Att ett antal kommuner överklagar beslutet att bygga en lågbro beror på att ett antal olika intressenter vill rusta upp Göta Älv/Trollhätte
kanal med nya slussar och låta betydligt större fartyg trafikera leden. Men man bör då komma ihåg att nästan alla broar i berört område
är lågbroar. Om det behövs större tonnage i Vänern kanske det är lämpligare att bygga en ny kanal Uddevalla-Vänersborg.
Problemet är inte de bara andra låga broarna. Det riktigt stora problemet är att den nya bron delar en stor stad mitt av. En låg
bro ger fler öppningar med åtföljande trafikstörningar. Därför måste man reglera fartygstrafiken vilket kommer att ge störningar
och risk för köbildning där i stället. Kommunerna ovan bron riskerar högre kostnader på grund av väntetid för fartygen. Många av
dagens fartyg är byggda för att kunna passera under bron utan öppning.
Till yttermera visso så ger en klaffbro möjlighet till obegränsad höjd för passage för exempelvis specialtransporter. Med den föreslagna
designen så är detta omöjligt. Om man vill flytta barken Viking till varvet på andra sidan bron för underhåll kommer detta att bli omöjligt
utan att rigga ner henne rejält i framtiden.
Bygg en klaffbro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!