Fjärrbusstrafik i Sverige

Startat av bussexperte, 28 december 2015, 18:28:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

#30
amerikanskt bolag pumpar in pengar i företaget då det går med förlust, så uppenbarligen funkar det inte

Om man startar en nytt företag, en ny verksamhet sa innebär detta normalt alltid förluster om första 1, 2, 3 aren. Det är ganska normalt ocksa i andra brancher. Om man p.g.a. startar linjer med 1,- € priser de första veckorna sa blir det start-förluster som är helt normalt. Man maste nu ocksa ställs in kontors-personalen, hyra en kontor m.fl. men första biljetten kan säljas i höst eller vintern kanske. At kommar at verksamheten inställs plötsligt ser jag inte. Sa är det normalt at Flixbus har förluster och Onnibus ocksa, men kanske at dom har vinst fra 2017/2018.

At bli Nr. 1 i branchen har manga fördelar. F. eks. är man sa normaltvis alltid i TV och tidningar om det gällar jämföring med taget eller bil. Sa far man mycket gratis reklam och uppmärksamhet, Flixbus finns i Tyskland varje vecka i en TV-reportage, denna vecka f.eks. i "Undercover-Boss". Tänk pa: McDonalds=Hamburgerrestaurant/Snabbmat - IKEA=möbelhuset - LIDL=billigt livsmede - Nutella=nougatkräm - sociala nätet=Facebook - spice soppor=Maggi - sandwich=Subway - gatukök=Sibylla. Där finns alltid flera konkurrenter - men största är ledande i branchen oftast och absolut viktigast. Flixbus har i Tyskland ca. 70% marknadsandel. Sa dom dikterar prisniveau och vissa andra saker. Om Flixbus höjer priser - alla andra kan höjer ocksa lite och tvärtom. Om Flixbus maste sänkas sina priser för at fa bussen mer fullbokade - alla andra maste ocksa gar ner med prisen. Postbussen har nagra veckorna sen kopiat Flixbus-systemet med gratis storneringar - det fungerar ej om vid Postbus pengarna är förlorat och vid Flixbus far man pengarna tillbaka vid storneringar. Ocksa DB-tyska järnvägen har redan ändrats manga villkorer, priser, tilbud m.fl. p.g.a. stora trycket fra Flixbus - varje vecka byte mer personer fra taget till fjärrbuss i tyskland. Om folket tänkar vid "fjärrbuss" direkt mot "Flixbus" - sa är det perfekt för Flixbus.

Och tänk ocksa pa rabatter, Flixbus maste beställas nu varje ar ca. 300-400 nya fjärrbussarna. Da far man naturligtvis största rabatter vid bussproducenten. Samma är det med Stagecouch-gruppen som varje ar beställar fler än 1000 nya bussarna. Och tänk pa kontorspersonalen, fra en viss storlek maste man har alla avdelingar (controlling, marknadsföring, personalavdelningen, graphicdesign, webdesign, kundtjänst, facebook-sidan, tidtabeller, prisbildning m.fl.) Om man nu har 100 bussar i drift är det för kontorspersonalen mer effektivt än om man har endast 30 eller 40 bussar i drift.

Det kan ocksa finns 2 stora bolaget i branchen, f.eks. Viking-Line + Tallink-Silja eller ALDI + LIDL i Tyskland som har nästan samma marknadsandel och bestämma livsmedelpriser i Tyskland theoretisk gemensamt.

Och till slutet ökar värde fra bolaget om det är störst och har största marknadsandelen. Kanske ägaren vill sälja bolaget en dag - sa far han mycket mer pengarna om han är Nr. 1 i branchen. Alla vill bli Nr. 1 normaltvis - tänk pa Volkswagen. Toyota är lite större - men VW vill bli absolut största... .

