivanumrena att skåda nånstans på bussarna?

Nej, de existerar bara i Arrivas interna register.

J0han

8851 ASE735 finns nu hos Lunda

Walter

Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2017, 18:58:01 PM
Står på verkstad och väntar på några få reservdelar från Volvo. Avställd pga lång leveranstid av delar. (Hade kanske rentav gått snabbare att få delar om den vore av ett utländskt märke?)


Volvo bussar är i praktiken lika utländskt som många andra stora märken idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Det finns ingen svensk tiilverkare av större bussar idag, men både Volvo och Scania bygger väl sina chassin i Sverige fortfarande?
Däremot byggs ju resten av bussen hos dessa tillverkares fabriker främst i Polen, så den slutliga produkten som rullar på Svenska vägar kan ju sägas vara delvis Svensk.
Däremot har nog ingen tillverkare något större reservdelslager i Sverige varför det lätt kan bli som det blev för Fridströms buss i detta fall.
Jag har ett relativt färskt minne där Keolis fick ha en likadan buss avställd i nästan tre månader eftersom Volvo inte klarade att få fram rätt vridstång till framdörren.
I ett annat fall fick man bygga en ny torpedvägg i den egna verkstaden eftersom Scania inte klarade att få fram rätt plåtbit för ändamålet.
Det finns säkert fler exempel, men kontentan är nog oavsett tillverkare att det blir väntetider om man vill ha en del som inte vanligen omsätts i så stora mängder eftersom det kostar att ha delar liggande på en lagerhylla.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Visst behöver man inte ha ett rejält reservdelslager i Sverige, men någonstans inom EU bör man väl ha det, samt ett utbyggt fraktnät. Inte ska det ta flera månader att få upp en rattstång, en dörr eller rentav en ruta till en kund? Tänk hur snabbt Volvos Personvagnars varumärke skulle störtdyka om alla ägare av nyare bilar skulle behöva vänta samma tider på sina reservdelar, om de lämnat in bilen på märkesverkstaden.