Ekerö – hållplatskurer

Startat av Peter Bolin, 18 april 2016, 23:19:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Eftersom många på det här forumet är intresserade av Ekerö tänkte jag visa några bilder av hållplatskurer som jag tagit genom åren. Jag är uppvuxen med en far med ett stort intresse för just Mälaröbussarna, så jag har fortsatt i samma fotspår. Hoppas att jag har placerat bilderna i rätt delforum.

På Mälaröarna finns det en blandning av originalkurer från MOAB, som numera så gott som alla är renoverade, och olika nyare varianter. Många av de nytillverkade träkurerna är målade MOAB-blå i enlighet med Ekerö kommuns policy för hållplatskurerna, men tyvärr är inte den policyn genomförd fullt ut.

Hpl. Älby, oktober 2002. Detta bör vara en nytillverkad kur i MOAB-blått.

Hpl. Fornbyvägen, oktober 2002. Detta bör vara en originalkur från MOAB.

Hpl. Ilända konsum, februari 2003. Den här kuren var mig veterligt den sista som hade en MOAB-hållplatsskylt kvar.

Hpl. Ilända konsum, närbild på MOAB-skylten, februari 2003. Skylten är nu borta sedan många år.

Hpl. Karlslund, april 2003.

Hpl. Sånga kyrka, april 2003. Ytterligare en originalkur från MOAB.

Hpl. Torslunda, april 2003.

Hpl. Gatan, april 2003.

Hpl. Långskärsvägen, april 2003. En av mina favoritkurer. Vid fototillfället var den gulmålad och såg allmänt fallfärdig ut. Numera är den renoverad och MOAB-blå om jag inte tar fel.

Hpl. Kungsberga konsum, april 2003. Bilden får vara med för att visa ett exempel på en hållplats med mer moderna intetsägande kurer.

Hpl. Bergviksvägen, augusti 2015.

Hpl. Luruddsvägen, augusti 2015. Här skulle det behövas en ommålning för att kuren ska följa Ekerö kommuns policy.

Hpl. Slottshagen, augusti 2015. På linje 309 är vissa kurer blå och vissa röda.

Hpl. Kaggeholms slott, augusti 2015. Även här vore det på sin plats med en ommålning.

Hpl. Björkvik, december 2015. Det här är en helt ny typ av kur i MOAB-färg som dök upp i fjol. Jag har för mig att det finns en likadan även vid Hammarlotten, och det kan vara fler på gång.

Hpl. Törnby, april 2016. Min favorit bland dagens kurer. Mycket originell MOAB-kur som av någon anledning inte har blivit renoverad.

Tack till Ulf Berlin här på forumet för inspiration till det här bildreportaget.

Hälsningar
Peter Bolin

Ulf Berlin

Mycket trevligt att du ville visa ditt lilla reportage.
Underbart att få se att det här ute finns ett antal kvar(ännu).
Dom röda liknar lite dom som finns nyuppsatta ute på Värmdö,
men dom har(väl)ingen glasruta på sidan?/Ulf

Tommy E

Tusen tack för dessa intressanta bilder, speciellt MOAB-skylten vid Ilända var riktigt trevlig att se!! 8)

Jag vet inte om du känner till min hemsida, men jag har också ägnat mig åt att dokumentera hållplatserna här på öarna. Under åren 2007-2015 har jag fotograferat samtliga busshållplatser på Mälaröarna, och bilderna finns på följande adress: http://tommy.enefalk.se/bussar/hallplatser

Dessutom har jag numera hand om en hemsida som handlar om Mälaröarnas busstrafik genom tiderna: http://tommy.enefalk.se/bussar/moab
Skulle jag kunna använda vissa av dina hållplatsbilder (främst de hållplatser vars utseende har förändrats) i bildgalleriet på den här hemsidan? Självklart skriver jag ut vem som är fotografen. Detta skulle jag verkligen uppskatta väldigt mycket! :D

För övrigt stämmer det bra att det finns nya ljusblå hållplatskurer vid Hammarlotten, faktiskt två stycken. Den ena syns till höger i bild här (kuren till vänster är något äldre).

