Express bussar i Malmö/Helsingborg 30/31 Dec 2015.

Startat av Mattias Petersson, 01 januari 2016, 09:29:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Petersson

Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jacob med C

Sista bilden tycker jag att det står 32 på fram dörren.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jacob med C skrivet 01 januari 2016, 10:36:07 AM
Sista bilden tycker jag att det står 32 på fram dörren.

Ja, 32 är rätt. Bussen är för övrigt fd Telemark Bilruter 110 N/KH65240.

Nordia Buss 22 är en Ford Transit SUW894.

bussexperte

Fina bilder ! Tack s`mycket !

Hur fungerar det nu efter 4. januari mellan Malmö och Köpenhamn ?
Enligt tysk nyheter blir Öresundsbron avstängd för järnvägstrafik ?
Sa det finns "1000 tals" bussar i stället ?

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 02 januari 2016, 01:46:07 AM
Hur fungerar det nu efter 4. januari mellan Malmö och Köpenhamn ?
Enligt tysk nyheter blir Öresundsbron avstängd för järnvägstrafik ?
Sa det finns "1000 tals" bussar i stället ?

"Tusentals" bussar lär knappast behövas för den lilla sträckan mellan städerna. Däremot kan det bli effektiva omlopp med många avgångar per dygn för Gråhundsbus och Swebus fordon. Den förstnämnda har 13 st bussar i reserv enligt SR:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=6336877

Staffan Sävenfjord

Öresundsbron skall inte stängas av för järnvägstrafik. Det som händer 4/1 är följande:
Inga tåg går direkt Köpenhamn-Malmö utan det blir för resenärerna att byta vid Københavns Lufthavn och i samband med det passera en id-kontroll. De tåg som normalt går Köpenhamn-Malmö ställs in Köpenhamn-Lufthamnen (i praktiken går de men tar inte med resande). Resenärerna hänvisas alltså till andra tåg, metron eller ordinarie bussar för resa till Lufthamnen. Under högtrafik är det i dag 10-minuterstrafik Köpenhamn-Malmö. Detta ändras till 20-minuterstrafik Lufthamnen-Malmö. Det blir fullängdståg (tre motorvagnssätt) vilket inte innebär att tågen blir kortare. Tvärtom i några fall. Eftersom kontrollerna vid Hyllie också behålls kommer tågen att bli mellan 3 och 15 minuter sena där (ännu mer i exceptionella fall) precis som nu.

I riktningen Malmö-Köpenhamn kommer trafiken att fungera precis som nu men det blir inte 10-minuterstrafik under rusningstid. Risken för förseningar ökar något eftersom det blir trångt vid Lufthamnen.

Vad detta betyder för busstrafiken är svårt att säga men även på bussarna måste uftföras id-kontroll och den kostar pengar även för bussbolagen. Gråhundbus kanske utökar sina avgångar något men Swebus tror jag inte är intresserade av det och inte heller Nettbuss Express. Att något bussbolag vädrar förtjänster här och startar ny busstrafik Köpehamn-Malmö tror jag inte. I synnerhet inte som den skulle bli enkelriktad. Det finns inga pengar att tjäna. Så de tusentals bussarna blir kanske i själva verket ett tiotal.

bussexperte

Ok, jag tackar för bra info om Öresundsbronbussarna !

Det ska finnas manga svenskarna som jobbar i Köpenhamn eller är interesserad i en shoppingsdagsutflykt. Det finns mycket mer boutiquer, shoppingcenter m.fl. i Köpenhamn än i Malmö.

