Sveriges sista(?)MaxCi...

Startat av Ulf Berlin, 20 december 2015, 16:29:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 december 2015, 02:10:33 AM
F d Borås Lokaltrafik 032, DAG490, finns också kvar, om än avställd från 2010-06-22. Den tillhör sedan 2012-12-13 Assistancekåren Sweden och finns uppställd ett stenkast från BL:s anläggning. Den tillhörde under en tid Viskastandsgymnasiet i Borås.

Den ser jag varje gång jag kör till Borås .. den rulla ofta på linje 7 tillsammans med 030-033  om jag minns rätt några av dessa tillhörde inte mina favoriter även om jag är en stor MaxCi vän  fina att köra var de .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Öden

Hej !

Kan tillägga att MCZ 466 från 1996 än så länge finns kvar i livet. Ha en längre tid stått avställd hos NNT i Gävle.
Men kanske inte så länge till, motorn ska säljas och resten till skrot. Urspr. Pitebuss nr. 5.

Mvh Peter Ö

Ersa

Citat från: Jona skrivet 22 december 2015, 22:35:26 PM
Har inte Veolia i Umeå kvar någon gammal scania maxci från Polarbuss eller är dom borta numera?

Jag har för mig att det börjar bli ett antal år sedan de tre etanol MaxCi-vagnarna i Umeå fasades ut. Detta berodde säkerligen mest på att de bussar som hade etanolmotorer ansågs rätt dyra i daglig drift jämfört med dieslarna, och därför fasades ut först, då ju etanolkravet sedan länge är historia. Antagligen är det idag även väldigt tunt med OmniCity-ledvagnar kvar i trafik i samma stad, pga samma drivmedel.

Men visst ler man än idag över minnena hur dessa "stridsvagnar" plöjde sig fram i alla slags väder, inkl snöstorm längs oplogade vägar! Med diffspärren var en dåligt snöröjd Gammliabacke inga bekymmer att klättra uppför!  :)

Esbjörn

Citat från: j-a skrivet 25 december 2015, 22:01:13 PM
Var det den som stod på parkeringen vid en vägkrog längs E4 söder om Sundsvall tidigare i höstas??

Nej det kan det inte ha varit. Den har legat på samma plats några år.

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 30 december 2015, 14:26:17 PM
Jag har för mig att det börjar bli ett antal år sedan de tre etanol MaxCi-vagnarna i Umeå fasades ut. Detta berodde säkerligen mest på att de bussar som hade etanolmotorer ansågs rätt dyra i daglig drift jämfört med dieslarna, och därför fasades ut först, då ju etanolkravet sedan länge är historia. Antagligen är det idag även väldigt tunt med OmniCity-ledvagnar kvar i trafik i samma stad, pga samma drivmedel.

Men visst ler man än idag över minnena hur dessa "stridsvagnar" plöjde sig fram i alla slags väder, inkl snöstorm längs oplogade vägar! Med diffspärren var en dåligt snöröjd Gammliabacke inga bekymmer att klättra uppför!  :)

Jag tror att dom försvann 2010, den första redan på våren efter motorhaveri och dom andra två i början av sommaren.