Snabbare påstigning - hur?

Startat av MrH, 17 juni 2016, 14:04:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!!  Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte .  Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning  mycket billigare att köpa i förväg  och även mycket mer kontroll ombord

Det finns bara en väg att gå. Bort med ombordförsäljningen bara. Dock verkar många landsting tveka när det gäller att avskaffa ombordförsäljningen. Den är i alla fall sedan många år borttagen i hela Stockholms län, även i rena landsbygdskommuner som Nykvarn, Nynäshamn och Norrtälje där det kan vara 2-4 mil mellan försäljningsställena, men trafiken funkar riktigt bra ändå. Om man rullar fram till en hållplats med en ledvagn med över 55 sittplatser, och det då tar uppåt 1-1½ minut att fylla upp den med 55 st passagerare, så har påstigandet skett i rätt normal takt.

Lars_L

Det är väl också ett slags övergångsskede/problem. Idag när man kan göra det mesta över nätet, försvinner ju behovet. Varför ska man behöva köpa reskassa/periodkort på bussen, eller ens biljett, när man kan göra det i lugn och ro framför datorn hemma och få det nedladdat på kortet, eller genom sin app på mobilen? Det som saknas på sina håll (som i Stockholms län) är ju direktuppkoppling på bussarna till biljettapparaterna centralt vilket gör att det kan ta några dagar innan biljetten finns på kortet. Men den saken är ju egentligen lätt att lösa. När väl det är ordnat, ska man ju kunna sätta in pengar på sitt reskort direkt innan man ställer sig vid busshållplatsen, eller medan man väntar. Till och med genom en app på mobilen. Då finns ju inget skäl varför man ska ha kreditkortet med sig på bussen.

Enda problemet är väl egentligen turister och ovana resenärer. Det kan väl vara okej att ha kvar möjligheten att köpa biljett med kort ombord utifrån det. Men å andra sidan är ju denna grupp inte så priskänslig. Påslaget för att använda kreditkort ska ju vara så högt att ingen gör det. I Stockholm har man ju möjlighet att köpa biljett i spärrarna och av konduktör. Men påslaget där är så högt att i princip ingen använder sig av den möjligheten - ligger väl på 1 procent av biljetterna eller något sådant.

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2016, 20:14:15 PM
Om man rullar fram till en hållplats med en ledvagn med över 55 sittplatser, och det då tar uppåt 1-1½ minut att fylla upp den med 55 st passagerare, så har påstigandet skett i rätt normal takt.

Oj, det var snabbt. Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Anders Noren

Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Det är väl också ett slags övergångsskede/problem. Idag när man kan göra det mesta över nätet, försvinner ju behovet. Varför ska man behöva köpa reskassa/periodkort på bussen, eller ens biljett, när man kan göra det i lugn och ro framför datorn hemma och få det nedladdat på kortet, eller genom sin app på mobilen?

I Gävleborgs län är det sedan gammalt en mänsklig rättighet att köpa sin enkelbiljett ombord. Varför köpa reskassa eller periodkort i lugn och ro framför datorn hemma när man kan köpa en enkelbiljett på bussen, liksom?

Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.

Nu var det ett tag sedan jag var regelbunden resenär i Gävle men under vinterns högtrafiktid så brukade 10-minuterstidtabellerna braka ihop eftersom påstigningen på Rådhustorget tog mer än 10 minuter. (Tänk 25 ombordstigande av vilka 20 köper en enkelbiljett och gärna betalar kontant.) Resultatet blev kolonnkörning med de ordinarie bussarna och att entreprenören fick sätta in insatsturer utanför tidtabellen för att hyfsat kunna upprätthålla 10-minutersintervallet på delar av sträckan.

Ombordköpen måste prissättas så att de bara blir en reservlösning, oavsett om man betalar kontant eller med bankkort.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Oj, det var snabbt. Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.

Det är klart det det varierar, men här tog jag det snabbaste exemplet: En 639 eller 676 (med envåningsbuss) som rullar fram till en starthållplats där det endast står arbetspendlare med månadskort. De 7-8 knapptrycken per person för alla som reser med reskassa mellan zon A och C tar givetvis längre tid.
Men det är ofta man stannar till vid Danderyds sjukhus norrgående och det bara rasslar till, så är 20-30 personer ombord samt sitter ner. Därefter får man stå stilla och vänta in avgångstiden innan man kan avgå.

