Swebus 3041, 3043 & 3044 (Nu även 3042)

Startat av Bussmicke, 29 november 2007, 21:07:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 30 november 2007, 16:44:02 PM
SJ Buss egna färger var orange och cremevitt. Denna färg hade man på alla sina bussar fram till att huvudmännen började kräva egna färger (som t.ex lila i Malmö). I de län som inte hade färgkrav forsatte man med de orange bussarna tills SJ Buss blev Swebus. Då lackade man om de flesta nyare vagnarna till Swebus vita färg med ett röd och blå rand.

Men vilka år huvudmännen i Malmöhus och Kristanstad började kräva färger, och i vilken ordning det kom för olika delar av länen, det vet jag inte mycket om.

Tack för det Verspieder!

BM: Trevliga bilder var det hur som helst! Roligt att se gamla bilder från platser man ofta besökt i modern tid... :)

Andreas Ljungqvist

Så härligt, nu väcks barndomsminnen... Tack Micke...

Bussmicke

Underbart, tack allihop. Det är sån här respon som gör att man gärna scannar mer.
Igår scannade jag 34 diabilder..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

CD

Bussmicke

Varsågod, får se vad som landar scannern nästa gång.
Måste bara komma på något.

Dessa bilder som jag lade ut igår är från den tiden då det fanns intressanta bussar, eller hur..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 30 november 2007, 17:43:07 PM
Varsågod, får se vad som landar scannern nästa gång.
Måste bara komma på något.

Dessa bilder som jag lade ut igår är från den tiden då det fanns intressanta bussar, eller hur..

Helt riktigt
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Göran Nilsson

Tackar för bilderna, speciellt den på 3042 som jag åkte nästan dagligen Lomma-Malmö till gymnasiet november 1989-våren 1990. Det var väl 1990 som den lila lacken började komma på bussarna i Malmöhus län, så 3042 var ju SJ-röd när den levererades.
/GNl