SL-bussar över länsgränsen

Startat av tågluffaren, 09 januari 2017, 12:19:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Kanske fel forum att skriva i, i så fall får admin flytta/ta bort.

Någon som har koll på vilka taxeregler som gäller på buss 677 från idag? Enligt taxehandboken och taxemeddelande gäller SL-biljett utan tillägg till Uppsala. Men söker man i reseplaneraren står att det ska kosta extra.
Hur är det med SLs reskassa på 677 till Uppsala?

Lars_L

Citat från: tågluffaren skrivet 09 januari 2017, 12:19:45 PM
Kanske fel forum att skriva i, i så fall får admin flytta/ta bort.

Någon som har koll på vilka taxeregler som gäller på buss 677 från idag? Enligt taxehandboken och taxemeddelande gäller SL-biljett utan tillägg till Uppsala. Men söker man i reseplaneraren står att det ska kosta extra.
Hur är det med SLs reskassa på 677 till Uppsala?

Då är det väl rimligt att utgå från taxereglerna? De kan ju knappast ge dig böter när det står som det gör i taxehandboken.  Problemet för SL är ju att det inte finns någon länsövergångsbiljett längre, utan man har ju bara en "enkelbiljett", alltså finns inget sätt att ta betalt för resan i Uppsala län på 677. Alternativet skulle ju då vara att kräva UL-biljett - men eftersom man inte kan köpa sådan på bussen eller annat ställe i närheten av linjen (förutom Uppsala) så går ju inte det. Därför får man väl se det som att SL bjuder på detta - eftersom man inte har något rimligt sätt att ta betalt för biljetten på.

Men problemet är ju annars att enkelbiljetterna bara är inställda på att gälla i Bålsta (i Uppsala län) i övrigt. Du kan ju fortfarande köpa SL-biljett som gäller i UL. Så det här är ju egentligen ett undantag från det som egentligen gäller som väl mest har gjorts av praktiska skäl. Vet inte hur reseplaneraren är konfigurerad här. Men är det något som anges "automatiskt" vid länspassage så blir det väl svårt att komma ifrån att det står fel i reseplaneraren, då det inte krävs ul-biljett från Knivsta-Uppsala med buss, men däremot om du tar SL:s pendeltåg.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Har ringt SL kundtjänst tre gånger om vad som gäller och fått tre helt olika svar. Ett att SLs biljetter gäller på hela linjen, ett att bara periodbiljetter gäller och ett att det behövs UL-tillägg för alla SLs biljetter. Blev inte så mycket klokare efter detta men hittade efter mycket letande detta: https://sl.se/sv/find/?query=677
Så nu ska jag testa att resa Tekn. högskolan-Uppsala C via Rösa tpl på en biljett.

Men vad har hänt med UL806 som försvunnit från reseplaneraren?

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 11 januari 2017, 01:10:36 AM
Så nu ska jag testa att resa Tekn. högskolan-Uppsala C via Rösa tpl på en biljett.

Det verkar rätt onödigt med att ta omvägen ända upp till Rösa. Jag vet att 639 är röd, men jag lovar att ändå går jättebra att åka med den till Rimbo, och där byta till 677 mot Uppsala. Dock är det ju inte helt säkert att alla ankommande 639or har någon bra anslutningstid till avgående 677 mot Uppsala, men bara man klarar att "blippa" kortet två gånger på under 75 minuter ska det fungera, i teorin!

Citat från: rengmark skrivet 11 januari 2017, 01:10:36 AM
Men vad har hänt med UL806 som försvunnit från reseplaneraren?

UL 806 finns kvar, men dyker inte upp i Reseplaneraren för vidare färd Långhundra Åby - Arlanda, pga att omstigningstiden är för kort. Planeraren behöver väl uppåt 3 minuter mellan ankomst och avgång för att kunna räkna in ett byte, och den fullt fungerande omstigningstiden för vana pendlare som åker 677-806 eller omvänt varje dag, är väl bara 1-2 minuter? Bytet fungerar iaf än idag lika bra varje gång, vilket gör att jag aldrig någonsin behövt ta bilen eller be en vän köra/hämta mig på Arlanda då jag har ute och flugit. Inte ens på helgdagar.

Lars-Håkan_E

Att byta i Rösa vid Resa Stockholm-Uppsala är en onödig och tidsmässigt kostsam omväg.

Det är ganska långt att gå mellan avstigningen från 676 och påstigningen till 677 i Rösa.

Om man t.ex åker med 676 från Sthlm 08:20 är man i Rösa ca 09:18, 677 passerar Rösa ca 09:38. Nästkommande 676 är i Rösa ca 09:33 och då ska bussen både vara i tid och man vara redo för en rask förflyttning.

Åker man istället med 639 från Stockholm 09:00 kommer man till Rimbo 09:54 och då kan man behagligt stiga om till samma 677 som i exemplet ovan 09:59.

Då har man tjänat in 40 min i restid och fått en bekvämare resa.

rengmark

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 januari 2017, 10:05:50 AM
Att byta i Rösa vid Resa Stockholm-Uppsala är en onödig och tidsmässigt kostsam omväg.

Det är ganska långt att gå mellan avstigningen från 676 och påstigningen till 677 i Rösa.

Om man t.ex åker med 676 från Sthlm 08:20 är man i Rösa ca 09:18, 677 passerar Rösa ca 09:38. Nästkommande 676 är i Rösa ca 09:33 och då ska bussen både vara i tid och man vara redo för en rask förflyttning.

Åker man istället med 639 från Stockholm 09:00 kommer man till Rimbo 09:54 och då kan man behagligt stiga om till samma 677 som i exemplet ovan 09:59.

Då har man tjänat in 40 min i restid och fått en bekvämare resa.

Jag tackar för tipsen men hittar ingen förbindelse med 639 lördagar i RP. Annars är jag oförstående till att varken RP eller SL kundtjänst kan ge rätt prisinformation om 677 mellan Norrtälje och Uppsala.

Lars-Håkan_E

Citat från: rengmark skrivet 12 januari 2017, 15:28:45 PM
Jag tackar för tipsen men hittar ingen förbindelse med 639 lördagar i RP. Annars är jag oförstående till att varken RP eller SL kundtjänst kan ge rätt prisinformation om 677 mellan Norrtälje och Uppsala.

Jag uppfattade inte att du skulle resa en lördag, det framgick inte :-(

Men 639 09:00 från Stockholm och 677 09:59 från Rimbo går på en lördag

Men skippa reseplaneraren hos SL va :-)

Går man in och tittar på minsta bytestider i Resplus så ligger det 0 minuter i Rimbo och 5 min i Rösa och söker du resan genom Resplus Resrobot får du upp den ovanstående om du anger Rimbo som via ställe och att du inte vill göra uppehåll i resan där.

SL:s Reseplanerare är annorlunda programmerad och medger inte resan via Rimbo utan att det blir minst 1 timmes uppehåll där.