Kommunal: Inga systematiska schemafel hos Arriva

Startat av Knallhatt, 20 juni 2016, 17:57:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

TageK

"Systematiska"..... Det förekommer alltså. Schema och planering är säkert inte samma sak som utfallet. Eller har jag helt fel?

Lars-Håkan_E

Citat från: TageK skrivet 20 juni 2016, 19:59:11 PM
"Systematiska"..... Det förekommer alltså. Schema och planering är säkert inte samma sak som utfallet. Eller har jag helt fel?

Det finns väl knappast någon åkare där inte utfallet är ramtider över 13 resp 13,5 timme då och då, skulle man hålla stenhårt på detta i trafikskedet så blev det nog många inställda turer och besvikna kunder, mkt kan ju hända under trafikdagen, avlösningar spricker och förare blir sjuka eller försover sig, bussar havererar (vanligt i Stockholmsområdet :-) )etc.

Däremot är det knappast vanligt att man vid tjänstekonstruktionstillfället lägger sådana tider.

Lars_L

Citat från: TageK skrivet 20 juni 2016, 19:59:11 PM

Det är väl som både framgått av tidningsrubrikerna och vår diskussion här om att man tagit vrålskubb som då inneburit längre ramtid än avtalets föreskrifter.

Problemet har väl varit att förarna inte uppfattat detta som "frivilligt", då de varit rädda för att inte bli tillfrågade igen. Men det är knappast skäl för att kalla det systematiskt och man kan som sagt ha olika uppfattningar om ifall det är "förbjudet", då ju sådant bara lagligen är reglerat för EU-linjer.

Däremot är min uppfattning just därför att man bör ha en lokal överenskommelse med facket kring detta, så att inte missförstånd behöver uppstå. Arriva har väl här också ett ansvar i kommunikationen, så att inte förare känner sig "tvingade" att ta extrapass som knappast är bra vare sig för säkerheten, eller förarnas hälsa.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

TageK

Jag tror du har helt rätt. Att någon hjälper till att lösa problem är bra.
Om någon inte kan, eller inte får det, ska inte behöva innebära utvisning.

buskörare

Problemet hos oss är rykten. Det snackas så mycket i lunchrummet och till slut tror folk på det. Knappast att Arriva skulle sluta ge jobb till folk som inte vill jobba för långa dagar! Däremot säger ryktena att om du så lite som skrapar en buss, kör sönder en spegel eller kör fel en enda gång så åker du ut. När jag jobbade med utbildningen så var detta nått vi hade jätteproblem med och flertalet gånger tog upp under utbildningstiden. Men när vi inte finns där för stöttning och support så är de nya förarna utlämnade till de som sprider dessa rykten och efter ett tag blir det "sant".

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 21 juni 2016, 04:42:25 AM
Problemet hos oss är rykten. Det snackas så mycket i lunchrummet och till slut tror folk på det. Knappast att Arriva skulle sluta ge jobb till folk som inte vill jobba för långa dagar! Däremot säger ryktena att om du så lite som skrapar en buss, kör sönder en spegel eller kör fel en enda gång så åker du ut. När jag jobbade med utbildningen så var detta nått vi hade jätteproblem med och flertalet gånger tog upp under utbildningstiden. Men när vi inte finns där för stöttning och support så är de nya förarna utlämnade till de som sprider dessa rykten och efter ett tag blir det "sant".

Väldigt vanligt förekommande med "Fakta från Fikarummen", min gissning är att detta har blivit ett större problem ju fler förare från andra kulturer som kommer.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juni 2016, 09:34:51 AM
Väldigt vanligt förekommande med "Fakta från Fikarummen", min gissning är att detta har blivit ett större problem ju fler förare från andra kulturer som kommer.

Det kanske det är, jag vet inte.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 juni 2016, 09:34:51 AM

Nä, men givetvis är det väl så att har man sämre kunskap om svensk arbetsmarknad, så har man ingen egen referensram att falla tillbaka på.

Informationsproblemet blir ju dock nästan omöjligt på arbetsplatser som Norrort med kanske 1000 anställda, varav kanske hälften på timmar, fördelat på i huvudsak 4 olika depåer och inga möjligheter att samla hela personalen. Därför spelar ju facket en viktig roll i detta och deras ställning och ansvarstagande.

Med de senaste uttalandet verkar man ju nått fram till facket, men det tidigare då de beskyllde Arriva för att man inte fick se de timanställdas scheman, bådade ju inte gott och visar att det nog är bra om man gör en insats därifrån. Väl medveten om att fikarumsfakta lätt kan vara riktat även mot det lokala facket, ofta med en övertro på att man kan strejka och protestera om det mesta, när det i själva verket är tvärtom.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist