Mubaraks Mercedes och lite till [5 bilder från Vällingby]

Startat av Mikey, 19 februari 2016, 22:40:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Idag blev det en kort tripp ut till Vällingby, och lite hamnade på bild även om man hade hoppats på mer :)

Först ut denna förtjusande Mercedes Vario som fotades i Vinsta industriområde. Bussen tillhör Mubarak Utbildning AB och används dagligen för att skjutsa skolbarnen till och från skolan som ligger just i Vinsta där bussen väntade.

En lite fräschare Mercedes fotades sedan i Vällingby. Denna tillhör Sollentuna Dialog Förening och används också som någon form av skolskjuts.

Här kom även en av Travellers VW-bussar förbi

Och sist ut Arriva 7164. Denna har uppenbarligen återaktiverats igen efter ett par månaders avställning vilket innebär att det återigen rullar en OmniCity-led i SL-trafiken. Men frågan är hur länge till?

Nico

Citat från: Mikey skrivet 19 februari 2016, 22:40:43 PM
Idag blev det en kort tripp ut till Vällingby, och lite hamnade på bild även om man hade hoppats på mer :)

Först ut denna förtjusande Mercedes Vario som fotades i Vinsta industriområde. Bussen tillhör Mubarak Utbildning AB och används dagligen för att skjutsa skolbarnen till och från skolan som ligger just i Vinsta där bussen väntade.

Lite trist att många av dessa privatskolor har bussar som i flera fall nästan är rena vraken. Det verkar inte vara alltför sällan som de köper in något som bara håller fram till nästa besiktning. När det blir underkänt där så köper man istället in nästa vrak som får rulla sin mellantid ut osv. Även förarna har jag undrat lite över ibland. En kille som jag vet blev avstängd från övertid relativt ofta på ett ställe i SL-trafiken sågs i stort sett lika ofta rattandes denna kategori bussar på ledig tid istället... och frågan är då även hur bra och säkert det var?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Så 7164 finns i Bromma nu. Tror jag såg 7163 på garaget i Tappström senast.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Citat från: Nico skrivet 19 februari 2016, 23:47:37 PM

Lite trist att många av dessa privatskolor har bussar som i flera fall nästan är rena vraken. Det verkar inte vara alltför sällan som de köper in något som bara håller fram till nästa besiktning. När det blir underkänt där så köper man istället in nästa vrak som får rulla sin mellantid ut osv. Även förarna har jag undrat lite över ibland. En kille som jag vet blev avstängd från övertid relativt ofta på ett ställe i SL-trafiken sågs i stort sett lika ofta rattandes denna kategori bussar på ledig tid istället... och frågan är då även hur bra och säkert det var?!

Jo man kunde möta några riktiga lik till bussar runt Tensta/Rinkeby när jag körde på Råsta som körde skolbarn! Är det fortfarande lika illa?

//R

Tommy E

Citat från: Bussmicke skrivet 21 februari 2016, 13:15:24 PM
Så 7164 finns i Bromma nu. Tror jag såg 7163 på garaget i Tappström senast.

Det var med all sannolikhet 7164 du såg, den tillhörde ju Tappströmsgaraget fram till slutet av sommaren.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 februari 2016, 23:47:37 PM

Ja, att det skulle se så här illa ut var knappast en av de ursprungliga tankarna med att låta friskolor få ställa egna kravnivåer. Äldre fordon är väl inte alltid fel, men lite stolthet genom att fixa upp sina fordon som stiliga reklampelare vore ju inte fel. Detta har ju friskolan i Hallstavik lyckats med på sin vita Säffle 2000 "Old look".

http://www.carlwahren.com/visa_startsida_avd.asp?Avdelning=003&MenySidrubrik=Skolskjuts%20&%20boende
(Inga fordonsbilder, men pdf-tidtabell för de fotografer som brukar efterfråga sådant)

Bussmicke

Var ju inte mycket till tidtabell. Ingen egen skolbuss på eftermiddagen. Blir svårfotograferat.
//Bussmicke.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 19 februari 2016, 22:40:43 PM

Och sist ut Arriva 7164. Denna har uppenbarligen återaktiverats igen efter ett par månaders avställning vilket innebär att det återigen rullar en OmniCity-led i SL-trafiken. Men frågan är hur länge till?

Så OmniCity-led av den här generationen är alltså rent allmänt mycket ovanliga idag? I Uppsala fanns det några men samtliga är ju försvunna. Men i övriga Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 februari 2016, 14:26:48 PM

Så OmniCity-led av den här generationen är alltså rent allmänt mycket ovanliga idag? I Uppsala fanns det några men samtliga är ju försvunna. Men i övriga Sverige?

De ledvagnar som är i trafik är denna och så finns det 4 i Umeå som väl försvinner till sommaren. Sen finns en vardera hos Spårvägsmuseet och Hybricon i Umeå.

Kortvagnarna är inte heller vanliga längre. I linjetrafik finns det väl bara ett par stycken hos Arriva Lunda respektive LLT, och två f.d GUB ute på Arlanda. Sedan några som utbildningsbussar.

Tommy E

Citat från: Mikey skrivet 25 februari 2016, 19:48:02 PM
Kortvagnarna är inte heller vanliga längre. I linjetrafik finns det väl bara ett par stycken hos Arriva Lunda respektive LLT, och två f.d GUB ute på Arlanda. Sedan några som utbildningsbussar.

Närdet gäller normalbussar har Lundadepån 6471-73, men 6473 är avställd. Dessutom har 7509 (även den avställd) stått utanför verkstaden i Lunda ganska länge. Slutligen finns Arriva 7160-62 kvar på Mälaröarna, 7158 slopades nyligen.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Citat från: Tommy E skrivet 27 februari 2016, 17:13:11 PM
Slutligen finns Arriva 7160-62 kvar på Mälaröarna,

Kan varit nån av dem jag såg nyligen. Minns inte om det var ledvagnar eller inte jag såg stå jämte 684x
//Bussmicke.