repesorsa

[Men hur var det med Finland ? Det fanns 7 olika fjärrbussbolaget med mer än 1 linje 2013 - och 2016 finns kvar 3 (?) efter Onnibus-marknadsinträde. I


jag vet inte varifrån bussexperte fått det till att vi i Finland  skulle ha bara 3 (av 7) fjärrbussbolag kvar efter att Onnibus kom in. Alla gamla bolag finns nog kvar, Pohjolan Liikenne, Expressbus med Savonlinja, Paunu, Pekola och Vainio, samt bl.a. Koiviston Auto-gruppen med Jyväskylän Liikenne och Satakunnan Liikenne, som iofs minskat trafiken pga Onnibus på vissa linjer, men istället kom ju nya grupper som kortvariga bolag Onniexpress och Åbus, som köptes upp av Onnibus strax före jul.  Dessutom finns mindre bolag som Vuorela och Töysän Linja mfl.

h. Robert
 



bussexperte

Tackar för updatering fra Finland - men det är ocksa fragan om hur man räknar:
1) Pohjolan Liikenne
2) Expressbus.fi
3) Koivisto-Auto
4) Onnibus

Tillkommer flera mindre som Pori-Onniexpress, Vuorela m.fl. .
Men det är mycket bättre sa at det finns nästan alla kvar. Sa finns nu i dag mycket större tilbud för alla finska resenär än tidigare.

repesorsa

Måste rätta ett fel, Savonlinja kör fr.o.m. 1.1.2016 snabb/expressturerna under eget namn, inte längre i ExpressBus namn och så hade jag glömt att Länsilinjat kör i ExpressBus färger.

http://www.expressbus.fi/sv/expressbus-swe/

bussexperte

Ok, tackar :)

Finns nagon info / grafik om aktuella marknadsandelar i Sverige eller Finland ?

Var snälla och titta här: http://www.fernbusse.de/wp-content/uploads/2016/01/marktanteile.png


homer

Citat från: bussexperte skrivet 18 januari 2016, 16:14:35 PM
amerikanskt bolag pumpar in pengar i företaget då det går med förlust, så uppenbarligen funkar det inte

Om man startar en nytt företag, en ny verksamhet sa innebär detta normalt alltid förluster om första 1, 2, 3 aren. Det är ganska normalt ocksa i andra brancher. Om man p.g.a. startar linjer med 1,- € priser de första veckorna sa blir det start-förluster som är helt normalt. Man maste nu ocksa ställs in kontors-personalen, hyra en kontor m.fl. men första biljetten kan säljas i höst eller vintern kanske. At kommar at verksamheten inställs plötsligt ser jag inte. Sa är det normalt at Flixbus har förluster och Onnibus ocksa, men kanske at dom har vinst fra 2017/2018.

At bli Nr. 1 i branchen har manga fördelar. F. eks. är man sa normaltvis alltid i TV och tidningar om det gällar jämföring med taget eller bil. Sa far man mycket gratis reklam och uppmärksamhet, Flixbus finns i Tyskland varje vecka i en TV-reportage, denna vecka f.eks. i "Undercover-Boss". Tänk pa: McDonalds=Hamburgerrestaurant/Snabbmat - IKEA=möbelhuset - LIDL=billigt livsmede - Nutella=nougatkräm - sociala nätet=Facebook - spice soppor=Maggi - sandwich=Subway - gatukök=Sibylla. Där finns alltid flera konkurrenter - men största är ledande i branchen oftast och absolut viktigast. Flixbus har i Tyskland ca. 70% marknadsandel. Sa dom dikterar prisniveau och vissa andra saker. Om Flixbus höjer priser - alla andra kan höjer ocksa lite och tvärtom. Om Flixbus maste sänkas sina priser för at fa bussen mer fullbokade - alla andra maste ocksa gar ner med prisen. Postbussen har nagra veckorna sen kopiat Flixbus-systemet med gratis storneringar - det fungerar ej om vid Postbus pengarna är förlorat och vid Flixbus far man pengarna tillbaka vid storneringar. Ocksa DB-tyska järnvägen har redan ändrats manga villkorer, priser, tilbud m.fl. p.g.a. stora trycket fra Flixbus - varje vecka byte mer personer fra taget till fjärrbuss i tyskland. Om folket tänkar vid "fjärrbuss" direkt mot "Flixbus" - sa är det perfekt för Flixbus.

