Säljs-problemer med MAN-turistbussarna ?

Startat av bussexperte, 04 december 2015, 14:36:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

MAN-Truck+Buss-chefen sparkar under sista manaden - där finns nu flera nya manager i MAN-Truck+Bus Styrelsen. Officiellt heter det "sluta samarbete pa egen önskemal" - men vi veta allt vad det betyder... . En fra nya manager har kommit fra konkurrenten Daimler Buses.

De kan har natürligtvis 1000 orsaker men här nagra fakta:
- Fjärrbusserna i Europa har en historisk boom men speciellt under 2015 var det ingen dubbeldäckare och endast en mycket liten antal MAN-Lions-Coach som sättas i trafik ! De flesta bussarna är fra SETRA/Mercedes men ocksa VDL lyckades att sälja fler fjärrbussarna än MAN-Neoplan !
- Antal dubbeldäckare aktuellt (byggt 2013-2015)+under leverans i fjärrbusstrafik Tyskland/Nederland/Österrike:
Flixbus SETRA 431 DT ca. 130
Berlinlinienbus-IC-Bus SETRA 431 DT ca. 70
Flixbus ASTROMEGA 15
Megabus ASTROMEGA 16
Flixbus VDL-SYNERGY 2
Flixbus MAN-Neoplan-Skyliner (byggt före 2014 !): 3
Dessutom har flera bussbolaget byte dubbeldäckare-flottan fra Skyliner till SETRA 431 DT i hela Europa, f.ex. lavprisexkspressen.no eller ecolines.net
http://bnn-news.ru/wp-content/gallery/ecolines/let_12900556.jpg
http://www.focus.lv/sites/default/files/styles/image_530x367/public/a21-196.jpg
Ocksa i Sverige är nya SETRA 431 DT (Bergkvarabuss, Nettbuss...) och Astromega (Skane...) mer populärt än Skyliner.

Det var en katastrophalt fel att sluta samarbete med VISION-dubbeldäckare-fabriken vid konkurs 2012 - strax före gigantiska fjärrbussboomen.
http://www.shapeloft.com/imageupload/2013/06/27/0/image-165514-b135b596.jpg
http://www.stadtbus2.de/2012/grafiken/aktuell_1206_viseon-3.jpg
http://www.bus-bild.de/1024/ew-1074-viseon-ldd-14-96352.jpg
Stora dubbeldäckare med 90 eller 100 platser är precis vad manga bussbolaget vill har aktuellt, Viseon-modellen var optisk attraktivt ocksa - men Skyliner-modellen är för liten med endast 75platser och precis i viktigaste tiden 2013, 2014, 2015 fanns ej Skyliner-fabrik !
Kända beställningar Skyliner-fjärrbussarna: 0    Kända leverans Skyliner-turistbussarna: 1
http://www.bus-bild.de/1200/neoplan-skyliner-efinger-erstes-tuerkei-128529.jpg

Varför finns ej bättre kooperation fra MAN f.ex. med Beulas-Jewel pa samma sätt som SCANIA med vanHool-Astromega ?

Ocksa vid MAN-Lions-Coach och Tourliner och Neoplan-Cityliner var det mycket daligt under 2015. Nästan alla fjärrbuss-bolaget i Tyskland har beställt SETRA 516/517 eller Mercedes-Tourismo L. MAN-modellerna är mycket gammal och Neoplan är för dyrt. Sa det är ett stort uppdrag nu för nya MAN-Bus-styrelsen at sälja i framtiden fler bussarna. Speciellt för fjärrbusstrafik maste man har passande nya modellerna.





Kurra-Gurra

Citat från: bussexperte skrivet 04 december 2015, 14:36:44 PM
1MAN-Truck+Buss-chefen sparkar under sista manaden - där finns nu flera nya manager i MAN-Truck+Bus Styrelsen. Officiellt heter det "sluta samarbete pa egen önskemal" - men vi veta allt vad det betyder... . En fra nya manager har kommit fra konkurrenten Daimler Buses.

De kan har natürligtvis 1000 orsaker men här nagra fakta:
- Fjärrbusserna i Europa har en historisk boom men speciellt under 2015 var det ingen dubbeldäckare och endast en mycket liten antal MAN-Lions-Coach som sättas i trafik ! De flesta bussarna är fra SETRA/Mercedes men ocksa VDL lyckades att sälja fler fjärrbussarna än MAN-Neoplan !
- Antal dubbeldäckare aktuellt (byggt 2013-2015)+under leverans i fjärrbusstrafik Tyskland/Nederland/Österrike:
Flixbus SETRA 431 DT ca. 130
Berlinlinienbus-IC-Bus SETRA 431 DT ca. 70
Flixbus ASTROMEGA 15
Megabus ASTROMEGA 16
Flixbus VDL-SYNERGY 2
Flixbus MAN-Neoplan-Skyliner (byggt före 2014 !): 3
Dessutom har flera bussbolaget byte dubbeldäckare-flottan fra Skyliner till SETRA 431 DT i hela Europa, f.ex. lavprisexkspressen.no eller ecolines.net
http://bnn-news.ru/wp-content/gallery/ecolines/let_12900556.jpg
http://www.focus.lv/sites/default/files/styles/image_530x367/public/a21-196.jpg
Ocksa i Sverige är nya SETRA 431 DT (Bergkvarabuss, Nettbuss...) och Astromega (Skane...) mer populärt än Skyliner.

