Hur transporteras bussar från tillverkare till kund?

Startat av Bengt Jönsson, 26 november 2007, 19:30:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Trevligt, hoppas att jag kommer få åka med hämta eller till och med få köra hem buss någon gång i framtiden.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

bjalle

Blue

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 06 december 2007, 23:59:07 PM
Är den ovan visade vagn denna:

Japp det är samma buss, 65000mil senare!
Det är tillochmed jag bakom ratten!
Såg den igår på din sida och skrev i gästboken.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

bjalle

Citat från: Blue skrivet 07 december 2007, 00:05:29 AM
Japp det är samma buss, 65000mil senare!
Det är tillochmed jag bakom ratten!
Såg den igår på din sida och skrev i gästboken.

Jo jag såg det..Tack så mycke och besök gärna sidan mer :)

Nico

Det här är lite mera OT i sammanhanget, men på årets 'Hjulmarknad' i Stockholm så passade jag på att inhandla den trevliga boken "Dubbeldäckare i Stockholm – Tiden då vi åkte kollektivt på höjden" av Leif Stolt. Där finns bl.a. en ganska maffig bild från Frihamnen, tagen 1964, och den visar hur en av de första nylevererade H31 Büssing Senator lyfts iland med en hamnkran. Dessa bussar var ju för höga för vissa partier på det allmänna vägnätet och fick därför istället åka båt till Stockholm. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 26 november 2007, 19:30:15 PM
Att sitta och "honka" på Autobahn med en (stads)buss växlad för stadstrafik i 70 - 80 km/h torde vara rena döden..

Vet inte om jag upplevt en "stadsbuss" som inte klarar 90-100 km/h sedan CR76 - CR111 och Volvo B58 försvann.
Det beror ju på vilken bakaxelväxel som väljs, vilken toppfart bussen får och ja tror ju att de flesta svenska köpare slutade välja de låga utväxlingarna någon gång under början på 80-talet.
Sedan gäller ju gängse hastighetsbegränsningar för bussar (bl.a. tempo 100) i Tyskland....
;-)