Och tänk ocksa pa rabatter, Flixbus maste beställas nu varje ar ca. 300-400 nya fjärrbussarna. Da far man naturligtvis största rabatter vid bussproducenten. Samma är det med Stagecouch-gruppen som varje ar beställar fler än 1000 nya bussarna. Och tänk pa kontorspersonalen, fra en viss storlek maste man har alla avdelingar (controlling, marknadsföring, personalavdelningen, graphicdesign, webdesign, kundtjänst, facebook-sidan, tidtabeller, prisbildning m.fl.) Om man nu har 100 bussar i drift är det för kontorspersonalen mer effektivt än om man har endast 30 eller 40 bussar i drift.

Det kan ocksa finns 2 stora bolaget i branchen, f.eks. Viking-Line + Tallink-Silja eller ALDI + LIDL i Tyskland som har nästan samma marknadsandel och bestämma livsmedelpriser i Tyskland theoretisk gemensamt.

Och till slutet ökar värde fra bolaget om det är störst och har största marknadsandelen. Kanske ägaren vill sälja bolaget en dag - sa far han mycket mer pengarna om han är Nr. 1 i branchen. Alla vill bli Nr. 1 normaltvis - tänk pa Volkswagen. Toyota är lite större - men VW vill bli absolut största... .

Du nämner Lidl, när de kom till sverige för c:a 15 år sedan, var de en del som trodde Ica och coop skulle försvinna, men så har inte skett, liksom tyska Media Markt som också kom till sverige för 6-7 år sedan, dom trodde dom kunde konkurrera ut de inhemska kedjorna, visserligen har några försvunnit, med de största (elgiganten och Siba) finns kvar, och Media Markt blöder betydligt mer än elgiganten...

vad gäller bussköp, så är de inte bara tyska flixbus som gör stora inköp och kan få bra pris, även Swebus/Nobina gör stora inköp varje år och kan säker få minst lika förmånliga rabatter...

Lars_L

Visst finns det fördelar med att vara störst. Det är dock inget man når med en gång.

Nu måste jag säga att jag tror ofta att den modell som bussexperte beskriver fungerar mycket väl. Jag tror exempelvis att MTRExpress som konkurrerar med Sj om tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg skulle ha använt den metoden. Där finns nämligen en relativt stor grupp resande - och särskilt om man räknar in flyget också. Nu kör man efter nästan ett år fortfarande mest med halvtomma eller nästan tomma avgångar. Med en sådan dålig affärsplan borde man aldrig ha startat verksamheten.

Men även om man säljer biljetter för 1 Euro mellan Göteborg och Stockholm, så får man inte så många extra resande - förutom de man lockar över från Netbuss. För de allra flesta är det nämligen värt att lägga till 150 kronor och åka tåget på 3 timmar, istället för 6-7 timmar med buss. Det senare gör man ju bara om man inte har något annat alternativ. 6-7 timmar är ju också alldeles för lång restid, för att man ska göra det som en weekend-resa. Endera får man åka på natten, eller så måste man nästan åka hem, innan man har kommit dit. Det är det som är skillnaden mot Tyskland där man har regioner med någon miljon invånare med några timmars restid.



Men för att få alla fördelar så räcker det inte med att kunna lägga en stor order på bussar (specifika krav som ändå måste till för olika marknader drar också upp en del av kostnaderna). Men ett bolag som Nobina (som kör Swebus) har en flotta på omkring 3500 fordon, vilket innebär att man köper omkring 350 bussar per år! Då är man ganska stark i förhandlingar om bussar också.

Swebus använder ju redan underentreprenörer och partners för att köra en del av trafiken, vilket gör den mycket kostnadseffektiv. Genom att exempelvis Swebus genom Nobina kör så mycket allmän kollektivtrafik, så har man de overheadfördelar runt administration av trafiken som behövs. Internet och sådant är ju små kostnader i sammanhanget. Där har man ju mycket lättare än om Flexibus ska ordna ett kontor i Sverige för bara den här trafiken. Man måste ju - även om man gör mycket från huvudkontoret - ändå ha en organisation i landet. Det blir dyrt att bygga upp, oavsett om man kör genom underentreprenörer eller ej.