Det var en katastrophalt fel att sluta samarbete med VISION-dubbeldäckare-fabriken vid konkurs 2012 - strax före gigantiska fjärrbussboomen.
http://www.shapeloft.com/imageupload/2013/06/27/0/image-165514-b135b596.jpg
http://www.stadtbus2.de/2012/grafiken/aktuell_1206_viseon-3.jpg
http://www.bus-bild.de/1024/ew-1074-viseon-ldd-14-96352.jpg
Stora dubbeldäckare med 90 eller 100 platser är precis vad manga bussbolaget vill har aktuellt, Viseon-modellen var optisk attraktivt ocksa - men Skyliner-modellen är för liten med endast 75platser och precis i viktigaste tiden 2013, 2014, 2015 fanns ej Skyliner-fabrik !
Kända beställningar Skyliner-fjärrbussarna: 0    Kända leverans Skyliner-turistbussarna: 1
http://www.bus-bild.de/1200/neoplan-skyliner-efinger-erstes-tuerkei-128529.jpg

2Varför finns ej bättre kooperation fra MAN f.ex. med Beulas-Jewel pa samma sätt som SCANIA med vanHool-Astromega ?

3Ocksa vid MAN-Lions-Coach och Tourliner och Neoplan-Cityliner var det mycket daligt under 2015. Nästan alla fjärrbuss-bolaget i Tyskland har beställt SETRA 516/517 eller Mercedes-Tourismo L. MAN-modellerna är mycket gammal och Neoplan är för dyrt. Sa det är ett stort uppdrag nu för nya MAN-Bus-styrelsen at sälja i framtiden fler bussarna. Speciellt för fjärrbusstrafik maste man har passande nya modellerna.
1. Om försäljningen har gått såhär dåligt är det självklart att VD ska ha sparken! Hoppas att han har ett D-körkort, så att han kan försörja sig fortsättningsvis  ;)

2. Varför MAN inte samarbetar bättre med karosserifabriker är ju för att man vil sälja sina egne helbyggda bussar, som man har mycket bättre vinstmarginaler på, än att bara sälja busschassien. Det här hade även Scania svårt att fatta under lång tid, men de verkar äntligen som om de har insett att många kunder faktiskt vill ha karosser av hög kvalitet från anrika karossfabriker Som VanHool och Irizar, och är beredda att betala för en bra produkt!

3. Även Kässbohrer-Setra är ju svindyra, så Neoplans största problem är ju inte priset, utan KVALITETEN! Neoplan har ett ökänt rykte att vara problemfyllda, och att eftermarknaden inte är speciellt intrsserad av att hjälpa till när alla garantiärenden ska åtgärdas. Neoplans största försäljningsargument är ju den häftiga designen, och det är mest intressant på rena turistkörningar. I linjetrafik vill folk frakta arslet från punkt A till punkt B för en billig peng och skiter i om bussen har frän design, sålänge den är hel och ren!
MAN däremot är billiga och lämnar förmånlig finansiering. Detta tillsammans med att de är lättkörda och kort leveranstid gör att de har sålt mycket stadsbussar, där priset och möjligheten att beställa 100 bussar på ett bräde är det som räknas. Turistbussar däremot säljer inte sig själva, någon måste sälja dem. Detta är något som de flesta tillverkarna av tunga fordon fortfarande inte verkar ha fattat! De flesta verkar tro att om man gör mycket reklam för sina fina/bra/starka/manliga/ekonomiska lastbilar, så följer buss-sidan med, så är dock inte fallet! Det är nästan bara Mercedes-Benz/SETRA, och till viss del Volvo som verkar ha kommit på detta  ???

bussexperte

Strategisk samarbete mellan vanHool och Scania är en vinst/vinst - situation och kan bli en exempel för MAN.

Kraftigt samarbete med en kinesisk bussproducent och en südeuropäisk bussproducent.

http://www.chinabuses.org/uploadfile/product/pdt_upload/200907/20090722024443730.jpg
http://www.irmaosmota.pt/wpimages/wpc3e80798_05_06.jpg

Där kan man kombinera modernt design, lagt arbetskostnader med bra distributions-, försäljnings-, service- och finanseringsnätet med namn och know-how fra MAN.