Provkörning av buss i Lunda

Startat av Bussterminalen, 11 januari 2016, 11:39:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredde skrivet 13 januari 2016, 15:16:38 PM
Jo visst, tror det är dessa du syftar på:


Fd Nobina 8302 i Södertälje 2014-02-17.


Den här bussen har alltså batterier som sitter uppe i boxen på taket? Hade jag sett den här bussen hade jag trott att det var en gasbuss då den ser ut som en sådan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Matte

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 januari 2016, 07:19:35 AM

Den här bussen har alltså batterier som sitter uppe i boxen på taket? Hade jag sett den här bussen hade jag trott att det var en gasbuss då den ser ut som en sådan :)

Borde vara så att batterierna sitter på taket. Lika som dom gamla DAB el hybrid bussarna som fanns i Hornsberg 2002 när jag körde där. I dom satt det batterier på taket och för ladda dom fanns en SAAB 2.0 liters motor som varvade 2000 varv per minut när man startade den för ladda batterierna.

Bussterminalen

Södertäljebussen har luftintag(?) på taket, det har inte våran, men annars samma typ, ja.
Skiljer ca 2 år så det vore förstås konstigt om den inte var uppdaterad. =)

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 januari 2016, 11:17:17 AM
I en 12 meters låggolvsbuss finns det ytterst begränsad plats för batterier, fler batterier ger också sämre prestanda p.ga ökad vikt.
Batteribussar är säkerligen ett bra alternativ i omlopp som körs i rusningen 0600-0900 och 1500-1800 där man kan kompletteringsladda dagtid, de bussomlopp som rullar ut runt 0430 och rullar in runt 0100 är med dagens teknik svåra att sätta rena batteribussar på, allrahelst i kallt klimat där batterikapacitet även konsumeras till värme (om man inte använder sig av bränsledriven värmare)

Problemet är väl att eldrift fortfarande kräver att linjerna planeras lite efter det, eller att man väljer den modell som fungerar. Snabbladdning fungerar ju inte så bra i Stockholm, annat än på någon enstaka innerstadslinje, eftersom alla omlopp i princip kör på olika linjer och går non-stop i förorterna, förutom någon inlagd förarpaus. Skulle nog dock vara en bra idé i exempelvis Västerås. Fast här måste man ju hitta en lösning så att det inte krävs extra omlopp. Att som på 73:an nu låta en förare sitta och ha extra tid, för att ladda går ju inte riktigt.

Den "vanliga" varianten med laddning tror jag nog fungerar bättre på många håll. I Stockholm är det ju få linjer som går mer än 3 mil per timme, om vi bortser från några enstaka motorvägslinjer. Räknar man på det och har en ungefärlig fördelning med 60 procent av trafiken under mellantrafik och ca 35 procent kvällstid, så fungerar det - med rätt planering - även utan extra laddning under mellantrafiken (även om det är att föredra), här räknat på 40 mils laddning totalt. Detta kräver väl dock att ca en tredjedel av fordonen är i trafik under sen morgonrusning till kvällsrusning (ca 6.30-18.00).

Detta kräver givetvis planering och högre förarkostnader, men ska inte behöva vara dimensionerande för fordonsparken. Givet att avståndet till depå inte är för långt, eller att man har uppställning i anslutning till knutpunkt (gärna med laddmöjlighet). Men detta är ju inte möjligt i exempelvis Västerås, där en för stor del av fordonen är ute under mellantrafikstiden, men där skulle å andra sidan ett system med snabbladdning fungera relativt bra. 

I många mindre städer är ju också omloppen så effektivt lagda, och få indragningar under mellantrafik att det nog är svårt att klara utan extra fordonsbehov.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Tommy E

Citat från: Bussterminalen skrivet 11 januari 2016, 12:51:32 PM
Det är inget datum sagt men det heter "en månad kanske längre".
Den kommer att gå på bl.a. 116, 118, 119, 155.
Inget i Brommakrokarna eller 115 som går i Vällingby eftersom den är för hög för viadukten i Råcksta.

