Sohlbergs i konkurs? (blev rekonstruktion!)

Startat av mittlinje, 20 november 2015, 14:40:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Researrangören skrivet 14 december 2015, 22:58:34 PM
Sohlberg Buss är numera utköpta ur On Holiday och bolaget är alltså inte längre en del av Sohlbergkoncernen. Bolaget kommer även fortsättningsvis använda Sohlberg Buss som en viktig leverantör av bussar. I styrelsen för bolaget sitter nu P O Svensson, Susanne Larsson, Mats Ölvemark och Bengt Ölvemark. Övriga personer, som har stark knytning till Sohlberg Buss, har lämnat styrelsen.

Tack för klarläggandet. Den nya styrelsen har alla sin bakgrund i Ölvemarks, som numera ägs av Bergkvarabuss. Om On Holiday finns att läsa här:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,66863.msg469620.html#msg469620

Observera att artikeln är daterad 16 juli 2015, alltså skriven innan problemen för Sohlberg Buss blev kända.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

Någon som vet hur Borgernärssammanträdet gick i måndags?

Sundås

#62
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 16 december 2015, 08:51:15 AM
Någon som vet hur Borgernärssammanträdet gick i måndags?

Borgenärssammanträdet gick enligt plan, och rekonstruktionen fortsätter.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

GDG

Ja.. Måste glädja en del på forumet att vi äntligen har ett bussbolag som staten avlönar, nästan som på den gamla goda och reglerade tiden med Swebus, Postens Diligens och SJ Buss. 😂

Lars-Håkan_E

#64
Citat från: GDG skrivet 19 december 2015, 16:53:42 PM
Ja.. Måste glädja en del på forumet att vi äntligen har ett bussbolag som staten avlönar, nästan som på den gamla goda och reglerade tiden med Swebus, Postens Diligens och SJ Buss. 😂

Skillnaden är att dessa bolag levererade in pengar till statskassan, i a f två av dem. :-)

mittlinje

Skulle vara intressant att få veta vilka idrottsföreningar som fått betalt för de sponsoravtal som Sohlbergs utlovat. Och har de betalt är allt ok men det känns inte rätt, om de inte betalt, att deras namn exponeras i Fjällräven Arena när MoDo möter Malmö (deras relation till föreningarna?), eller att på TV visas ett mål när Frölunda spelar (sponsoravtalet upplöses?). Dessutom alla repriser.
Och hur går det med O-Ringen där man överskred allt vad arbetstidsregler gäller i Skåne? Japp, jag har en chaufförs färdskrivaruppgifter som skulle kunna fälla en del!
Är det någon som kan ta fram en lista på vilka föreningar Sohlbergs är involverade i?

Lars-Håkan_E

#66
Bland några: IF Elfsborg, Borås Basket, IFK Göteborg, Frölunda, Pixbo, Gais, ÖIS, Handbollslandslaget, Friidrottslandslaget, Örgryte, Warberg IC, Åby Travet, LUGI, Helsingborgs IF, Kvidinge IBS, FC Helsingborg, Grunden BOIS, Lund VK, Sävedalens IF, Utsiktens BK, Lund Giants, Malmö HK, Malmö FBC, Höllviken Bandy.

mittlinje

Oj! En heltidstjänst för kontrollera hur de drabbas! Det handlar inte enbart om en av Sveriges största bussbolags ekonomiska problem utan även om Sveriges största idrottsliga katastrof! Vad sker i de olika föreningarna?
IF Elfsborg,
Borås Basket,
IFK Göteborg,
Frölunda,
Pixbo,
Gais,
ÖIS,
Handbollslandslaget,
Friidrottslandslaget,
Örgryte,
Warberg IC,
Åby Travet,
LUGI,
Helsingborgs IF,
Kvidinge IBS,
FC Helsingborg,
Grunden BOIS,
Lund VK,
Sävedalens IF,
Utsiktens BK,
Lund Giants,
Malmö HK,
Malmö FBC,
Höllviken Bandy.

Ersa

Fråga pga noll koll på idrottsföreningars ekonomi: Riskerar idrottsföreningar rentav att gå omkull om de tvingas betala vad deras busstransporter verkligen kostar? Dvs utan sponsringsavtal med ett bussföretag?

Lars-Håkan_E

#69
Citat från: Ersa skrivet 19 december 2015, 22:53:43 PM
Fråga pga noll koll på idrottsföreningars ekonomi: Riskerar idrottsföreningar rentav att gå omkull om de tvingas betala vad deras busstransporter verkligen kostar? Dvs utan sponsringsavtal med ett bussföretag?

Det beror väl på hur stora summor i sponsorintäkter som resp förening har kontra hur stor rabatt utöver normalt man har fått på transporterna.