Citat från: Anders Noren skrivet 20 juni 2016, 09:55:56 AM
Nu var det ett tag sedan jag var regelbunden resenär i Gävle men under vinterns högtrafiktid så brukade 10-minuterstidtabellerna braka ihop eftersom påstigningen på Rådhustorget tog mer än 10 minuter. (Tänk 25 ombordstigande av vilka 20 köper en enkelbiljett och gärna betalar kontant.) Resultatet blev kolonnkörning med de ordinarie bussarna och att entreprenören fick sätta in insatsturer utanför tidtabellen för att hyfsat kunna upprätthålla 10-minutersintervallet på delar av sträckan.

Jag känner igen detta! Jag har varit med om att kört sådana dubbleringar för att "rädda" en tidtabell som tyngdes ner av dylika ombordköp. Men hur det än talades om problemen, i tal eller via media, så vägrade folk acceptera att förseningarna (som de irriterade sig över) huvudsakligen berodde på deras egna ombordköp. Så man tog ut sin irritation på förarna istället.
Numera skulle jag aldrig någonsin vilja byta ner mig till ett arbete i en organisation som pga feghet inte vågar säga ifrån till ombordköpen, och som därmed inte klarar av att driva en fungerande trafik för passagerarna och förarna.

Lars_L

#19
Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2016, 10:54:01 AM
Det är klart det det varierar, men här tog jag det snabbaste exemplet: En 639 eller 676 (med envåningsbuss) som rullar fram till en starthållplats där det endast står arbetspendlare med månadskort. De 7-8 knapptrycken per person för alla som reser med reskassa mellan zon A och C tar givetvis längre tid.
Men det är ofta man stannar till vid Danderyds sjukhus norrgående och det bara rasslar till, så är 20-30 personer ombord samt sitter ner. Därefter får man stå stilla och vänta in avgångstiden innan man kan avgå.


Jo, nu har väl nästan marginalen vid Danderyd blivit lite väl lång, men bäst är om man räknar 3-sekunder per passagerare, så visst 20-30 påstigande tar väl omkring 1-1½ minuter. Men annars är ju det här ett allmänt problem vid knutpunkter. Man räknar ofta bara den faktiska körtiden och "glömmer" att påstigningen kan ta sin lilla stund, vilket gör stor skillnad på regulariteten när det är hög belastning, trots att det inte går att köpa biljetter kontant.

För att återknyta till tråden, så kan man ju då räkna med ut att om 10 procent betalar kontant/kreditkort och ett sådant köp tar 30-sekunder, så har ju påstigningstiden för 30 passagerare direkt fördubblats. Och då är väl 30-sekunder ändå ett relativt snabbt avklarat kortköp.

Vill man inte ändra i regelverket blir väl en viktig sak att marknadsföra de andra kanaler som man kan köpa biljetter igenom. Det kan ju göras på många sätt - annonser i media och genom att ha folk ute vid hållplatserna med Ipad som illustrerar hur man gör på nätet. Finns nog många idéer där. Steget till förändring känns ju så mycket längre ofta än vad det egentligen är.

Har det alltid varit möjlighet att köpa biljetter och man inte blir straffad för att man gör det, så sker ju ingen förändring av beteendet. I SL gick det ju dock ganska fort att förändra utan allt för mycket gnäll. Ska man ändra en sådan sak är det ju dock viktigt att det finns ett stort stöd från politiker etc., så att inte reformen får rivas upp halvvägs under genomförandet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ted Selander

I Jönköpings län finns inga planer på slopad kontantförsäljning. Det pågår en utdragen installation av betalkortsterminaler i bussarna, klart under hösten förmodligen. Torrsim har klockat ett köp till under 15 sekunder. Då är terminalen integrerad med biljettmaskinen (Cubik). Vi får se hur det går i praktiken. En förutsättning torde vara att föraren hanterar kortet, annars får man lägga till ett okänt antal fummelsekunder.

Av egen erfarenhet är kontantköp (en enda zon numera i stadstrafiken, 30 eller 18 kr) det snabbaste sättet att expediera, resenären river själv av sin pappersbilljett. Trevligt också att hantera pengar och myntväxlare, och att redovisa!

Validerarna för reskasse- och periodkorten är inte alltid så snabba, och tekniken att föra kortet mod läsaren varierar påtagligt. Reskassa ger 50% rabatt i (ganska begränsad) lågtrafik annars 20%.

Mobilbiljetter finns också, till kontantpris, och de är utformade för maskinell läsning, planerad att införas efter betalkortsterminalerna.

Klaverdörr

#21
Citat från: MrH skrivet 18 juni 2016, 09:43:28 AM

Tack för tipset, vi har förstås samarbete med alla "BIMS-län" och förutsättningarna är lite olika. Jag är inte helt insatt i Karlstad men tänker att det kanske är inom Karlstad som det går att göra så? Kan man verkligen köpa biljett till alla destinationer i hela Värmland och resenärerna sköter det HELT själva utan förarsupport?

Så här fungerar (se film nedan) iaf kortet i Karlstadsbuss nät (stadstrafiken i Karlstad) och det gör att det går mycket fort vid lastning och då det är dubbla dörrar fram så går det otroligt fort då dom som ska betala hos föraren bildar en egen "kö" och dom med resekort så väl som 30-dagarsladdning och reskassa sköter det helt själva inne i bussen (se film). Detta gäller iaf i stadstrafiken i Karlstad.
Att man inte har det så här i Gävle är helt otroligt. Men som sagt det ställer krav vid upphandling att bussarna är anpassade och hur biljettsystemet ska fungera. Dom flesta korta bussarna i Gävle har bara en dörr fram och det gör att det bara blir en kö för att kliva ombord, samt att man måste säga till föraren om man kommer med reskassa och då även på en utskriven biljett det gör att det tar onödig tid.
Kan även tillägga det att alla bussar som Karlstadsbuss har körade är även utrustade men en lika dan läsare vid bakdörrarna så dom med rullator/barnvagn sköter sin visering direkt där bak och slipper gå fram till föraren. Även detta sparar tid och oro att bussen börjar köra innan dom hunnit fram och att man slipper lämna barn själva i vagnen när man ska gå fram.

Får se hur XTrafik lyckas med nästa upphandling för Gävle stadstrafik?

https://www.youtube.com/watch?v=ogcl8dusrEc

Snabbfakta Karlstadsbuss www.karlstadsbuss.se

Vision: I Karlstad är det enkelt att leva utan bil
Mål: Fördubblat resande och Sveriges mest nöjda kunder
Resandestatistik: 6,4 miljoner resor 2013, en ökning med 2,5 miljoner resor eller 64% sedan 2005. Marknadsandelen mot bilen är ca 24% och 6 av 10 Karlstadsbor använder Karlstadsbuss minst 1 gång/mån
Kundnöjdhet: Sveriges mest nöjda kunder enligt den nationella mätningenKollektivtrafikbarometern
Bussar: 40 st 13,7 m boggibussar, 10 st 18 m ledbussar
Förare: 150 personer med ursprung från 22 nationaliteter
Drivmedel: Biogas
Snittbeläggning: 20 passagerare/busstur eller 30 passagerare/busstimme

yngrot

Var en bra film om hur hantera kort vid kortläsaren..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Klaverdörr

#23
Citat från: Klaverdörr skrivet 22 juni 2016, 07:30:29 AM
Så här fungerar (se film nedan) iaf kortet i Karlstadsbuss nät (stadstrafiken i Karlstad) och det gör att det går mycket fort vid lastning och då det är dubbla dörrar fram så går det otroligt fort då dom som ska betala hos föraren bildar en egen "kö" och dom med resekort så väl som 30-dagarsladdning och reskassa sköter det helt själva inne i bussen (se film). Detta gäller iaf i stadstrafiken i Karlstad.
Att man inte har det så här i Gävle är helt otroligt. Men som sagt det ställer krav vid upphandling att bussarna är anpassade och hur biljettsystemet ska fungera. Dom flesta korta bussarna i Gävle har bara en dörr fram och det gör att det bara blir en kö för att kliva ombord, samt att man måste säga till föraren om man kommer med reskassa och då även på en utskriven biljett det gör att det tar onödig tid.
Kan även tillägga det att alla bussar som Karlstadsbuss har körade är även utrustade men en lika dan läsare vid bakdörrarna så dom med rullator/barnvagn sköter sin visering direkt där bak och slipper gå fram till föraren. Även detta sparar tid och oro att bussen börjar köra innan dom hunnit fram och att man slipper lämna barn själva i vagnen när man ska gå fram.

Får se hur XTrafik lyckas med nästa upphandling för Gävle stadstrafik?

https://www.youtube.com/watch?v=ogcl8dusrEc

Snabbfakta Karlstadsbuss www.karlstadsbuss.se

Vision: I Karlstad är det enkelt att leva utan bil
Mål: Fördubblat resande och Sveriges mest nöjda kunder
Resandestatistik: 6,4 miljoner resor 2013, en ökning med 2,5 miljoner resor eller 64% sedan 2005. Marknadsandelen mot bilen är ca 24% och 6 av 10 Karlstadsbor använder Karlstadsbuss minst 1 gång/mån
Kundnöjdhet: Sveriges mest nöjda kunder enligt den nationella mätningenKollektivtrafikbarometern
Bussar: 40 st 13,7 m boggibussar, 10 st 18 m ledbussar
Förare: 150 personer med ursprung från 22 nationaliteter
Drivmedel: Biogas
Snittbeläggning: 20 passagerare/busstur eller 30 passagerare/busstimme

Nu har politikerna och tjänstemännen i Gävle Kommun besökt Karlstad Kommun och kollat på upplägget som Karlstadsbuss kör (www.karlstadsbuss.se)

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/sa-vill-gavle-kommun-forenkla-biljettkopen-for-bussresenarerna

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/kommunen-vill-att-x-trafik-tar-over-ansvaret-for-limobaten-ska-inga-i-kollektivtrafiken

Det är bara att hoppas att när denna upphandling i Gävle Kommun är slut om något år är att man gör om allt, för som det är nu är inte bra och ökningen av resande och locka över bilresande inte fungerar längre, Karlstadsbuss med sitt koncept slår allt, det finns inget i hela Sverige som slår detta koncept och till en extremt låg kostnad och en vinst för miljön.

I denna senaste upphandlingen 2010 i Gävle Kommun så fick entreprenören köpa in bussar som bara har en framdörr och ett segt påstigande pga ett felaktigt användande av det nya biljettsystemet (X-trafiks fel) och dom flesta bussarna är bara 12-metersbussar som gör att det blir mycket stående i rusningstrafik och kommunen växer i befolkning och få en bilkörande att köpa ett busskort för ståplats eller sitta i ett hårt plastsäte är nog omöjligt!

Det är bara att göra om in för nästa upphandling!!!!!! DVS gör om och gör rätt! Det körande bolaget som beställde dessa bussar lär ha gjort ett riktigt GRUNDFEL för att få öka resandet till MAX.
Det är bara att beklaga !

Hoppas att alla dessa MAN 12-meters diesel bussar åker ut från Gävle så fort som möjligt. Sedan Standarden på säten ses över för vem som sitter i ett skönt bilsäte vill sitta i en stenhård plaststol istället eller stå upp och välja bussen? Gör om och gör rätt!

Sedan hur hemsidan ser ut för att locka fler resande så är Stadsbussarna en smärre skandal då den inte fungerar via en mobil om man slår in www.stadsbussarna.se då man hamnar hos www.nettbuss.se och en knasig söksida som inte har med stadstrafiken i Gävle att göra med.  Hur kan man få fler att resa? eller turister? med detta?  Åter igen totalt fel hur Xtrafik och Gävle Kommun som upphandlat denna trafik och hur info till resande och tilltänkta resande ska ske.

Skamligt dåligt skött upphandling och styrning av både Xtrafik som skött upphandlingen och Gävle Kommun som skjuter till skattepengar.. Nettbuss klarar inte av detta och ändå får sköta trafiken och det är helt otroligt i längden. Detta är skattepengar och att detta fått fortgå under flera år utan viten eller att man gör något åt det är helt otroligt?

Hoppas Xtrafik/Gävle Kommun säger upp avtalet så fort det går och gör ett nytt genomtänkt avtal inför framtiden !.

Ersa

Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 00:13:33 AM
I denna senaste upphandlingen 2010 i Gävle Kommun så fick entreprenören köpa in bussar som bara har en framdörr och ett segt påstigande pga ett felaktigt användande av det nya biljettsystemet (X-trafiks fel) och dom flesta bussarna är bara 12-metersbussar som gör att det blir mycket stående i rusningstrafik och kommunen växer i befolkning och få en bilkörande att köpa ett busskort för ståplats eller sitta i ett hårt plastsäte är nog omöjligt!

