Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa i SL trafiken 2017

Startat av eldani, 08 december 2015, 21:08:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 11 december 2015, 23:43:32 PM
Men om 90 % har en avvikande resa så har väl en massa människor valt fel standardresa. Kan man inte få dem att förstå att de ska välja sin vanligaste resa som standardresa?

Förmodligen inte, pga av flera skäl. Försäljarna här ute säljer reskassekort enbart med två kupongers standardresa utan att fråga kunderna vad de önskar. Om detta sker pga okunskap eller lathet är oklart. Dessutom är den lilla minoritet som har koll på kupongsystemet nöjda med en så liten standardresa, då de tror att fyra kupongers standardresa leder till att kortet dräneras snabbt vid resor i t.ex tunnelbanan. Man har ingen direkt tilltro till SLs system helt enkelt.

Dessutom har SL själva tydligen angett att ungefär hälften av alla som reser över en zongräns med ett reskassekort alltid betalar för lite. På 639 och 676 känns det spontant som att den andelen är en gnutta högre.

Lars_L

Feltanken med att alla ska välja "standardresa" är ju att för alla som bor utanför zon A, ser resandet ganska olika ut från gång till gång. Det är ju hela grejen med att inte ha periodkort. Det krävs ju inte många resor för att få ihop till ett periodkort per månad, om man ofta åker över en zongräns.

Tror att tanken helt enkelt bygger på en tro att folk med reskassa är de som åker till närmaste centrumet några gånger i veckan för att handla. Men så fungerar ju inte Stockholm idag. Dessutom åker man till olika centrum och ibland till stan. Många använder ju reskassa (inte minst äldre) för att hälsa på vänner som kan vara utspridda rätt långt ute i periferin, eller kanske bara på andra sidan en kommungräns där en zongräns går.

Systemet är helt enkelt inte gjort för att fungera med reskassa. Egentligen är ju systemet byggt för att man ska ha avläsning när man stiger av. Det var ju när politikerna stoppade den delen, som det blev ett hopplöst system - helt enkelt för att systemet inte är byggt för att bestämma olika antal biljetter per resa i förväg, beroende på vart resenären ska åka

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 11 december 2015, 22:08:58 PM
Jag har kört linjetrafik i ett flertal andra län, men inte ens i Västerbotten med sitt låsta system hade den dåvarande biljettmaskinen ett så dåligt gränssnitt och krävde så många knapptryckningar för sällanresenärer som åkte "avvikande" vägar. Man får nog gå tillbaka till 1990-talets system med magnetkort och gröna lådan för att hitta ett motsvarande krångligt gränssnitt.
Inte heller ULs dåvarande röda Almexmaskiner krävde lika mycket ståtid vid hållplatser och så stort antal knapptryckningar som dagens SL Access gör vid minsta lilla avvikande resa.

Accessen är oslagbar då folk åker det som är inlagt på sitt kort, och bara lägger på det. Men så fort det blir en avvikande resa (dvs för 90% av alla reskasseresenärer i länets norra tredjedel) så tar det tid.

Ja, jag slutade I Orebro 2009 och då var det fortfarande magnetkort där. Kanske har ändrats nu, inte varit där sen dess. Det krävde åtminstone fler än 9 tryck eftersom man skulle fylla I från vilken zon man åkte och sen till vilken zon man skulle till. Och varje zon hade 4 siffror.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 12 december 2015, 12:15:35 PM
Ja, jag slutade I Orebro 2009 och då var det fortfarande magnetkort där. Kanske har ändrats nu, inte varit där sen dess. Det krävde åtminstone fler än 9 tryck eftersom man skulle fylla I från vilken zon man åkte och sen till vilken zon man skulle till. Och varje zon hade 4 siffror.

Fyrsiffrigt är det även i de nordligaste länen, men där pilade man fram utgångspunkten medan man körde (precis som man korrigerade SL-stämpeln under färd). Låg slutmålet längs bussens egen färdväg kunde man enkelt pila fram även det.
Den enda gång det blev lite mer avancerat var när folk skulle till en avlägsen ort längs en annan busslinje och man blev tvungen att leta fram den fyrsiffriga koden i en bok. Fast de mest rutinerade resenärerna visste ju vad deras taxepunkt hette, och kunde därför utropa "Ope 3700" eller "Brunflo 3026" med ett leende redan innan de hunnit in i bussen.

Jämfört med SL-resenären som inte vet vilken zon denne är i, vilken zon denne skall till, eller hur många kuponger som går åt till dennes resa. I många fall vet de inte ens vad de har för slags standardresa inlagd på sitt eget kort.