Ofta är det ju så att för en företagare så är sådant här sällan en + affär om man inte lockar till stora merbeställningar från andra i samband med att företaget exponeras ihop med en förening, däremot kan det vara "kul" att kunna stödja en och annan förening/idrott men lyckas man nå +/- 0 resultat ska man nog vara glad i de flesta fall.

Det är ju lätt att kraftigt öka volymen på affärerna med sådana avtal men utan andra mer lönsamma affärer är det svårt att överleva.

Om en huvudsponsor plötsligt försvinner kan det helt klart ge avsevärda följdverkningar i vissa föreningar medans det knappt märks alls om en normalsponsor faller bort i andra föreningar.
Min erfarenhet av föreningsvärlden när det gäller just idrottsföreningar är att det är väldigt "farligt" att bli beroende av en stor sponsor och det är bättre att ha 10 sponsorer som går in med 200 tkr vardera än en som går in med 2 Mkr eller i mindre verksamheter 20 tkr resp 200 tkr.

bussexperte

Angaende fotbolls-klubbarna fra Allsvenskan (Göteborg, Helsingborg, Elfsborg ?) kan det bli lönsamt att kolla MAN. Dom satsar extremt pa "MANschaftsbus" och sponsor ett stort antal klubborna - naturligtvis framförallt i Bundesliga men ocksa i 2. liga i Tyskland samt klubborna i Frankrike, Swiss, basketboll, icehockey, m.fl. .

Reklam är alltid at "Hela staden kör MAN":
https://baslerwoche.ch/img/2015/10/bawo_Bus-Taufe-Rhein-MAN-Embolo-Interview-3.jpg
Basel fährt MAN
http://www.corporate.man.eu/man/media/content_medien/images/global_corporate_website/presse_und_medien/B_MAN_BVB_2_width_620_height_230.jpg
Dortmund fährt MAN
http://www.hsv.de/fileadmin/redaktion/Arena/Anfahrt/Mannschaftsbus_.jpg
Hamburg fährt MAN

Klubborna far bussen gratis, därför far MAN i byte stora reklamyta inne i stadion med slogan "XY-Stad kör MAN".
Sa kan det bli möjligtvis "Göteborg/Helsingborg/Boras kör MAN" ocksa ? MANschaftsbussmodell är en Lions Coach L med ca. 35 sittplatser.




Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2015, 22:53:43 PM
Fråga pga noll koll på idrottsföreningars ekonomi: Riskerar idrottsföreningar rentav att gå omkull om de tvingas betala vad deras busstransporter verkligen kostar? Dvs utan sponsringsavtal med ett bussföretag?

Det lär nog inte bli någon större påverkan. För det är ju inte så att Sohlberg varit huvudsponsor och pumpat in massor av pengar till föreningarna, utan man har väl lämnat ett "bra pris" på transporterna och i gengäld fått synas på reklamskyltar, i matchprogram osv.
Och om nu inte Sohlberg fortsätter att köra till "uppdaterade" priser så finns säkert andra åkare som tar över körningarna. Det kanske betyder att man får åka i en äldre buss och kanske ett lite högre pris, men som sagt, någon större skillnad blir det antagligen inte för Sohlberg har ju inte kört för halva priset, utan det var alltför vidlyftiga investeringar som ledde till rekonstruktionen.

S Svensson

Citat från: Greger Larsson skrivet 20 december 2015, 19:31:47 PM
Det lär nog inte bli någon större påverkan. För det är ju inte så att Sohlberg varit huvudsponsor och pumpat in massor av pengar till föreningarna, utan man har väl lämnat ett "bra pris" på transporterna och i gengäld fått synas på reklamskyltar, i matchprogram osv.
Och om nu inte Sohlberg fortsätter att köra till "uppdaterade" priser så finns säkert andra åkare som tar över körningarna. Det kanske betyder att man får åka i en äldre buss och kanske ett lite högre pris, men som sagt, någon större skillnad blir det antagligen inte för Sohlberg har ju inte kört för halva priset, utan det var alltför vidlyftiga investeringar som ledde till rekonstruktionen.
Man lär ha lämnat penningbidrag, om mina uppgifter är rätt.Dessutom har det varit design målade bussar. Några gånger har det varit reklam för Varbergs "basket" (möjligen annat och för Pixbo. Den senare bussen har setts i skolbusstrafik. Även Elfsborgsbussen har använts som skolbuss.
Enligt vissa uppgifter är klubb reklam borta från bussarna.
En kulturförening I Kinna fick 5000:- för reklam på sin träbuss (lekredskap)

Lars-Håkan_E

#73
I a f Grunden BoIS, IFK Örby,  Frölunda Indians, IF Elfsborg och Borås Basket har(hade) Sohlberg Buss som huvudsponsor

Greger Larsson

Storklubbarna Elfsborg och Frölunda har ca 10 huvudsponsorer vardera.
Men OK, visst kan det bli viss turbulens i några mindre föreningar, men totalt sett knappast några långtgående effekter av Sohlbergs rekonstruktion.