Bedriver Schweiziska Posten persontrafik och varför har har inte de två bussarna toa? (PTT ?)
Både i Schweiz och i Österrike så bedriver man väl fortfarande persontrafik i glesare bebyggda områden genom postverken/bolagen och det var inte heller sällsynt på andra håll heller som i Sverige, Tyskland mm. För en 60-70 år sedan (när trafiken var bra mycket glesare) så vill jag även minnas mig ha läst att det i synnerhet i alpområdena var så att det vintertid inte gick så mycket annan trafik än just postbussar. Dessa hade dessutom ofta förkörsrätt på de ofta smala vägarna.
Vad gäller toalett ombord så är det inte riktigt mitt område, men de gånger jag åkt buss längre söderut i Europa så vill jag ha det till att det är ganska sällan det finns toaletter ombord. Skälen, om man fortsätter att spekulera, är att det dels är både billigare och enklare att slippa mugg ombord. Dels är det ofta ganska tätt mellan mackar och andra rastmöjligheter och många bussar gör nog lite tätare stopp. Sedan är det nog även så att det sällan finns möjlighet att tömma tankarna överallt samt att man gärna slipper en sån relativt äcklig sak ombord som en toalett. Med tanke på hur det ser ut på vissa rastplatser längs med Autobahn mm. så kan jag bara tänka mig hur (o)trevligt det skulle vara/lukta ombord på en buss med dåligt städad toalett i ett sommarhett medelhavsklimat där utomhustempen kanske står på 42° eller mer.