Swebus har ju också väldigt lång erfarenhet på marknaden. Man har redan hunnit testa en del idéer (som att ha tät trafik mellan Uppsala och Stockholm och mellan Stockholm och Arlanda) bara för att konstatera att det är marknader som det inte går att konkurrera på.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

bussexperte

#37
skulle försvinna

Jag har inte sagt, att Swebus "skulle försvinna" - men det blir säkert nagra förändringar med priser, bussarna m.fl. om Flixbus kommar.

Det blir spännande at ser. Titta en gang till här: http://www.fernbusse.de/wp-content/uploads/2016/01/marktanteile.png
Grafiken är aret 2015. 2012 hade "gamla" Eurolines+Berlinlinienbus tillsammen 100% marknadsandel - och i dag är det 9% endast.

åka tåget på 3 timmar, istället för 6-7 timmar med buss

Det är onödigt langsamt fra busserna i dag. Göteborg-Stockholm är 470km - nästan hela sträckningen motorväg utan nagra km mellan Ulricehamn och Jönköping. I Tyskland kör fjärrbussarna 275km motorväg mellan HamburgCentral och BerlinUTegel i 3 timmar. Sa kan man köra Göteborg-Stockholm ocksa bekvämt i ca. 5:10 eller 5:20 inkluderat 5min paus för förarbyte i Jönköping där finns bussterminalen strax nära vägen. Och manga taget tar 3:20 - sa är skillnaden mot 5:10 betydligt mindre än i dag. Men naturligtvis kan det bli stor konkurranse med MTR, SJ, Swebus och Nettbuss - men med taget har man normalt alltid högre driftskostnader än med en 90-platser Euro6-dubbeldäckare som kör vid konstant 100km/t med ca. 20 liter diesel per 10 mil. ((Vad är aktuellt diesel-prisen i Sverige ? I Teneriffa kostar det endast 0,70 Euro !))

Realistisk Eksempel: 90 platser x 100:-SEK per biljett = 9000:- SEK x 2 (retur) = 18.000:- SEK per 12 timmers-omlopp i kassan.
Kostnader: Driftkostnader ca. 940km + 12 timmer förarelön = ? Är det bra vinst kvar eller inte ? 2 omlopp i 24-timmer = 36.000 SEK per buss... .

Och hur mycket personer byte snabbt fra andra bussarna, taget och egen bil mot splitternya komfortabla bussarna där biljetten kostar endast en hundralapp ? Säkert sparar man med taget ca. tid fra en futbollsspel, men glöm ej, at de flesta tagbiljetten är mycket dyrare än 150:- eller 185:- SEK och är ej avbokningsbar. Vid Flixbus kan du stornerar gratis upp till 15minuter före avgang alltid.

För dom andra byerna maste man köra en egen linje (Stockholm-(Nyköping/Skavsta)-Norrköping-Linköping-Mjölby-Jönköping-(Ulricehamn)-Boras-(LandvetterFlygplats)-Göteborg) som tar längre, men där kan man sälja varje plats 2 ganger (f. eks. Stockholm-Linköping + Jönköping-LandvetterFlygplats).

Nobina (som kör Swebus) har en flotta på omkring 3500 fordon
Det är bra om där finns stora bolaget och finanskraft bakom - men om Swebus inte nu öppnar en stor antal nya linjer är man snabbt en liten företag i fjärrbussbranchen jämfört med Flixbus och spelar snart nästan ingen roll mer som Berlinlinienbus i Tyskland i dag. Flixbus kommar med en stort antal linjer förmodligen (f. eks. Mora-Rättvik-Leksand-Borlänge-Avesta-Enköping-Stockholm eller Gävle-Sandviken-Falun-Borlänge-Ludvika-Kopparberg-Lindesberg-Örebro-Motala-Mjölby-Tranas-Eksjö-Vetlanda-Emmaboda-Karlskrona (eller mot Växjö-Tingsryd-Karlshamn). Om nu en tjej/killar fra Emmaboda eller Tingsryd ska studera i Uppsala eller Umea f.eks. och där finns endast Flixbus hemma i Smaland som landstäckande bussbolaget. Bokar de hela vägen med Flixbus (inkluderat eventuellt byte) eller boka de nagon transportmedel plus byte till Swebus nagonstans ??? Det är största problemet fra alla konkurrenterna i Tyskland aktuellt - Flixbus bjuder pa de flesta förbindelse, avganger och har oftast monopolet i manga mindre byerna men alla linjer och avgangar fra alla konkurrenterna har Flixbus satsar pa egna parallela avganger. Sa det betyder at theoretisk alla passagerare behövs endast Flixbus - man maste ej har konkurrenterna för at resa fra A till B - och därför är Flixbus ocksa ej billigast - dom andra maste gar ner med prisen för at fa bokningar.