Här har vi den andra nya hållplatskuren:

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Peter Bolin

Citat från: Tommy E skrivet 18 april 2016, 23:49:22 PM
Tusen tack för dessa intressanta bilder, speciellt MOAB-skylten vid Ilända var riktigt trevlig att se!! 8)

Jag vet inte om du känner till min hemsida, men jag har också ägnat mig åt att dokumentera hållplatserna här på öarna. Under åren 2007-2015 har jag fotograferat samtliga busshållplatser på Mälaröarna, och bilderna finns på följande adress: http://tommy.enefalk.se/bussar/hallplatser

Dessutom har jag numera hand om en hemsida som handlar om Mälaröarnas busstrafik genom tiderna: http://tommy.enefalk.se/bussar/moab
Skulle jag kunna använda vissa av dina hållplatsbilder (främst de hållplatser vars utseende har förändrats) i bildgalleriet på den här hemsidan? Självklart skriver jag ut vem som är fotografen. Detta skulle jag verkligen uppskatta väldigt mycket! :D

För övrigt stämmer det bra att det finns nya ljusblå hållplatskurer vid Hammarlotten, faktiskt två stycken. Den ena syns till höger i bild här (kuren till vänster är något äldre).

[bild]

Här har vi den andra nya hållplatskuren:
[bild]
Jodå, din webbplats har jag varit inne på, och även den del som handlar om MOAB. Den har jag kollat på lite då och då ända sedan Dan Arleborg hade hand om den.

Jag mindes rätt när det gäller Hammarlotten. Hållplatsläget på Svartsjövägen hade däremot ingen kur alls när jag var där sist i fjol. Uppenbarligen måste den vara helt ny på din bild.

Bilderna får du gärna använda. Det är roligt om de kommer till nytta i stället för att bara ligga undanstoppade på någon av mina lagringsenheter. Jag har även andra bilder av hållplatserna på Ekerö från tiden före 2007. Skicka gärna ett pm.

Jag har även gjort en och annan bussarkeologisk exkursion inom Ekerö. Endera dagen ska jag visa de bilderna också.

Tur att min far tog med mig till Sjöängen och Björkvik när jag var sex år gammal 1970. De turerna med H63:or från Brommaplan kommer jag aldrig att glömma.

Så småningom blev det även en del lyssnande på Mälaröarnas bussradiokanal med förarna vid "Tappen" som man sa åren kring 1980. På den tiden förekom en del okonventionella lösningar, t.ex. att trafikledaren i Tappström kunde vara kombinerad inre och yttre trafikledare. Om det hände något och han eller hon var ensam trafikledare i tjänst tog vederbörande radiobilen och åkte iväg. Eventuella ärenden med andra bussar fick skötas från radiobilen. Det förekom även att trafikanter till Sluts brygga fick åka med radiobilen för att bussen skulle slippa köra ned dit.

Nu får det räcka med minnen för i dag.

/Peter Bolin

homer

Väldigt trevligt! speciellt all man målar de i den gamla färgen.

Som någon skrev längre upp ha också Värmdö en del äldre busskurer från Wallenberg tiden som ser ut att vara från samma arkitekt, dock mörkgröna, tyvärr låter man dem förfalla så mycket att man senare "blir tvungen" att byta ut dem

Ulf Berlin

MOAB var väl också ett Wallenberg ägt bolag?
Lidingö hade också ett antal nästan likadana kurer på flera ställen på ön./Ulf

Peter Bolin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 april 2016, 16:01:30 PM
Lidingö hade också ett antal nästan likadana kurer på flera ställen på ön./Ulf
När jag ändå är i farten och visar hållplatskurer kan jag komplettera med två originalkurer från 1950-talet på Lidingö.

