Alternativ till gräsarmering som visuell avgränsare i gatumiljön?

Startat av Anders Noren, 17 mars 2017, 10:59:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Vi planerar en bussgata som ska börja byggas i april. Halva sträckan kommer att delas med viss annan fordonstrafik, sedan kommer busstrafiken att vika av åt höger och annat åt vänster. Tanken var att lägga några meter gräsarmering i ändarna av den rena bussgatan så att det visuellt och taktilt framgår för övriga att bussgatan är förbjudet område. Ett exempel på hur man använt detta är i norra änden av Hagagatan i Norrköping, där blandtrafikgatan övergår i en spår- och bussväg. https://goo.gl/maps/QQ1QY7E7ETA2

Nu har det emellertid framkommit att på grund av väggeometrin så kommer gräsarmeringen inte att hålla för trafiken, inte ens om man gjuter fast den i betongplatta, utan istället tryckas åt sidan vilket försvårar driften och ger oss kostsamma framtida underhållsbehov. Ren storgatstensbeläggning är utesluten av samma anledning. Vi behöver att snabbt komma på en annan lösning. Någon som har några tips från existerande installationer?

Kommentarer om högklackade skor undanbedes.

pegee

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Densiphalt som sedan målas som ett spärrområde alt. text "BUSS" där området börjar...
Denna yta försöker vi få till där hållplatser restaureras för att inte asfalten ska få spårbildning på nytt.

https://www.ncc.se/vart-erbjudande/asfalt-och-stenmaterial/asfalt/densiphalt/

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Densiphalt

Ted Selander