Hop on hop off buss på Swebus långlinje-resenärer i panik

Startat av Walter, 26 november 2016, 19:37:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Vet inte om man ska skratta eller gråta... Det känns som ett lågvattenmärke av sällan skådat slag att sätta in en hopp-buss på denna typ av trafik... ::)

Lars-Håkan_E

09:40 från Västerås är ju ordinarie buss Karlstad-Stockholm, om den havererar efter vägen kan det väl knappast vara aktuellt att anlita Red Buses i Stockholm för ersättningsbuss.

Är det planenlig förstärkning Västerås-Stockholm kan man ju anta att denna kontrakterade förstärkningsbuss havererat och att den underentreprenör som skulle ha utfört den körningen anlitat Red Buses, det kanske hade varit bättre att anlita VL eller Nobina även om det blivit en linjevagn.

Vem är underentreprenör? Sambus bolagen eller Håbo/Mattsson?

Lars_L

Troligen har man väl jagat förstärkning på turen och Red Buses tänkt köra med sin MAN A72:a. Har den då trilskat - börjar ju bli några år på nacken - så har de ju bara sightseeingbussar att sätta in. Fast då borde man väl försökt höra av sig till något av de andra dotterbolagen/varumärken inom koncernen före att sätta in en sådan kan man ju tycka. Å andra sidan - att man fick frågan i första hand tyder väl på att ingen annan haft möjlighet att ställa upp inom merresor. Antar att man inte hört av sig till Red buses direkt, utan fått frågan internt, eller att bussakuten tagit det som sista utväg - men då med tanke på MAN A72:an       
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Peter Elmheden

Citat från: Lars_L skrivet 27 november 2016, 11:58:13 AM
Troligen har man väl jagat förstärkning på turen och Red Buses tänkt köra med sin MAN A72:a. Har den då trilskat - börjar ju bli några år på nacken - så har de ju bara sightseeingbussar att sätta in. Fast då borde man väl försökt höra av sig till något av de andra dotterbolagen/varumärken inom koncernen före att sätta in en sådan kan man ju tycka. Å andra sidan - att man fick frågan i första hand tyder väl på att ingen annan haft möjlighet att ställa upp inom merresor. Antar att man inte hört av sig till Red buses direkt, utan fått frågan internt, eller att bussakuten tagit det som sista utväg - men då med tanke på MAN A72:an       

Vad har Merresor med detta att göra?

Lars_L

Citat från: Peter Elmheden skrivet 27 november 2016, 15:18:12 PM
Vad har Merresor med detta att göra?

Oops. Missade att bolaget var sålt -bussarna var ju tidigare registrerade på FAC. Frågan är väl då om det gått genom merresors bussakuten. Men det förklarar ju att man inte hade något annat bolag att ta över bollen. Då borde man ju rimligen ha lämnat återbud till Bussakuten.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Enligt aftonbladet ska bussen kommit upp i 100km i timmen. Bussar utan passagerarbälte får inte köra i 100km? Ska det inte finnas en spärr för det?. Enligt resenärerna ombord körde också föraren vårdslöst, vilket man nog kan ta upp till en rättsinstans.
Software Developer

Ersa

Man kan ju oftast ställa in fartspärren på vad man önskar, från 100 och neråt. Vissa åkare har alla fordon spärrade på 95. Andra går bara 85 eller 90. Men bara för att en skvallertidning påstår att bussen gick i 100 km/t behöver det ju inte stämma.

Lars-Håkan_E

#8
Citat från: ichessy skrivet 04 december 2016, 14:31:29 PM
Enligt aftonbladet ska bussen kommit upp i 100km i timmen. Bussar utan passagerarbälte får inte köra i 100km? Ska det inte finnas en spärr för det?. Enligt resenärerna ombord körde också föraren vårdslöst, vilket man nog kan ta upp till en rättsinstans.

Nej det ska det inte, bussar över 10 ton är enligt EU direktivet spärrade vid 100 km/h och det gällde även innan vår lokala regel höjde hastigheten från 90 till 100 km/h 2014 när vissa förutsättningar var uppfyllda.

Sedan kan man i mjukvaran specificera en lägre max hastighet men det är ett beslut av resp åkare.