Hpl. Elfvik, juni 2004.

Hpl. Fredriksberg, juni 2015.

För tio år sedan berättade en lidingöförare att det finns tre gamla träkurer bevarande. Var finns den tredje? Kan det vara vid Skogshem eller Lovik på linje 204?

/Peter Bolin

Tommy E

Citat från: Peter Bolin skrivet 19 april 2016, 00:55:34 AM
Bilderna får du gärna använda. Det är roligt om de kommer till nytta i stället för att bara ligga undanstoppade på någon av mina lagringsenheter. Jag har även andra bilder av hållplatserna på Ekerö från tiden före 2007. Skicka gärna ett pm.

Jag har även gjort en och annan bussarkeologisk exkursion inom Ekerö. Endera dagen ska jag visa de bilderna också.

Stort tack för bildvisningstillståndet, jag hör av mig via PM! Jag ser verkligen fram emot att se fler av dina Mälaröbilder!! :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Peter Bolin

Jag hittade den här bilden i gömmorna. Här ser man vilken trist kur det fanns vid Björkvik innan dagens trevliga kur kom på plats.

Swebus 1386 (f.d. H33F 6933) på linje 317 vid Björkvik, februari 2003

/Peter Bolin

Fredde

Citat från: homer skrivet 19 april 2016, 15:05:51 PM
Väldigt trevligt! speciellt all man målar de i den gamla färgen.

Som någon skrev längre upp ha också Värmdö en del äldre busskurer från Wallenberg tiden som ser ut att vara från samma arkitekt, dock mörkgröna, tyvärr låter man dem förfalla så mycket att man senare "blir tvungen" att byta ut dem

Fler av dessa är tänka att bytas ut med planerad start nästa vecka, tex. Fiskmyran på Ingarö,  Djurö gamla prästgård och Värmdö klockargård. Även Djurögaragets väderskydd i sträckmetall planeras att ersättas med en modell av modernare snitt.
Beklagar om jag kapar tråden med dessa bilder som inte ligger i Ekerö kommun...

Fiskmyran 2016-04-20.

Värmdö klockargård 2016-04-20.

Djurögaraget 2016-04-20.

homer

Citat från: Fredde skrivet 20 april 2016, 17:02:25 PM
Fler av dessa är tänka att bytas ut med planerad start nästa vecka, tex. Fiskmyran på Ingarö,  Djurö gamla prästgård och Värmdö klockargård. Även Djurögaragets väderskydd i sträckmetall planeras att ersättas med en modell av modernare snitt.
Beklagar om jag kapar tråden med dessa bilder som inte ligger i Ekerö kommun...

väldigt synd, då sträckan mellan Brunn och Mörtviken nästan bara har gamla kurer som skulle kunna få ett nytt liv om man tex lät sommarjobbande ungdomar renovera upp dem.

1896

Nog är det lite märkligt att man 2016 ännu inte har lyckats enas om en gemensam hållplatsstandard för att folk ska kunna göra sig synliga vid hållplatser i mörker.

Peter Bolin

Tråkigt att inte Värmdö kommun har någon policy för hållplatskurer av det slag som Ekerö kommun har. Jag får intryck av att BSBV-epoken är något mer bortglömd på Värmdö jämfört med MOAB-epoken på Ekerö.

Kurerna inom Värmdö kommun är som bekant av lite olika slag, men även där finns det lite modernare träkurer av liknande slag som på Ekerö. Jag hittade en bild i arkivet:

Hpl. Löknäsvägen, maj 2015.

/Peter Bolin

Peter Bolin

En komplettering från Dan Arleborg när det gäller den originella kuren vid Törnby: Det är ingen MOAB-kur, utan den har tillkommit på privat initiativ på grund av att SL inte ville sätta upp någon kur där. Tyvärr verkar det inte vara någon som ansvarar för underhållet i dag, vilket är anledningen till att den ser ut som den gör.

/Peter Bolin