Nobina 6974 och 7417 vid Norrtälje busstation

Startat av Bussmax, 03 mars 2017, 17:56:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmax

Blev en sväng till Norrtälje busstation denna eftermiddag

Nobina 6974, flyttad från Västtrafik i somras

Nobina 7417 vid Norrtälje busstation, här på Statslinje 658.

Nobina 7417 vid Solbackavägen // Max

Mikael T Nilsson

Tack för jättetrevliga bilder. 6974 ser väldigt fräsch ut. Och kul med dubbeldäckaren i stadstrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmax

Tack så mycket. Jag har kollat efter blå B9S på statslinjerna länge men inte sätt något. Dubbeldäckare verkar dock gå ganska ofta på statslinjerna under vardagar, 6: 22 från Tunvägen på 656, 6:47 från Solbackavägen på 658, 6:48 från Färsna på 651, 7:05 från Norrtälje busstation på 658, 7:15 från Solbackavägen på 658, 17:05 från Norrtälje busstation på 658, 17:16 från Solbackavägen på 658. Eventuellt nån minut fel på klockslagen exakt. Men de avgångarna och kanske några fler. // Max

Ersa

Nu är ju Norrtälje tack och lov ingen "stat", men väl en "stad". ;) Eller kanske allra helst bara "tätort" då det ju bara bor 16 000 pers där. Samt att smålinjerna inom tätorten främst väl kallas tätortslinjer både i folkmun samt av SL.

Bussmax

Ja kanske är det så, men jag tror alla förstår vad jag menar när jag säger statslinje och vad jag vet så säger många andra Statslinjer också, men ja. Tätortstrafiken är kanske bättre formulerat.

Ersa

Citat från: Bussmax skrivet 04 mars 2017, 08:07:10 AM
Ja kanske är det så, men jag tror alla förstår vad jag menar när jag säger statslinje och vad jag vet så säger många andra Statslinjer också, men ja. Tätortstrafiken är kanske bättre formulerat.

Vad man uttalar i talspråk är en sak, men skriftspråk en helt annan.
Så "stadslinje" med D är den korrekta stavningen, var det jag ville ha sagt. :)

Det blir en helt annan betydelse annars. Som när jag av misstag skrev "färjeläger" istället för "färjeläge" här i forumet för några år sedan, vilket några tyckte lät jättekul :D

Bussmax

Jo, ber om ursäkt om det upprörde någon. Dock tror jag inte det gjorde det. :-)

Ersa

Jonas Gustafsson

6974 var tidigare Lila Express (Nobina Älvängen)
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.