Huvudmeny

Avlösningsbilar Karlstad

Startat av mackanz, 01 maj 2016, 22:42:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Taunusch skrivet 04 maj 2016, 18:12:27 PM
Det jag svarade på var handlade om att parkera. Du skriver om att stanna.

Jo, det är sant. Där jag kör har vi också dispenser i bilarna, för körning i busskörfält, terminaler och på bussgator, men inget nämns om hållplatser. Vi har anvisade platser i anslutning till hållplatsen för att  stå lagligt med bilen, själva hållplatsen behöver ju bussen.

Här levereras två av fem Audi A3 till garaget, sommaren 2014.

Bese001

Hej!

Som en följd av leveransen till Karlstad av Skodorna så har Nobina 0126, DKZ 346 Volvo 745 från 1991, ställts av 160415.

Jag tror att detta var den sista personbilen som varit numrerad i de ordinarie (nåja  :)) nummerserierna 0001-7999.
Mig veterligen finns ingen linjebuss i intervallet 8000-9999 (exkl 9640 och 9901-9903).

mackanz

Enligt Nobina finns 2 olika sorters bilar.

Alösningsfordon (Vita bilar)  stripas med texten AVLÖSNINGSFORDON
Utryckningsfordon (Röda bilar) stripas med texten  TRAFIKLEDNING
Utryckningsfordon (Vita bilar) stripas med texten  TRAFIKLEDNING

Som avlösningsfordon rekommenderas svarta, gråa eller vita bilar.

Som utryckningsfordon rekommenderas bilar i mellan- till mörkrött. Röd är en färg som signalerar myndighet och ger utryckningsfordon en tydlig visuell profil.

Fredde

Citat från: mackanz skrivet 05 maj 2016, 23:44:37 PM
Enligt Nobina finns 2 olika sorters bilar.

Alösningsfordon (Vita bilar)  stripas med texten AVLÖSNINGSFORDON
Utryckningsfordon (Röda bilar) stripas med texten  TRAFIKLEDNING
Utryckningsfordon (Vita bilar) stripas med texten  TRAFIKLEDNING

Som avlösningsfordon rekommenderas svarta, gråa eller vita bilar.

Som utryckningsfordon rekommenderas bilar i mellan- till mörkrött. Röd är en färg som signalerar myndighet och ger utryckningsfordon en tydlig visuell profil.

Utryckningsfordon har väl blåljus och sirener, för att få ha det inom det kollektiva krävs spårtrafik (spårvagn, tunnelbana, pendeltåg etc). Var har Nobina denna spårtrafik?

Att kalla en vanlig trafikledningsbil för ett utryckningsfordon känns inte politiskt korrekt...

mackanz

Frågan är vad dom skall  heta eller kallas för i stället när dom rycker ut och hjälper bussar och dess chaufförer i nöd?3

Jag tycker namnet är klockrent beskrivande dess verksamhet.

Bussmicke

Citat från: Harald Nordius skrivet 02 maj 2016, 12:53:15 PM
Tja, tillsamman med budskapet på bakluckan talar den väl om att bussar bara är till för dem som inte har något annat val. Vill man ha enklare vardagsresande så åker man bil. ::)

Och friheten med egen bil innebär att sitta i Bilkö....
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mackanz

Ska även försöka få bilder på utryckningsfordonen sen när dom är klara.