Swebus O-ringen Sälen

Startat av AdmirT, 15 juli 2016, 19:33:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 juli 2016, 09:50:23 AM
Vet någon vilken dag det behövs flest bussar av etappdagarna och ev. var det kan vara bra att stå och fota bussar som passerar?
Tänkte ev. åka upp måndag, tisdag eller onsdag
Har för mig det var mest i början av veckan,onsdag var väl tävligsfritt?

Bernt Talbrant

Citat från: j-a skrivet 19 juli 2016, 10:10:02 AM
Har för mig det var mest i början av veckan,onsdag var väl tävligsfritt?

Ja man kanske inte ska åka dit på onsdag för att fotografera bussar... Etapperna går enligt prgrammet mycket riktigt söndag-tisdag samt torsdag och fredag.

CW66

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 juli 2016, 10:21:26 AM
Ja man kanske inte ska åka dit på onsdag för att fotografera bussar... Etapperna går enligt prgrammet mycket riktigt söndag-tisdag samt torsdag och fredag.

Stämmer bra det.
Jag kollade lite på kartorna, etapperna och dagarna.
Etapp 1-3 alltså söndag-tisdag är det ju vid Högfjällshotellet och 4-5 torsdag-fredag vid Lindvallen.

Kläppen-Lindvallen är ju kortare än Kläppen Högfjällshotellet (grön linje), Tandådalen/Hundfjället-Högfj. är ju kortare än till Lindvallen (blå linje), och Högfj-Lindvallen (orange linje) är ju samma sträcka oavsett etapp.

Känns som det jämnar ut sig lite faktiskt oavsett vilket ställe avståndsmässigt.
Etapp 1-3 behövs samma på orange linje, något fler på grön och något färre på blå, medan 4-5 borde generera samma på orange, färre på grön men fler på blå.

Så det är nog sak samma vilken dag man är där av tävlingsdagarna. Mest tryck är det till starterna 10-11.30...och därmed på bussarna från 8-10 borde man tycka på ett ungefär.

AdmirT

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 juli 2016, 09:50:23 AM
Vet någon vilken dag det behövs flest bussar av etappdagarna och ev. var det kan vara bra att stå och fota bussar som passerar?
Tänkte ev. åka upp måndag, tisdag eller onsdag

Onsdag pågår det väl inga tävlingar om jag kikat rätt, men på tisdag lär det bli många bussar och då är Högfjällshotellet en bra plats att stå på så som jag luskat ut det. Där tänker jag vara iallafall under tisdagen
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Björn Lövdahl

2008 kördes det även en busslinje ner till Lindvallen kvällstid, det är tyvärr inte fallet i år.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

j-a

Citat från: AdmirT skrivet 15 juli 2016, 19:33:31 PM
Hej!

Lite nyfiken över vilka bussar som Swebus tänkt köra med uppe i Sälen när O-ringen infaller? Skulle bli tacksam om någon av er har åtminstone en aning om vad som kommer rulla där uppe och ungefär hur många bussar som behövs till evenemanget? Undertecknad kommer finnas på plats i Dalarna under denna period och det blir eventuellt ett besök till Sälen under en av tävlingsdagarna.

Vänligen
Admir
De flesta som siktats idag i Sälen 23juli är inhyrda,enda Swebussen var 0040 och enda Nobina var 5838,men mycket möjligt att det kommit fler under kvällen

AdmirT

Citat från: j-a skrivet 23 juli 2016, 23:27:27 PM
De flesta som siktats idag i Sälen 23juli är inhyrda,enda Swebussen var 0040 och enda Nobina var 5838,men mycket möjligt att det kommit fler under kvällen

Tack för uppgiften! Vet du vilka företag exakt som hyrts in av det lilla du kunde se?

För övrigt sover jag i Malung mellan den 25-27 och det blir även ett besök till Sälen Bussdepå i Malung så jag hoppas att vi ses denna gång :-)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

j-a

#22
Citat från: AdmirT skrivet 24 juli 2016, 00:12:30 AM
Tack för uppgiften! Vet du vilka företag exakt som hyrts in av det lilla du kunde se?

För övrigt sover jag i Malung mellan den 25-27 och det blir även ett besök till Sälen Bussdepå i Malung så jag hoppas att vi ses denna gång :-)
Ja jag har noterat alla jag sett,själv kommer jag att vara i Sälen hela veckan med servicebilen.
Ellös buss,Hedmans trafik,Västanhede trafik,Sälenbuss,Gimo buss,Stenstorpsbuss,Sparlunds,Nordia buss,Molins buss,Arnessons trafik,Anebybuss,Vadstenabuss,Taxi Nyberg mfl

CW66

Har du någon uppfattning ungefär hur många bussar som verkligen går åt egentligen? Jag fick uppfattningen om 170-200, men tycker det låter många för de sträckorna och avstånden som skall köras.

j-a

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 juli 2016, 07:47:40 AM
Har du någon uppfattning ungefär hur många bussar som verkligen går åt egentligen? Jag fick uppfattningen om 170-200, men tycker det låter många för de sträckorna och avstånden som skall köras.
[/quote
Ca 120-130 vet inte exakt,men inte mer i alla fall.

AdmirT

Citat från: j-a skrivet 24 juli 2016, 05:16:24 AM
Ja jag har noterat alla jag sett,själv kommer jag att vara i Sälen hela veckan med servicebilen.
Ellös buss,Hedmans trafik,Västanhede trafik,Sälenbuss,Gimo buss,Stenstorpsbuss,Sparlunds,Nordia buss,Molins buss,Arnessons trafik,Anebybuss,Vadstenabuss,Taxi Nyberg mfl

Citat från: j-a skrivet 24 juli 2016, 17:12:35 PM
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 juli 2016, 07:47:40 AM
Har du någon uppfattning ungefär hur många bussar som verkligen går åt egentligen? Jag fick uppfattningen om 170-200, men tycker det låter många för de sträckorna och avstånden som skall köras.
Ca 120-130 vet inte exakt,men inte mer i alla fall.

Tack för båda uppgifterna! Uppskattas rejält och vi lär nog ses på tisdag
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

j-a

Har försökt räkna antal bussar på plats idag,och det är under hundra i alla fall,skulle tro att det är mellan 80 och 90.

Sundås

Det verkar som om att deltagarantalet, trots att det är stort, inte blev så stort som de räknade med från början.

I inledningsskedet vad gäller Sälen beräknades det kring 170 bussar.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AdmirT

Citat från: Sundås skrivet 26 juli 2016, 20:17:14 PM
Det verkar som om att deltagarantalet, trots att det är stort, inte blev så stort som de räknade med från början.

I inledningsskedet vad gäller Sälen beräknades det kring 170 bussar.

Var på plats idag, som j-a skriver så var det endast runt 80 bussar
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Vad för bussar?  Missade jag mycket?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.