Hur ser det theoretisk ut med direkta bussarna fra andra byerna i Skane direct till Kastrup-Lufthavn-Tunnelbanalinje 2 ?
Eksempel:
1) Trelleborg-(Skegrievägen)-Kämpinge-Höllviken-Vellinge-Kastrup
2) Ystad-Skurup(korsning väg102)-Svedala-Kastrup
3) Lund-Staffanstorp-Kastrup

Tidtabellsförslag:
5:30 / 6:30 / 7:30 / 8:30 fra Skane
6:00 / 7:00 / 8:00 / 9:00 fra Kastrup
1 timme förarepaus
10:30 / 11:30 / 12:30 / 13:30 fra Skane
11:00 / 12:00 / 13:00 / 14:00 fra Kastrup
Förarebyte
14:30 / 15:30 / 16:30 / 17:30 fra Skane
15:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 fra Kastrup
1 timme förarepaus
19:30 / 20:30 / 21:30 / 22:30 fra Skane
20:00 / 21:00 / 22:00 / 23:00 fra Kastrup 

Mycket effektivt, 1 buss + 2 förare per dygn och linje. Stora dubbeldäckare 90 platser, enkelbilljettprisförslag ca. € 9,- (?).
Om det är för knappt med restiden 25-30min per väg kan man fortsättar mot Köpenhamn-Centrum eller Örestad-Tunnelbana1-Fields och trafikerar med 2 bussarna per linje. Kanske bli mycket attraktivt för flygresenär, jobpendlare samt shoppings- och nöjesresenär fra Skane till Köpenhamn ? I dag maste alla fra Skane byte i Malmö ? Det är ej nöje at byte med stor bagage fra flygresa eller shopping och tar i alla fall längre tid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bussexperte skrivet 04 januari 2016, 16:20:22 PM
Ok, jag tackar för bra info om Öresundsbronbussarna !

Det ska finnas manga svenskarna som jobbar i Köpenhamn eller är interesserad i en shoppingsdagsutflykt. Det finns mycket mer boutiquer, shoppingcenter m.fl. i Köpenhamn än i Malmö.

Alla bussar - även de i linjetrafik - måste betala broavgift och det är därför svårt att få detta att gå ihop rent ekonomiskt även i vanliga fall. Om vi nu lägger till problemen med ID-kontroll vid inresa i Sverige så blir det förstås ännu svarare att få det att gå ihop. Och skulle ett bussbolag missa något i ID-kontrollen blir det 50 000 SEK i sanktionsavgift per avgång.

Walter

Gråhundbuss kör ju idag från Malmö och de har nog ingen större beläggning. Att införa fler busslinjer från andra delar är ju knappast aktuellt när tåget går fortare. Ex Linje 3 enligt ditt förslag; alla i Lund tar tåget och Staffanstorp har inte tillräckligt underlag för buss till Köpenhamn.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bussexperte

Mhmm, jag vet inte... . Tar vi eksempelvis linjen fra Lund:
LundNorra(Gesingevägen/NorraRingen/Svenshögsvägen/UNI) - LundC - LundSödra(Södravägen/Malmövägen) - StaffanstorpNorra(Gullakravägen/NorraLundavägen) - StaffanstorpVest(Malmövägen/Västanvägen) - Köpenhamn

Sa blir det 5 hallplatser med gang/cykelavstand till stora delen fra befolkningen. ÖresundsTaget fra LundC kostar 134:- -
om man tar ca. 70/80/90:- (stamkund online/stamkund klippekort/kontant) för direktbuss maste det blir mycket attraktivt och normaltvis växlar stora delar fra passagerare fra taget och egen bil till bussen. Och om man välja taget maste man betalar stadsbuss i Lund extra för at kommar till centralstationen... (?).

Busstyp:
100% electric buss, f.ex. nya BYD dubbeldäckare electric eller Solaris 15m electric laggolv.
Da har man minimalt driftskostnader. Helt nya modeller som f.eks. nya Brighsun 100% electric fjärrbuss garanterar 20ar livstid och 1000km (=100mil) med en batterieladdning.   https://www.youtube.com/watch?v=d70uvYW-KpA
WIFI, turistbussstandard (men ej toa), tidningar och det är mycket mer attraktivt än i en taget med S-Bane-standard (finns där sittplatsgaranti i taget ? Det ser ut sa at man har endast liten plats för ben...?).

Om en linje har ca. 30-40 min restid kan man koppla ihop flera linjer. F.eks. bussen kommar fra Ystad mot Köpenhamn och kör tillbaka till Lund - linjebyte vid vändplatsen i Danmark. Det betyder f.eks. 4-5 bussarna för 3 linjer i timmerstakt. Vid vändplatsen passar det ocksa bra för snabbt förarebyte samt kontroll av ID-kort.

Flygresenär + Jobpendlare + Shoppingskvinnor/tjejerna + turister samt pensionär = fullbokade bussarna... .

Kalkulationsexempel:
60 biljetter a 7,- € (70:-) = 420,- € per buss och halvtimme eller 45min.
Fullbokad dubbeldäckare:
90 biljetter a 7,- € = 630,- €
Själv om det gar extremt daligt (endast 5 personer per varje hallplatsen pa Lundslinjen):
25 biljetter a 7,- € = € 175,-
Ocksa detta är vinst !

I Tyskland betalar man 5 ar ej moms/skatte med 100% electric buss - gäller det ocksa i Sverige ?
Registrering av bussbolaget kan man välja i Danmark eller Sverige (i vilken är det lägre skatte ?) och nu finns det manga flyktningar ocksa som jobba gärna som förare för statliga minimumlön.

Jan

Citat från: bussexperte skrivet 05 januari 2016, 15:21:35 PM
Mhmm, jag vet inte... . Tar vi eksempelvis linjen fra Lund:
LundNorra(Gesingevägen/NorraRingen/Svenshögsvägen/UNI) - LundC - LundSödra(Södravägen/Malmövägen) - StaffanstorpNorra(Gullakravägen/NorraLundavägen) - StaffanstorpVest(Malmövägen/Västanvägen) - Köpenhamn

Sa blir det 5 hallplatser med gang/cykelavstand till stora delen fra befolkningen. ÖresundsTaget fra LundC kostar 134:- -
om man tar ca. 70/80/90:- (stamkund online/stamkund klippekort/kontant) för direktbuss maste det blir mycket attraktivt och normaltvis växlar stora delar fra passagerare fra taget och egen bil till bussen. Och om man välja taget maste man betalar stadsbuss i Lund extra för at kommar till centralstationen... (?).

Busstyp:
100% electric buss, f.ex. nya BYD dubbeldäckare electric eller Solaris 15m electric laggolv.
Da har man minimalt driftskostnader. Helt nya modeller som f.eks. nya Brighsun 100% electric fjärrbuss garanterar 20ar livstid och 1000km (=100mil) med en batterieladdning.   https://www.youtube.com/watch?v=d70uvYW-KpA
WIFI, turistbussstandard (men ej toa), tidningar och det är mycket mer attraktivt än i en taget med S-Bane-standard (finns där sittplatsgaranti i taget ? Det ser ut sa at man har endast liten plats för ben...?).

Om en linje har ca. 30-40 min restid kan man koppla ihop flera linjer. F.eks. bussen kommar fra Ystad mot Köpenhamn och kör tillbaka till Lund - linjebyte vid vändplatsen i Danmark. Det betyder f.eks. 4-5 bussarna för 3 linjer i timmerstakt. Vid vändplatsen passar det ocksa bra för snabbt förarebyte samt kontroll av ID-kort.

Flygresenär + Jobpendlare + Shoppingskvinnor/tjejerna + turister samt pensionär = fullbokade bussarna... .

Kalkulationsexempel:
60 biljetter a 7,- € (70:-) = 420,- € per buss och halvtimme eller 45min.
Fullbokad dubbeldäckare:
90 biljetter a 7,- € = 630,- €
Själv om det gar extremt daligt (endast 5 personer per varje hallplatsen pa Lundslinjen):
25 biljetter a 7,- € = € 175,-
Ocksa detta är vinst !

I Tyskland betalar man 5 ar ej moms/skatte med 100% electric buss - gäller det ocksa i Sverige ?
Registrering av bussbolaget kan man välja i Danmark eller Sverige (i vilken är det lägre skatte ?) och nu finns det manga flyktningar ocksa som jobba gärna som förare för statliga minimumlön.
Denna trafik tror jag inte på. I Sverige görs det ingen skillnad på biljettmoms om fordonet körs med eldrift. Eftersom det är brist på duktiga förare i Skåne, varför skulle de ta jobb med statlig garanti när det kan få avtalsenlig lön hos Nobina eller Transdev?
I branschen i 40 år