Stort tack för informationen! Jag tänkte besöka Spånga imorgon eftermiddag för att försöka få bild på hybriden. Om det skulle vara så att bussen inte är ute imorgon får du gärna skriva det här på forumet. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussterminalen

Ok, ska se om jag kan luska ut vad den ska ut på, den lär nog passera Spånga några gånger.
Ska se om jag kan ge dig alternativa platser och hålltider också.
Är du bilburen?

Bör kunna ge dig svar mellan 09-13, beroende på vad jag sysslar med. När senast vill du veta om du fick välja?

Tommy E

Citat från: Bussterminalen skrivet 14 januari 2016, 21:45:24 PM
Ok, ska se om jag kan luska ut vad den ska ut på, den lär nog passera Spånga några gånger.
Ska se om jag kan ge dig alternativa platser och hålltider också.
Är du bilburen?

Bör kunna ge dig svar mellan 09-13, beroende på vad jag sysslar med. När senast vill du veta om du fick välja?

Superbra, verkligen hjälpsamt!! :D Nej, jag kommer från skolan, så jag åker kollektivt. Om du har möjlighet att återkomma vid 11:30-tiden skulle det passa mig utmärkt, men ta det när det passar för dig också. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

CW66

Hej
Bussen skall vara kvar under våren och skulle precis som skrivet testas för Arriva England.
Dock kan man inte räkna med en Citywide i Storbritannien, utan hybriddrift tillsammans med någon inhemsk engelsk busstillverkare istället.

Scanias hybridbussar är inget nytt, utan har funnits under senaste året levererade i skepnaden Citywide.
Leverans har skett till Vårgårdabuss i Sverige och några till Norge, och senast till Keolis i Odense, Danmark.

Förutom dessa finns det några testbussar och demobussar i 12m och i boggi-version. Dock har Scania valt att satsa på en version för upp till 100km/h som förortsbuss i lågentréversion och inte en ren låggolvad stadsbuss - åtminstone inte ännu sålänge.

Här kan man se de som finns i databasen hos Svensk Busshistoria (f.n. 19 bussar i Sverige):
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=citywide+hybrid&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false

Uffe

Bussterminalen

Tommy E, man har inte börjat sätta ut bussar på tjänster ännu så jag kan inte ge dig några klockslag.
Jag antar att du är uppkopplad så jag återkommer med tider då jag får reda på det.

Tommy E

Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 11:11:01 AM
Tommy E, man har inte börjat sätta ut bussar på tjänster ännu så jag kan inte ge dig några klockslag.
Jag antar att du är uppkopplad så jag återkommer med tider då jag får reda på det.

Jag väntar med spänning! ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussterminalen

Tommy E!!!

Kom inte ut hit! Verkstan har den inne för att undersöka den och kan inte ge besked om när den blir klar.
Återkommer om det kommer ett glatt besked.

Bussterminalen

Det svänger...
Bussen kommer ut efter att dom utfört ett sluttest.

Återkommer...

Tommy E

Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 12:00:29 PM
Det svänger...
Bussen kommer ut efter att dom utfört ett sluttest.

Återkommer...

Hmm, vet du något om hur länge det kan dröja?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussterminalen

Äh, vad knas det blev. Nu kommer den inte ut förrän framåt 14-15-tiden.
Personalen som sätter ut den på tjänst har inte börjat jobba än och jag kommer att ha slutat för dagen innan dess...

Ledsen att göra dig besviken.

Tommy E

Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 12:13:17 PM
Äh, vad knas det blev. Nu kommer den inte ut förrän framåt 14-15-tiden.
Personalen som sätter ut den på tjänst har inte börjat jobba än och jag kommer att ha slutat för dagen innan dess...

Ledsen att göra dig besviken.

Okej, tack ändå för hjälpen! Om bussen inte blir fotad idag gör jag ett nytt försök i nästa vecka.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se