Har man bara ordning och reda på biljettsystemet och taxorna, så att ombordköpen minimeras, så är antalet framdörrar helt oväsentligt. En enda framdörr har då aldrig gett mig några bekymmer i tätortstrafik, då dubbla framdörrar knappast ger någon tidsvinst om fem av tio påstigande ändå ska krångla på med långsamma ombordköp.
Inte ens om två av tio resenärer krånglar på med kortköp vid samma hållplats spelar det ingen roll om de åtta med busskort kan smita förbi. Stilleståndstiden vid hållplatsen blir nästan exakt lika lång ändå.

Klaverdörr

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2016, 01:51:43 AM
Har man bara ordning och reda på biljettsystemet och taxorna, så att ombordköpen minimeras, så är antalet framdörrar helt oväsentligt. En enda framdörr har då aldrig gett mig några bekymmer i tätortstrafik, då dubbla framdörrar knappast ger någon tidsvinst om fem av tio påstigande ändå ska krångla på med långsamma ombordköp.
Inte ens om två av tio resenärer krånglar på med kortköp vid samma hållplats spelar det ingen roll om de åtta med busskort kan smita förbi. Stilleståndstiden vid hållplatsen blir nästan exakt lika lång ändå.

Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.

Ersa

Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 15:35:24 PM
Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.

I och med att alla zoner för reskassekort försvinner nu i höst i SL-trafiken kommer de allra sista knapptryckningarna för förare inför vanligt resande att försvinna. Då kommer i stort sett alla påstigande bara att lägga på sina kort och därefter snabbt kunna gå vidare bakåt i bussen. Med några få undantag av t.ex då fler personer än en vill åka på samma reskassekort. Alla kortladdningar och nyköp sker i butiker och automater utanför bussarna. Även ute på landsbygden.
Beslutsfattarna i Gävle skulle ju kunna göra studiebesök även i Uppsala län, samt i Norrtälje kommun för att se att det fungerar bra här. :)

rengmark

Tydligare destinationsskyltning på bussen. Från Barkarby går 4 linjer till Jakobsberg med olika körvägar och bara Jakobsberg anges på skylten och inget vianamn. Man börjar bli ganska trött på att hela tiden få frågan om bussen går till IKEA. Detta förlänger tiden vid påstigning.
Och så har vi barnvagnar. Ofta större än angivna maximimått och ofta svårt att komma förbi i mittgången. Skulle vara bra om man i Stockholm likt Jönköping hade ett speciellt barnvagnskort. Jag vet inga som gör så korta resor som barnvagnsförare ibland bra någon hållplats eller två.

virtual1

Citat från: rengmark skrivet 17 juli 2016, 22:37:29 PM
Tydligare destinationsskyltning på bussen. Från Barkarby går 4 linjer till Jakobsberg med olika körvägar och bara Jakobsberg anges på skylten och inget vianamn. Man börjar bli ganska trött på att hela tiden få frågan om bussen går till IKEA. Detta förlänger tiden vid påstigning.
Och så har vi barnvagnar. Ofta större än angivna maximimått och ofta svårt att komma förbi i mittgången. Skulle vara bra om man i Stockholm likt Jönköping hade ett speciellt barnvagnskort. Jag vet inga som gör så korta resor som barnvagnsförare ibland bra någon hållplats eller två.

Vad ska du med barnvagnskort till i Stockholm? Du åker ju gratis på buss med barnvagn i Sthlms län! Detta också för att du ska slippa lämna ditt barn och behöva gå fram till föraren för att betala /visera. Då hjälper ju inte ett barnvagnskort.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 19 juli 2016, 21:49:12 PM
Vad ska du med barnvagnskort till i Stockholm? Du åker ju gratis på buss med barnvagn i Sthlms län! Detta också för att du ska slippa lämna ditt barn och behöva gå fram till föraren för att betala /visera. Då hjälper ju inte ett barnvagnskort.

Jag antar att vad som menas är att man med ekonomiska styrmedel skulle minska det eventuella "okynnesresandet", måste man ha ett färdbevis sker ju en minskning av antalet resande med barnvagn, behöver man sedan också ha ett speciellt kort för själva vagnen minskar resandet ännu mer.