(Endast som Info: I Tyskland fanns Berlinlinienbus + Eurolines alltid, ocksa före marknadsöppningen 2013)


Björn Lövdahl

Bussterminalen i Jönköping ligger en bra bit ifrån motorvägen.
Nej det här tror jag inte ett dugg på
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

roggek

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 januari 2016, 22:14:20 PM
Bussterminalen i Jönköping ligger en bra bit ifrån motorvägen.
Nej det här tror jag inte ett dugg på

Jag kan trösta dig med en sak:
Det gör vi andra inte heller...

Sundås

Citat från: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 17:56:04 PM

Om nu en tjej/killar fra Emmaboda eller Tingsryd ska studera i Uppsala eller Umea f.eks. och där finns endast Flixbus hemma i Smaland som landstäckande bussbolaget. Bokar de hela vägen med Flixbus (inkluderat eventuellt byte) eller boka de nagon transportmedel plus byte till Swebus nagonstans ???


Man skall ha med sig att inrikesflyget också är ganska prisvärt på sina håll om man är ute i tid..

Från de mindre orterna här nere i Småland (beakta att till exempel Emmaboda endast har runt 5000 invånare) och norrut finns egentligen tre alternativ - tåg hela vägen, tåg kombinerat med flyg eller buss. Flygpriserna exempelvis Kalmar-Stockholm ligger ofta lägre än tåg Kalmar-Stockholm om man bokar i tid, och då kommer man upp på en timme (och då är det värt att ta sig in till Kalmar). Från Bromma finns dessutom anslutningsflyg till i stort sett hela norra Sverige. Kalmar-Stockholm med buss är relativt billigt men tar ganska många timmar och för högst personlig del är det ofta sista utvägen, och isåfall blir det oftast med Silverlinjen som kör med paus på vägen upp, men inte går inom varje ort på vägen som Swebus gör.

På sträckan Kalmar-Stockholm gjordes ju ett försök för några år sedan ett försök med "Stockholmsexpressen", som dock inte slutade så väl för det bolag som körde trafiken.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars_L

Sedan har ju inte dålig lönsamhet gjort att företag struntat i att försöka starta expressbusstrafik i Sverige, Se bara på den nya Arlandatrafiken med Airshuttle som verkar tycka det är kul att köra runt med tomma bussar. Fast där har man förvisso valt att inte starta något priskrig...

Men - det kommer nog vara svårt att hitta någon svensk partner att samarbeta med. Inte minst eftersom expressbusstrafik kräver att man har lägenheter och annat, eller förare stationerade på andra orter (såsom Jönköping).

Ska man expandera på svenska marknaden utan att använda sig av underentreprenörer, krävs det mycket kapital. Svårt att se när bolagen tycks göra stora förluster att man skulle ha några större summor att expandera för på nya marknader.

Svenska marknaden är som sagts här ganska mogen i ett avlångt land med stora avstånd och liten befolkning. Mycket har man redan provat på också. Det gör att det nog är en av de sista marknaderna som det är värt att satsa på. Men att någon kommer försöka förr eller senare är jag övertygad om.


Även Swebus har ju haft mer snabba turer till Göteborg, som tagit ungefär 6-timmar. Har själv åkt ibland från Göteborg (om än det var många år sedan nu) och det brukade väl vara 5-10 passagerare kvar till Stockholm om man åkte natturen. Det är ju orsaken till att man nuförtiden kör via flygplatser och andra viktiga målpunkter för nattresenärerna.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Turbo

Lingmerths kör Växjö - Stockholm Svenska Buss
Nils Buss          Målila - Stockholm Svenska Buss
Tvärt om vad som finns noterat ovan.