Huvudmeny

Udda vagn på linje 15.

Startat av Nisse Bökelund, 31 mars 2016, 13:59:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Det fanns ett tag en princip att extravagnar som gick hela linjesträckan skyltades utan tilläggsbokstav, extravagnar som gick del av sträckan med E och extravagnar som gick delvis avvikande sträcka med X. I så fall borde vagnen ha varit skyltad 15X, men kanske fanns inte den principen på 50-talet.

Skyltningen "Ingående vagn" får väl sägas vara rätt märklig, och man undrar hur den tänkte som hittade på den. Den kan ju gå an i en stad med bara en vagnhall, men i Stockholm borde man som i Göteborg ha skyltat vilken hall vagnen gick till.

WalleW

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 19:12:35 PM

...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)
/Gunnar

En fråga till expert-panelen i det aktuella ämnet:

A29:orna var ju en-riktningsvagnar. Vände man dem inne på Råsunda-hallens område när de var skyltade 15E Sundbybergsgränsen
eller körde man ordinarie linje 15-sträckning ner till Esplanaden och åter via enkelspårs-slingan Vegagatan - Esplanaden - Järnvägsgatan -
Fredsgatan tills man var tillbaka vid dubbel-spåret igen vid Vegagatan ?

Skyltningen kanske egentligen avsåg hela linje-delen som gick inom Sundbybergs Stad, som det hette på den tiden..?
Det låter ju väldigt bökigt om man behövde backa in på hall-området, koppla ifrån och vända motorvagnen, koppla till och sedan backa
ut på linjen igen...

/   M v h   Walle

Harald Nordius

Varför skulle man koppla ifrån? Man kunde ju köra fram på Tulegatan och så backa in hela tågsättet på hallgården, så stod man åt rätt håll för att köra ut igen. Så måste man f.ö. ha gjort även med treans mustanger när de stod i Råsunda. Inne i hallen fanns ingen möjlighet att vända vagnar.

robergh

Citat från: Harald Nordius skrivet 01 april 2016, 11:39:25 AM
Det fanns ett tag en princip att extravagnar som gick hela linjesträckan skyltades utan tilläggsbokstav, extravagnar som gick del av sträckan med E och extravagnar som gick delvis avvikande sträcka med X. I så fall borde vagnen ha varit skyltad 15X, men kanske fanns inte den principen på 50-talet.

Skyltningen "Ingående vagn" får väl sägas vara rätt märklig, och man undrar hur den tänkte som hittade på den. Den kan ju gå an i en stad med bara en vagnhall, men i Stockholm borde man som i Göteborg ha skyltat vilken hall vagnen gick till.

Jag tror att det där med "X" är en senare företeelse i Stockholm. Vill minnas att busslinje 54B blev linje 54X först i slutet av 60-talet och att det var startskottet för "X". Ja "Ingående vagn" är förbryllande kommer ihåg att många förare i slutet av första spårvagnsepoken skyltade "Sofia" istället när de skulle in i Söderhallen. Visserligen fanns det ju alltid en hyfsat förklarande pappskylt uppe då men på slutet stog det nästan bara "Söderhallen över Folkungagatan" på alla pappskyltar för inryckning i Söderhallen! En förslappning kanske man kan kalla det!

Tycker att A29:an på linje 15E ändå är så pass tydligt skyltad som det låter sig göras. Om det funnits "Odenplan" på dest.rullen (vilket det inte fanns) om vi tycker att vagnen gick ur linjetrafik där, så hade ju det varit otydligt för den som hade möjlighet att fortsätta vidare igenom staden med tåget. Om föraren hade skyltat "Ingående vagn" så kunde det ju nästan istället stått "Vart-som-helst" och en pappskylt med texten "Brännkyrkahallen" var ju inget större förklaringsvärde om färdväg om man befann sig i Råsunda!

218

PS

Hm nu måste jag rätta mig själv! Visst fanns det en linje 1X en gång i tiden som man kan se på gamla bilder? Undrar om den inte gick över Västerbron istället för via Tegelbacken?

DS

WalleW

Citat från: Harald Nordius skrivet 01 april 2016, 12:23:09 PM
Varför skulle man koppla ifrån? Man kunde ju köra fram på Tulegatan och så backa in hela tågsättet på hallgården, så stod man åt rätt håll för att köra ut igen. Så måste man f.ö. ha gjort även med treans mustanger när de stod i Råsunda. Inne i hallen fanns ingen möjlighet att vända vagnar.

Jag ställde frågan eftersom jag inte minns något spår som svängde av åt höger ut från hall-området, att det kanske fanns en vändskiva
inne på området.
Annars är jag inte mer förståndsmässigt begränsad än att jag förstår hur man enklast Y-vänder ett tåg i mån av tillgång på växlar och spår.
Att det backades ut hela tågsätt på Tulegatan var annars inte helt ovanligt, också en del av orsaken till min fråga, men det var väl då
sannolikt av andra skäl.
Hellre dåligt minne än dåliga minnen...

Uppdatering 2 april:

På bild 4 bifogad till Greger Larssons inlägg "Spårvagnar på Sundbybergslinjen sent 50-tal" 24 augusti ser jag nu något i gatstenen bakom
tågsättet och trafikskylten "Enkelriktat" som troligen är det höger-svängande spåret ut från Råsunda-hallen.

/   M v h   Walle 

Gunnar D

För mig är den mest legendariska extralinjen linje 17E "Extra-sjutton"! Jag har själv inga minnen av att ha sett den men några kompisar som var 2-3 år äldre kunde prata om den i överväldigande ordalag. Faktiskt även föräldrarna till en av kompisarna och även dennes moster boende i Råsunda! Jag minns att de skrattade och skrockade över denna extralinje (ja, extra-sjutton, ja!) och jag blev väldigt imponerad. Mitt intryck var att det kom mängder av spårvagnståg från alla håll i riktning mot Telefonplan. Den gick väl Norrhallen/Sundbybergsgränsen/Esplanaden till Telefonplan och v.v. morgon och e.m. Blev väl linje 14E efter 22 nov 1954 men den blev inte så långvarig.

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 21:17:25 PM
OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.

Mr H

Ett sätt att få reda på det är förstås om någon har en bild på 170 där det går att utläsa revdatum. Har kollat igenom de bilder jag har på 170 men kan inte utläsa detta från dem. Märkningen fanns tydligen kvar 1967 i alla fall.

Ovan A29 170 vid Skärmarbrink 12 feb 1967. "T" fanns med på bokstavsrullen!

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 april 2016, 20:39:02 PM
Ovan A29 170 vid Skärmarbrink 12 feb 1967. "T" fanns med på bokstavsrullen!
Wow! Vilken höjdarbild!
Vad var anledningen till att vagnen var spänningssatt, vid denna tidpunkt?

robergh

Citat från: HJP skrivet 02 april 2016, 20:52:23 PM
Wow! Vilken höjdarbild!
Vad var anledningen till att vagnen var spänningssatt, vid denna tidpunkt?

Spårvägssällskapet gjorde en liten diggarresa runt stan. Vilken härlig bild!
Du har verkligen en bildskatt Gunnar!

Mr H

Mr G

Hornsplan var förstås slutdestinationen om det var en extravagn som skulle hem till Brännkyrkahallen efter förrättat uppdrag norr om stan. Dessutom en bra service för alla AIK:are på Kungsholmen, Södermalm och söder om söder som kunde ta sig hem direkt eller med endast ett byte, vilket också sparade pengar i form av att slippa köpa ny biljett för den tredje resan.
吉先生