Luktar kattpiss i nya Berlinbussar?!

Startat av Nico, 28 februari 2016, 21:35:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Tydligen är förarna på BVG i Berlin inte helt nöjda och belåtna med sina nya VDL-vagnar.... tydligen vissa barnsjukdomar och annat. Bl.a. så är det en obehaglig stank ombord som sägs påminna om kattpiss till karaktären. Vet inte om det har med vissa nyare materialval att göra, men ibland var det nog bättre förr...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

5783

Intressant. Jag har inte åkt med dessa men ska försöka att göra det i maj. A35 och X60 stinker ju ladgård och även om det inte är lika hemskt som VDL-bussarna så är det inte trevligt.

HJP

Citat från: Daniel S skrivet 29 februari 2016, 10:12:35 AM
X60 stinker ju ladgård och även om det inte är lika hemskt som VDL-bussarna så är det inte trevligt.
Är det de nyare X60 som stinker ladugård?
Under tiden 2006-2011, när jag körde X60, så fanns ingen stank  ???

Ulf Berlin

Citat från: HJP skrivet 29 februari 2016, 11:57:30 AM
"Ladugård"kan ju upplevas på olika sätt såsom"ny"inredning samt t ex ev resandes odörer...
X60 generellt har ingen direkt"inbyggd"lukt./Ulf

roggek

C20 (tunnelbanevagnen) hade förr i tiden en obehaglig gummistank vid dörrpartierna.
Kan ju vara det som luktar...Kattpiss och nytt gummi har liknande lukt...

Clabbe

Det kan vara från lim i skrivmaterial eller mattor som är bra för miljön. många känner igen typ kontaktlim och tinner, blir det nu annan doft så finns det andra referenser.

Matte

Citat från: HJP skrivet 29 februari 2016, 11:57:30 AM

Jo när dom kom luktade det hästdynga eller hästhår i X60 vagnarna. Luktar kanske lite mindre under vintern å mer på sommaren. Skrev till SL kundtjänst då. Men ska inte säga att det utreddes å följdes upp eller kastades i runda arkivet. För vet inte alls vad som hände.

Cyklisten

Oftast är det lim som håller stoltyget på plats som luktar, men kan även vara andra syntetiska material som just gummilister. Bara att gilla läget. På våra Pågatåg luktar det lite konstigt, trodde att det var från toan. Men det luktar ju likadant på X60 som saknar toa, så det är väl något annat.