CW66

Jag började i Malmö 1990, och då hade vi Scanpoint.
Man befann sig i en zon, men fick då stega fram till den zonen man var i när man skulle ta på resenärer. Sedan talade dom om var man skulle och då slog man in det tresiffriga zon-numret på till-zonen och ut med biljetten - hur enkelt som helst. Zon-numrena lärde man sig ju ganska snabbt i huvudet och visste vilka ställen som hade vilken zon på de linjerna man körde. Hamnade man på någon linje man inte kört så fanns det en manual där ställena stod tillsammans med zon-numret som man fick se till att ha med sig under körningen.

Idag sköts till och med frånzonen säkerligen med gps-system som håller reda på var du är och folk vet säkert var dom ska om man frågar dom kan man anta...

Jag tycker argumentet att förarna inte skulle vara samarbetsvilliga att utföra sådana saker, utan bara helst ska sitta med armarna i kors för att det skall passa ett väldigt märkligt argument.
Det är väl inte förarna som skall bestämma hur taxan skall se ut? En förare är satt att utföra sitt arbete, accepterar han inte det får han ärligt talat söka sig något annat jobb, kanske låter lite hårt, men så fungerar det ju överallt - vill du inte gasa när du kör tåg, nä då får du söka dig något jobb som inte innehåller tågkörning osv.

Jag tycker kontaktpriser skall vara dyra, det är ju ett styrmedel som för över kontantresenärer så långt som möjligt till periodkort. Är kontantpriset billigt betalar ju folk "för mycket" kontant....tex de som åker "mellanmycket" istället för räkna på det och kolla hur värt det är med ett periodkort - som inte behöver gälla en hel månad tvunget.

Ersa

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 13 december 2015, 10:08:06 AM
Jag tycker argumentet att förarna inte skulle vara samarbetsvilliga att utföra sådana saker, utan bara helst ska sitta med armarna i kors för att det skall passa ett väldigt märkligt argument.
Det är väl inte förarna som skall bestämma hur taxan skall se ut? En förare är satt att utföra sitt arbete, accepterar han inte det får han ärligt talat söka sig något annat jobb, kanske låter lite hårt, men så fungerar det ju överallt - vill du inte gasa när du kör tåg, nä då får du söka dig något jobb som inte innehåller tågkörning osv.

Jag har varken kommit med några argument eller försvarat arbetssättet "armarna i kors". Utan bara försökt belysa hur det i praktiken ser ut på många håll idag. Det finns idag problem, men dessa är ju upp till Trafikförvaltningen och operatörerna att lösa.

CW66

Nä, det är klart...
Det du skrev citerat nedan är ju inte några argument  :)

"Visst går det, men då har vi de 7-8 eller kanske uppåt 10 knapptrycken igen, på en svårläst ålderstigen gråsvart display. Detta är knappast något som inte ens den mest optimistiske och minst tidspressade innerstadsföraren jublar över att få utföra."

"Absolut ska det fungera så i teorin. Men i praktiken blir det ofta svårare att få en positiv, samarbetsvillig och arbetsvillig förarkår om man kräver att de skall hantera ett användarovänligt otympligt tidsödande biljettsystem.
"

Jag är väl bara av uppfattningen att söker man ett jobb är man även satt att utföra arbetsuppgiften, hur mycket man jublar eller är samarbetsvillig eller inte....oavsett hur många knapptryckningar man måste ha till ett valt system...även om jag håller med att det är dumt - utan att överdramatisera....

Och nej, jag är som alltid inte ute efter att föra någon personlig vendetta mot dig, utan bemöter bara vad jag tycker är överdramatiserade och inlägg jag inte håller med om precis som alla andra - *suck*

Ulf Berlin

Det största problemet med införandet av accesskort är(som tidigare)
att SL har så oerhört svårt att informera resenärerna hur korten fungerar samt att det inom länet
har tillkommit många"ovana"resenärer som gärna skulle vilja åka kollektivt än att ta bilen(hela vägen),
vilka kräver enkel information såsom SL(och dess utförare/försäljare)har såå svårt att förklara enkelt för.../Ulf

yngrot

Jag har precis som Svensk Busshistoira använt Scanpoint  och den gick bra att använda men tyvärr är inte efterträda lika enkel att använda  Västtrafik har ju samma typ som SL  och det krävs i vissa lägen många fler knapptryckningar än på Scanpoint  men som sagt bara försöka gilla läget . Tyvärr har ju även Västtrafik varit dåliga med info om hur folk ska använda systemet med + och T knapp 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina