Linje 687 förlängs i Vallentuna

Startat av Fredrik Gelin, 08 januari 2017, 09:56:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Efter att ha läst om förlängningen av 687 till Nyby i Vallentuna styrde jag således morgonpromenaden med hundarna till Blåmesvägen där det är tänkt att linjen skall börja på morgnarna och sluta på eftermiddagarna.
Än så länge satt det bara anslag på stolparna som informerade om att 687 skulle trafikera Blåmesvägen, Koltrastvägen och Västanberga men ingenting nytt på topptavlorna.

Det känns som att det kunde vara läge att återupprätta 660s borttagna hållplats vid Vårdbo (på Ekebyvägen)?
Avgången från Blåmesvägen 07:59 riskerar dessutom att hamna i de lokala och mycket tidsbegränsade bilköer som brukar uppstå på Ekebyvägen och Teknikvägen i samband med att föräldrar "bilcoachar" sina barn.

Idén med förlängningen av 687 är mycket bra tycker jag då de boende i Nyby i dagsläget antingen får hålla till godo med 660s begränsade turtäthet och ett byte längs vägen för att kunna pendla någorlunda utan att ta en lång promenad till Roslagsbanan eller 608:an.

Möjligen kunde man dock ha förlagt brytpunkten till Ormsta stations befintliga vändslinga och därmed uppnått ytterligare fördelar för resandet inom området mellan Snapptuna-Nyby-Ekebydal.
Det blir några minuter längre körtid för 687, men i gengäld skulle man teoretiskt kunna minska turtätheten ytterligare på västra halvan av 660 på detta sätt och bara köra mellan Ormsta och Vallentuna station.
Det förekommer vad jag förstår redan sådana kortturer i skolrusningen idag.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Eftersom avtalet som 660 ligger på går ut om 2 år, så kan det tänkas att man inte vill göra så mycket med den. Dessutom ligger nog inte den på ett avtal där man kan lägga om linjerna som norrortsavtalet tillåter.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 09 januari 2017, 12:15:08 PM
Eftersom avtalet som 660 ligger på går ut om 2 år, så kan det tänkas att man inte vill göra så mycket med den. Dessutom ligger nog inte den på ett avtal där man kan lägga om linjerna som norrortsavtalet tillåter.

Förvisso, men är det bara en "smart" lösning, utan negativa effekter för resenärerna,  så brukar ju Trafikförvaltningen kunna gå på operatörens förslag även i produktionsavtal. Det är ju fritt fram att föreslå ändå - även om det kan ta många, många år innan man bestämmer sig - men ändå!
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 09 januari 2017, 15:17:21 PM
Förvisso, men är det bara en "smart" lösning, utan negativa effekter för resenärerna,  så brukar ju Trafikförvaltningen kunna gå på operatörens förslag även i produktionsavtal. Det är ju fritt fram att föreslå ändå - även om det kan ta många, många år innan man bestämmer sig - men ändå!
Absolut! Frågan är väl om man lägger energi på en lösning som bara är aktuell max 2 år innan man måste lägga tillbaka.

Fredrik Gelin

Lyckas man genomföra förändringen blir den som regel permanent. 616 i ditt område är ett typexempel på det.
Keolis förlängde linjen några år före Arrivas övertagande och därefter gjordes ingen tillbakaläggning av linjen.
Sedan är det som sagt upp till SL vad de vill/kan köpa av utövaren...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2017, 19:13:14 PM
Lyckas man genomföra förändringen blir den som regel permanent. 616 i ditt område är ett typexempel på det.
Keolis förlängde linjen några år före Arrivas övertagande och därefter gjordes ingen tillbakaläggning av linjen.
Sedan är det som sagt upp till SL vad de vill/kan köpa av utövaren...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Jo, men i 660's fall så blir 2 linjer beroende av varandra. 2 linjer som ev kommer köras av olika operatörer. 616 blir inte det.

Fredrik Gelin

Är inte 687 en Märsta/Okvistalinje eller har jag missförstått något?
Innan Arriva vann Norrort körde åtminstone Märsta 687 med ledbussar som jag förmodar tomkördes till Vallentuna.
Eftersom även de nuvarande 66x-linjerna samt eventuellt även blivande 669 ingår i Märsta/Okvistapaketet idag tänkte jag att det borde fungera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Gelin

Jag tog en promenad med hundarna längs delar av 687:ans förlängning igår kväll och kunde konstatera att hållplatsernas topptavlor fortfarande inte kompletterats med 687 och den buss som passerade mig vid Västanberga på väg mot Blåmesvägen var skyltad "ej i trafik", så jag undrar lite hur det är tänkt att resenärerna skall hitta till linjen.
Tanken med förlängningen borde ju vara att utöka upptagningsområdet samt att öka antalet resande på linjen som jag annars upplevt som relativt litet jämfört med 608 och 610.
En del av orsaken är nog linjesträckningen som jag gissar gynnar Täbyborna mer än Vallentunaborna.
Den nya sträckningen skulle nog till delar kunna ersätta den skolbuss som kommunen drog in i somras, men som tidtabellen ser ut blir det knappast så i dagsläget.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 januari 2017, 16:16:24 PM
Är inte 687 en Märsta/Okvistalinje eller har jag missförstått något?
Innan Arriva vann Norrort körde åtminstone Märsta 687 med ledbussar som jag förmodar tomkördes till Vallentuna.
Eftersom även de nuvarande 66x-linjerna samt eventuellt även blivande 669 ingår i Märsta/Okvistapaketet idag tänkte jag att det borde fungera.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Är det? Det hade jag faktiskt ingen aning om  :-[ I så fall är det ju inga problem.